Beceneve Oki, a polgári pedig Sinje Gottwald. Annak ellenére, hogy egy kimondottan csinos fiatal hölgyről van szó, már 2017 óta szervez egyre extrémebb motoros túrákat saját maga számára. Több hosszú úttal a háta mögött mostanra talált egy olyan kihívást, amelyre a többségünk azt mondaná, hogy teljesen lehetetlen. Oki azonban végrehajtotta: elektromos kismotorja nyergében totál egyedül megérkezett Fokvárosba, ezzel észak-déli irányban végigmotorozta Afrika teljes kontinensét. 2022. októberének közepén kezdte meg a páratlan kalandot Barcelonából, és 2023. február közepére megérkezett az Atlanti-óceán partjára. Mindezt egy 100 kilométer hatótávú, 90 kilométer/óra végsebességű elektromos motor nyergében!
A lehetetlen küldetésben társa egy cake márkájú kisenduro volt. A gép részletes műszaki adatait itt találod – de ugyanonnak akár vehetsz is egyet magadnak. 🙂 A lényeg: A cage Kalk AP egy mindössze 5,8 kW névleges és 11 kW maximális teljesítményű, 42 newtonméter nyomatékú elektromos motor által hajtott kisenduro. (Igaz, a 12-80 fogszámokkal operáló áttételnek hála a keréken mért nyomaték már 280 Nm…) A motor szabadmagassága 300 milliméter, rugóútja pedig 20 centi. A nyereg 926 milliméterre van a talajtól. A tengelytáv mindösszesen 1.309 mm.
A menetkész tömeg 80 kiló, amiből 17 a nyereg alatt található akksi. Az energiatároló kapacitása 2,6 kW – ezzel üzemmód függvényében akár 150-160 kilométer is megtehető. Igaz, csak 45 kilométer/óra csúcssebességre korlátozva. A maximális teljesítményt és a 90-es végsebességet kihasználva persze jóval rövidebb a megtehető út hossza. Hogy ezzel miként lehet megtenni Afrikában tizenháromezer kilométert? Mindjárt kiderül!
Sinje pontosan tudta, hogy a mindenestől 180 kilogramm megengedett össztömegű motorkára nagyon óvatosan tud csak csomagolni. Két oldal- és egy nyeregtáska volt minden kapacitása. Az egyik oldaltáskában szerszámokat, a másikban a ruháit vitte. A nyeregtáskában volt egy tartalék akkumulátor (17 kiló!), a töltőberendezése, a kamerák és egyéb felszerelések. A hátizsákjában a laptopját és a műholdas telefont vitte.
Így egy akkuval 50 kilométer megtételére volt képes. Ez után kicserélte a tartalékra, majd ment újabb ötvenet. Ekkor töltési lehetőséget kellett keresnie, ahol mindkét akksit csontra nyomta árammal – ez 3 órát vett igénybe -, majd folytatta az utat. A következő töltés már az aznapi szállással egybekötve lett aktuális.
A történet igazi szépsége, hogy nem sok mindent szervezett meg előre. Menet közben intézte a vízumokat, rögtönözve oldotta meg a határátlépéseket. Volt, ami 20 órás várakozással sikerült, és akadt határ, ahol 10 perc alatt átjutott. Ezekből pedig nem volt kevés, hiszen a következő országokon keresztül vezetett az útja Afrika területén: Marokkó, Mauritánia, Szenegál, Gambia, Bissau-Guinea, Guinea, Sierra Leone, Libéria, Elefántcsontpart, Ghána, Nigéria, Kamerun, Gabon, Kongó, Angola, Namíbia, Dél-afrikai Köztársaság. Végigolvasni is fárasztó…
Természetesen ez alatt a cikk alatt is lesz rengeteg negatív hozzászólás. Sokan ócsárolni fogják az elektromos motorokat, meg jön majd a “nem is volt zöld út, mert aggregátokról töltött” – és sok más. A korona pedig: “Ha ennyi pénzem és/vagy szabadidőm lenne, simán meg tudnám csinálni én is!” Tanulmányozva Oki közösségi oldalát valóban látunk olyan helyzeteket, amikor benzines áramfejlesztőről tölti a motort valahol Afrika bugyraiban. Sőt, olyat is, ahol két lemerült akkuval muszáj volt egy kisbusz hátuljába gyömöszölni a Kalk AP-t és úgy elvitetni magát a következő helyig, ahol volt áram.
De az esetek többségében kis falvakban, néha kunyhókból kihúzott hosszabbítókról töltött. Ezeken a helyeken mindenhol beszélgetnie kellett a helyiekkel, szívességet kérnie, satöbbi, satöbbi. Szóval valljuk meg: emberileg és minden más szempontból is egészen komoly elismerésre érdemes a teljesítmény, amit a fiatal hölgy letett az asztalra! A magam részéről őszinte csodálattal gratulálok neki!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »