Nagyon sok tesztben írom le: elképesztően nagy élmény látni, érezni és megélni a motorkerékpárok fejlődését. Igaz ez pár éve még nem létezett távol-keleti gyártók egyre jobb és jobb gépeire is – de tökéletesen passzol az elektromos meghajtású kétkerekűekre is. Utóbbiaknál fontos különválasztani a városi használatra szánt – és tényleg teljesen életképes – robogókat és a nagy teljesítményű – “igazi” – motorokat. Utóbbiak még elég ritkák – éppen ezért volt nagy élmény 2019 legvégén kipróbálni az Energica Eva EsseEsse9 nevű csodáját. Igaz, az csak egy gyors menetpróba volt, és a hideg idő sem éppen kedvezett a villanyos hajtásnak. Így amikor idén lehetőséget kaptunk a kizárólag elektromos motorokat gyártó – és a motoE gépeit is szállító – olasz cég még combosabb hiper-naked gépét kipróbálni, törekedtünk az alaposabb munkára. Az ideálisabb, meleg körülmények mellett egyből több napra kértem el a Ribelle RS-t, hogy a lehető legtöbb fajta használati formában és többen is kipróbálhassuk. Így egy igazán alapos eredmény született: fogadjátok szeretettel az Onroad.hu és a Fotelmotoros első közös munkáját – íme:
Konklúzióként azt kell mondani, amit Henrik is leszögezett a teljesen negatív gondolatokkal kezdett versenypályás körözés után: igenis lesz motorozás a benzines korszak után! Sőt, nagyon is élvezetes motorozás lesz. Csak más, mint amit most megszoktunk – és amihez sokan foggal-körömmel akarnak ragaszkodni. Jelentem: nem kell mániákusan szorítani mindkét karunkkal a dogmákat! Az erős elektromos motor jó, sőt BAROMI JÓ! Persze ez még egy hosszú fejlődési folyamat része – egy utazás, amelyben mi is részt veszünk. Ülj fel egy Második Világháború utáni utcai motorra, meg egy maira… Na, ugyanilyen durván fognak még fejlődni ezek a delej hajtotta vasak is rövid időn belül! Aminek csak jó lehet a vége, mert az Energica Eva Ribelle RS már most is egy baromi élménygyár!
Az erőforrás és a hajtáslánc – bármilyen rosszul hangzik ez a benzinmotorok begyöpösödött szerelmesei számára – elérte a maximális pontszámot. Nincs mibe belekötni: 169 lóerő és 215 Newtonméter az nem tud hibázni… Persze az akusztika ízlés kérdése, de majd akkor kezdd fikázni, ha te is úgy rendesen megcibáltad előtte a jobb markolatát! 😀
A futóműbe sem egyszerű belekötni. Egy jó minőségű aszfalttal megáldott közúti szerpentinen valószínűleg nem is igen menne. Így, hogy versenypályán lett vallatóra fogva a 260 kilós Ribelle RS, így is “csak” az utcai gumik adták kicsit fel a tapadásért folytatott küzdelmet. A futómű csak a jó magyar közutakon tud kicsit elvérezni – ott sem vészesen, de érződik, hogy ő bizony nem oda lett optimalizálva!
A nagyon erős elektromos motorfék ellenére brutális a fékrendszer – és szükség is van rá. Henrik fogalmazta meg a videóban nagyon jól: annyira nem érzeni a gyorsulást a megszokott érzékelések hiánya miatt, hogy tényleg nagyon észnél kell lenni, ha kicsit megcibálod a Ribelle RS bajuszkáját. Hamar eljön a pillanat, amikor a Brembo rendszerének minden tudását le kell hívni!
Ebben a szakaszban már rendesen veszti a pontokat az Energica szupersport motorjának lecsupaszított változata. Ami természetes, mert egy hiper-naked nem arra van optimalizálva, hogy túrázgass vele. Van hozzá oldaltáska (gyári!), meg tanktáska, meg minden amit akarsz. De ez akkor is egy vaddisznónak van építve, ami orgazmus-előidézésre sokkal alkalmasabb! 😀
A fenntartás nagyon olcsó lesz. Mondok meglepő számokat: az erőátvitelben 30, a motor-inverter egységben pedig 45 ezer kilométerenként kell olajat cserélni. Az akkucsomag 1.200 ciklus alatt vesztheti el kapacitásának maximum 20 százalékát. Eddig jó – na de kifizetni a vételárat ma még nagyon durva. Ez van, az innovációkra fogékony és azokat mozgató közönségnek mindig is áldozni kellett…
Cimkék:
Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Honda első pillantásra megint meglévő modelljeiből pakolt össze egy újat. Az ADV350 azonban több, mint ígéretesnek tűnik.
Elolvasom »A KSR csoport teljesen ugyanarra a műszaki alapra két teljesen más jellegű 125-ös motort dobott piacra. Lássuk, milyenek lettek!
Elolvasom »Elképesztő árubőség és magas szakértelemmel összeválogatott termékek hada jellemzi a cseh tulajdonú MOTOZEM áruházat.
Elolvasom »Az angol motorkerékpár gyártás 140 éves története egy helyen. Beszámolónk a brit Nemzeti Motokerékpár Múzeum érdekességeiről sok fotóval.
Elolvasom »Az alig néhány éve létező márka 2023-ra olyan parádésan sikerült klasszikussal rukkolt ki, hogy az hihetetlen. Ő a Cromwell 1200.
Elolvasom »