Nagyon sok tesztben írom le: elképesztően nagy élmény látni, érezni és megélni a motorkerékpárok fejlődését. Igaz ez pár éve még nem létezett távol-keleti gyártók egyre jobb és jobb gépeire is – de tökéletesen passzol az elektromos meghajtású kétkerekűekre is. Utóbbiaknál fontos különválasztani a városi használatra szánt – és tényleg teljesen életképes – robogókat és a nagy teljesítményű – “igazi” – motorokat. Utóbbiak még elég ritkák – éppen ezért volt nagy élmény 2019 legvégén kipróbálni az Energica Eva EsseEsse9 nevű csodáját. Igaz, az csak egy gyors menetpróba volt, és a hideg idő sem éppen kedvezett a villanyos hajtásnak. Így amikor idén lehetőséget kaptunk a kizárólag elektromos motorokat gyártó – és a motoE gépeit is szállító – olasz cég még combosabb hiper-naked gépét kipróbálni, törekedtünk az alaposabb munkára. Az ideálisabb, meleg körülmények mellett egyből több napra kértem el a Ribelle RS-t, hogy a lehető legtöbb fajta használati formában és többen is kipróbálhassuk. Így egy igazán alapos eredmény született: fogadjátok szeretettel az Onroad.hu és a Fotelmotoros első közös munkáját – íme:
Konklúzióként azt kell mondani, amit Henrik is leszögezett a teljesen negatív gondolatokkal kezdett versenypályás körözés után: igenis lesz motorozás a benzines korszak után! Sőt, nagyon is élvezetes motorozás lesz. Csak más, mint amit most megszoktunk – és amihez sokan foggal-körömmel akarnak ragaszkodni. Jelentem: nem kell mániákusan szorítani mindkét karunkkal a dogmákat! Az erős elektromos motor jó, sőt BAROMI JÓ! Persze ez még egy hosszú fejlődési folyamat része – egy utazás, amelyben mi is részt veszünk. Ülj fel egy Második Világháború utáni utcai motorra, meg egy maira… Na, ugyanilyen durván fognak még fejlődni ezek a delej hajtotta vasak is rövid időn belül! Aminek csak jó lehet a vége, mert az Energica Eva Ribelle RS már most is egy baromi élménygyár!
Az erőforrás és a hajtáslánc – bármilyen rosszul hangzik ez a benzinmotorok begyöpösödött szerelmesei számára – elérte a maximális pontszámot. Nincs mibe belekötni: 169 lóerő és 215 Newtonméter az nem tud hibázni… Persze az akusztika ízlés kérdése, de majd akkor kezdd fikázni, ha te is úgy rendesen megcibáltad előtte a jobb markolatát! 😀
A futóműbe sem egyszerű belekötni. Egy jó minőségű aszfalttal megáldott közúti szerpentinen valószínűleg nem is igen menne. Így, hogy versenypályán lett vallatóra fogva a 260 kilós Ribelle RS, így is “csak” az utcai gumik adták kicsit fel a tapadásért folytatott küzdelmet. A futómű csak a jó magyar közutakon tud kicsit elvérezni – ott sem vészesen, de érződik, hogy ő bizony nem oda lett optimalizálva!
A nagyon erős elektromos motorfék ellenére brutális a fékrendszer – és szükség is van rá. Henrik fogalmazta meg a videóban nagyon jól: annyira nem érzeni a gyorsulást a megszokott érzékelések hiánya miatt, hogy tényleg nagyon észnél kell lenni, ha kicsit megcibálod a Ribelle RS bajuszkáját. Hamar eljön a pillanat, amikor a Brembo rendszerének minden tudását le kell hívni!
Ebben a szakaszban már rendesen veszti a pontokat az Energica szupersport motorjának lecsupaszított változata. Ami természetes, mert egy hiper-naked nem arra van optimalizálva, hogy túrázgass vele. Van hozzá oldaltáska (gyári!), meg tanktáska, meg minden amit akarsz. De ez akkor is egy vaddisznónak van építve, ami orgazmus-előidézésre sokkal alkalmasabb! 😀
A fenntartás nagyon olcsó lesz. Mondok meglepő számokat: az erőátvitelben 30, a motor-inverter egységben pedig 45 ezer kilométerenként kell olajat cserélni. Az akkucsomag 1.200 ciklus alatt vesztheti el kapacitásának maximum 20 százalékát. Eddig jó – na de kifizetni a vételárat ma még nagyon durva. Ez van, az innovációkra fogékony és azokat mozgató közönségnek mindig is áldozni kellett…
Cimkék:
Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »