A terepes vén rókák szeretnek hangoztatni nagy igazságokat – Coelho hozzájuk képest még a kanyarban sincs, ha életbölcseletekről van szó. Előszeretettel mondogatják más motorosoknak, hogy ők nem motoroznak aszfalton, mert az rendkívül veszélyes. Van benne némi igazság, hiszen terepmotorozás során legtöbbször csak a saját butaságunk miatt szenvedhetünk balesetet – kevésbé kell tartani telefonáló anyukáktól, akik éppen tisztába teszik a gyereket a hátsó ülésen, miközben apuval vitatkoznak, hogy ki vásároljon be munka után. Természetesen a terep-akadályok még mindig ott vannak, mint nehezítő tényező, de ezekkel mind számolni lehet, nem ugrálnak össze-vissza, nem lépnek elénk a fák és a kövek.
Az alábbi videó nem a legfrissebb, de nem is árasztotta még el a világhálót érdekes módon – pedig egész komoly bukta van benne. A főszereplő kedvesen, csak úgy lájtos módon motorozik az amerikai Utah állam kellős közepén. Szépen halad az ösvényen, kerülgeti a kisebb-nagyobb köveket, gázt ad, de csak módjával, aztán fékez, kanyarodik – csakúgy, mint mindenki más motorozás közben. Igen ám, de egy gaz és álnok szikla lesben állva várta a Suzuki DR650-et lovagló, de egyébként BMW kesztyűt viselő hősünket (ennek később még lesz jelentősége). Éppen amikor egy szakadék széléhez ért a békés motoros, a gaz és álnok szikla nagy hirtelen elé ugrott, hogy a békés, ám most már kevésbé boldog motorost felbuktassa. Nem volt elég a gonosz kőnek, hogy a szegény motorost kitérítette útjából, le is kellett lökni szegényt egy szakadékba. Szépen, zuhanás közben már megy a szentségelés – no nem olyan magyarosan, ízesen, de mondja a magáét a most már egyáltalán nem boldog motoros. Nagy koppanás közepette földet ér a sziklák között – hűséges táltosa még egy-két szinttel lejjebb tér nyugovóra. Kicsit jajong, sajnáltatja magát a kamerának – ami meg kell hagyni, szépen a helyén maradt és pontosan dokumentálta az egész balesetet. Nem véletlenül akciókamera a neve! Szerencsére nem esett nagy baja a motorosnak – itt jön a képbe a kesztyű, ami történetesen eredeti BMW termék. Kicsit ugyan megüthette a fejét, mert pár perc ücsörgés és önsajnálat után gyalog vág neki a felfelé vezető ösvénynek – lehet, hogy elfelejtette, hogy motorral érkezett?
A viccet félretéve láthatjuk egy baleset lélektani hatását és annak bekövetkeztéhez vezető hibákat. Azt gondolnánk, hogy egyből a motor lesz az első, amelyet megnéz – ehelyett felsétál, irracionális módon a motorja állapota egyáltalán nem érdekli. A másik dolog pedig az elkövetett hiba, amelyet vezetéstechnikai tréningeken is próbálnak kinevelni az emberekből. Veszély esetén az emberi agy ahelyett, hogy a menekülő utat keresné, egyből a veszélyforrásra koncentrál és attól nem tud elszakadni. Tudatosan kell gyakorolni, hogy reflexszé váljon ez a cselekvéssorozat. Ha baj van, véletlenül se az adott tárgyat vagy helyet nézzük, sokkal inkább azt, hogy merre tudnánk még menteni a helyzetet. Itt a motorost megdobta egy szikla, a motort egy szakadék irányába fordította – a motoros pedig egyből a mélybe fókuszált – és természetesen arra is haladt tovább. Elcsépeltnek tűnik, alkalmazni azonban csak nehezen tudjuk: mindig arra nézzünk, ahová jutni szeretnénk, baj esetén az egérutat figyeljük – csak így van lehetőségünk ép bőrrel megúszni a történetet.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »