Az 1190 Adventure-ben (és természetesen annak R változatában) lesz elsőként beépítve a Bosch Motorcycle Stability Control (MSC) rendszere, amely a járművet ugyanolyan teljes körű biztonsági védelem alá igyekszik vonni, ahogy azt az autóknál már megszokhattuk. A rendszer integrálja a kipörgésgátlót, a kombinált fékrendszert és a blokkolásvédelmi felügyeletet, amelyek eddig is léteztek – azonban most dolgoznak össze először ilyen szinten.
A rendszer egyik újdonsága, hogy a dőlési szöget is figyelembe véve például képes oly módon szabályozni a kerekek közötti fékerő-elosztást, hogy kanyarban (akár mélyre döntött motornál) erőset fékezve a lehető legkisebbre csökkentse a motor felegyenesedési hajlamát. Magyarul ilyen esetekben a hátsó kerékre tesz több fékerőt – az elosztás mértéke azonban mindig a helyzetnek megfelelően változik. Mivel a folyamatosan figyelt rengeteg információból ki tudja számítani a kerekek blokkolásának várható pillanatát, és már kicsivel előtte szabályozni a fékerőt, a kanyarokban levő egyéb veszélyes jelenségeket is nagyban képes lesz mérsékelni. A teljes körűen kombinált fékrendszer természetesen az egyenesben történő fékezést is hatékonyabbá teszi: mindig optimális mértékű fékerőt tesz az egyes kerekekre.
A rendszer teljesen bekapcsolt állapotában természetesen minden tapadásvesztést igyekszik megakadályozni: gyorsításkor a traction control bevonásával az első kerék elemelkedését éppúgy, mint fékezéskor a hátsóét. A szenzorok egyébként másodpercenként százszor (!!!) küldik jeleiket a központi egységnek, amely így mindig friss információk alapján dönti el a szükséges tennivalókat. A Bosch ezzel együtt kiemeli, hogy a fizika határait ezzel a rendszerrel sem lehet majd átlépni, csupán a normális közúti motorozás során fellépő vészhelyzetek baleseti kockázata fog jelentősen lecsökkenni.
Biztosan sokan kapják fel a fejüket a fentiek hallatán azzal, hogy “majd én irányítom a motoromat, nekem ne szóljon abba bele holmi elektronika” – de legyünk őszinték: amikor valóban komoly vészhelyzetbe kerülünk a forgalomban, bizony akár az életünket is megmentheti az MSC rendszere!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »