A MOTRON története nagyon régen, 1961-ben kezdődött. A modenai Po fivérek kerékpár- és robogó szervizt működtettek, ötven éve pedig a nagy igény miatt saját motorok építése mellett döntöttek. Mivel létezett egy Julia nevű versenytárs, motorjaikat Romeo névre keresztelték. Sokkal később pedig a Motori Romeo átformálásával keletkezett a MOTRON – amely egészen 2000-ig készítette kis lökettérfogatú, elismert kétkerekűit. Bő húsz évvel később pedig a már jól ismert saját receptjüket követve a KSR Csoport felélesztette a nevet, és 2021-ben kapásból egy 12 tagú induló flottával jelent meg a piacokon. Maradtak a 125 és 400 köbcenti közti lökettérfogat-szegmensben, valamint a távol-keleti gyártásnál. Kimondottan alapos videónkban az egyik leginkább figyelemre méltó gépüket, az X-Nord 125 Touring túraendurot járjuk körül.
Nem hiszem, hogy az elhangzottakhoz még sokat hozzá tudok tenni zárszóként. Meglepően kellemes kis vas lett az X-Nord 125. A Touring verzió igen alapos felszereltsége tényleg egy azonnali túrára kész motort takar – amely igen kedvező áron vihető haza. Egyszerű megoldások jellemzik – de pont ezekért is lehet szeretni. Nyilván elsősorban azoknak jelent jó alternatívát, akik csak A1-es jogosítvánnyal rendelkeznek – de a nagyon békés vérmérsékletű nagymotoros jogsisok közül is tuti lesz, aki bizalmat szavaz neki.
A blokktól csak annyit szabad várni, amit a számok alapján sejtetni enged. Ez a felépítés még a mai 125-ös mezőnyben is messze áll a lehetőségektől. Azonban a kedvező fogyasztás és a várhatóan jó élettartam kompenzálnak a nem túl acélos erőért. Cserébe az erőátvitele nagyon is korrekt!
A futómű is szög egyszerű – mégis meglepően korrektül teszi a dolgát. A pontszám nem tükrözi a valós érzetet, mert az állíthatóság hiánya igazán nem jelent komoly hátrányt. Itt szó sincs olyan kifinomult karakterről, amely ezt indokolná. Viszont a komfort és a stabilitás terén is teljesen elfogadható a tudása.
A fékrendszer elöl-hátul tárcsákból áll, de semmilyen elektronika nem növeli a biztonságunkat. A jogilag is kötelező, legegyszerűbb kombinált rendszer azonban jól adagolható, és a hatékonysága is megüti azt a szintet, amit egy ilyen kicsi és nem is túl gyors masinától várunk.
A használati érték az, ami a katalógusokból soha nem derül ki. Itt nem a számok adják a lényeget, hanem a konstrukció átgondoltsága. Ebből a szempontból pedig az X-Nord 125 Touring egy remek túraenduro lett. Kényelme, utazásra való alkalmassága teljesen rendben van – sőt, talán jobb, mint amire elsőre számítunk. Persze csak akkor, ha nem akarunk gyorsan menni… 🙂
Az ár is egy nagyon erős ütőkártya – mondhatjuk adunak is. A fenntartás nem drága, és tutira nem is bonyolult. Ezzel a motorral tényleg neki lehet menni egy világ körüli útnak – a karbantartásokat akár magad is elvégezheted. Persze időt szánj rá, 80 nap alatt nem fogod megkerülni a Földet. 😉
Cimkék:
A nagy túraenduro kategória királyai együtt vizsgáztak, hogy kiderüljön: mit tud a Pan America a boxer GS és a KTM SAS ellenében.
Elolvasom »Vicces, amikor egy motorgyártó "zászlóshajója" egy mindössze 300-as, kis testű robogó. A Vieste azonban egy remekmű lett!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »Egykoron a Yugotours szervezte a Jugoszláv társasutakat. Mi most magunknak szerveztünk egy motoros túrát a Balkán irányába.
Elolvasom »A világ legmotorizáltabb részén rengeteg hasonló moped rohangál - felénk a Malaguti Spectre GP 125 versenytárs nélkül támad.
Elolvasom »Motorosként az egyik legjobb dolog új motort venni. Hát még akkor, ha mi bonthatjuk ki a dobozból és mi szereljük össze!
Elolvasom »