Mivel a 43. Dakar Rally teljes hossza Szaúd-Arábiában zajlik, a szervezők kénytelenek olyan “körversenyeket” is beépíteni az útvonalba, ahol a mezőny csillagtúra-szerűen visszatér az előző esti célhoz. Ilyenből a második egy Neom körüli nap volt. A Vörös-tenger partján felmotoroztak egészen a Szuezi-csatorna déli torkolatáig, de ez összekötő szakasz volt. Innen bevették magukat a hatalmas ország észak-nyugati csücskében a hegyes-köves területekre, majd visszaértek Neomba. A mindösszesen 109 kilométernyi összekötő szakaszok között 465 kilométernyi speciál szerepelt, amely jelentős részben sziklás, kemény talajon, kanyonokban és folyómedrekben vezetett. Az egész versenyre folyamatosan azt halljuk az indulóktól, hogy nagyságrendekkel nehezebb az első szaúdi Dakar Rally-nál mind navigációs szempontból, mind a terepviszonyokat illetően.
Tegnap pedig nem csupán a meglehetősen tempós etapok, hanem a tájékozódás is roppant nehéz volt. A motorosok számára ez különös megpróbáltatás, hiszen ők egymaguk vannak. A homokos, dűnés részen is komoly a feladat, de ahol a terepviszonyok is durvábbak, ott meg pláne. Arról sem megfeledkezve, hogy a sziklás talajon a bukás következményei is súlyosabbak lehetnek, mint a puha homokban. Ami persze 140-es tempónál már nem annyira tűnik puhának, de ez most igazából mindegy. 🙂 A kilencedik szakaszon történtek szempontjából legalábbis az volt.
A napot az előző napi győztes, Nacho Cornejo nyitotta az élen – így neki volt a legnehezebb a navigáció. Mivel pedig az összetett első helyére is gondolnia kellett, a teher még nagyobb volt a chilei versenyző vállán. Aztán jött az első rossz hír: a korábban az összetett győzelemre is abszolút esélyesnek tűnő Ross Branch, aki néhány napja egy komoly bukás után még folytatni tudta, most feladta a Dakar-t. Ugyanis megállt a Yamaha blokk alatta – ami különösen nagy blama a hangvillásoknak, hiszen egy nappal korábban Franco Caimi járt ugyanígy. Két nap, két motorhiba…
A napot Toby Price meglehetősen tempósan kezdte. Ő az egész nyolcadik szakaszt egy darabokra szakadt és mindenféle gyorskötözőkkel összefoltozott hátsó gumival teljesítette, majd azt is nyilatkozta, hogy ilyet soha többet nem akar. Az első mért pontokon még hozott néhány másodpercet az összetettben előtte álló hondáson, majd a 155. kilométernél véget ért számára az idei verseny. Komolyat bukott ugyanis: bal karja és válla sérült meg. Ricky Brabec és Sam Sunderland ért oda elsőnek, akik meg is álltak segíteni. Megvárták, ameddig Toby-t elviszi az orvosi helikopter a tabuki kórházba. Ilyenkor természetesen a bajtársuknak segítő pilóták időkiesését este jóváírják.
Az élmezőnyben versenyző Kevin Benavides bátyja, Luciano is a Dakar top pilótái között megy. Mindig azon gondolkozom, mit érezhet mondjuk az édesanyjuk abban a két hétben, amikor egyszerre két fia kockáztatja az életét reggeltől estig… Tegnap egy darabig akár különleges büszkeséget is érezhetett, hiszen a Price kiesése utáni órákban Kevin átvette a napi szakaszon az első helyet Hondájával, Luciano pedig harmadik leggyorsabbként haladt a Husqvarna nyergében. Egészen a 239. kilométerig, amikor ő is esett egy nagyot és megsérült a bal válla. Úgyhogy érte is jött a helikopter és vitte Toby mellé Tabuk gyógyintézményébe röntgenezni.
Az ausztrál KTM éllovas bukásával az eddigi késhegyre menő küzdelem is eldőlni látszik. A célba futás és a segítők állásidőinek jóváírása után a megszokottnál kicsit később, de kialakult a rendkívül eseménydús kilencedik nap végleges eredménye. Kevin Benavides volt a leggyorsabb, de alig 1-1,5 perces lemaradással követték őt csapattársai, Ricky Brabec és Nacho Cornejo. Vagyis a kilencedik szakasz abszolút a Hondáé volt, akik hatalmas léptekkel haladnak a címvédés felé is. Tegnap a legjobb KTM pilóta, Sam Sunderland a negyedik pozícióban ugyanis már bő tíz percet kapott Kevintől. Így az összetettben Nacho egy végre megnyugtató, 11 perc feletti előnyre tett szert – ráadásul saját csapattársa, Kevin Benavides áll mögötte. Sunderland lemaradása közelít a negyed órához. Ami pedig azt jelenti, hogy ha a hátralevő három napban jól taktikáznak a Honda pilótái, valamelyikük a 43. Dakar trófeáját odateheti a 42. mellé a Japánban levő vitrinbe.
A szervizháttér nélküli Original by Motul kategóriában a három éllovas pokoli szorosan kezdte a tegnapi napot. Gyenes Mani azonban a számára sokkal kedvezőbb talajviszonyok között végül megnyerte a 9. szakaszt. Egyik nagy riválisa, az előtte álló Maurizio Gerini mindössze 30 kilométerrel a cél előtt bukott, és bár befejezte a távot, a célból kórházba kellett vinni. Némi hasi vérzést állapítottak meg, de nagy baja szerencsére nem lett. Mivel pedig Mani közel húsz percet vert az összetett éllovas Gelazninkas-ra, hátránya is 45 percre csökkent. Ami persze rengeteg, és a legfontosabb célja a biztos befutás a 12. nap végén. Hallgassuk meg, mit mondott ő maga a tegnapról:
Saghmeister Gábor a gyilkos 9. szakaszt is teljesítette, így kategóriájukban a 17. helyen állva megy tovább a cél felé. De a mezőny hátsó részében térjünk ki még egyszer Sara Jugla-ra és Pascal Bispo-ra. Az ötödik napi beszámolónkban olvashattatok a francia hölgyről. Történetük úgy folytatódott, hogy a hatodik napi startot lekésték. Így hivatalosan kiestek volna – csakhogy a Dakar szabályai szerint ilyenkor van egy lehetőség a folytatásra. Létezik ugyanis egy Dakar Experience nevű kategória, amelyben az első hat nap valamelyikét feladó versenyzők értékelésen kívül nekivághatnak a verseny második felének. Jugláék is így tettek, és a sok esés és szenvedés ellenére eljutottak a kilencedik szakasz 265. kilométeréig. Ott végleg feladták – de teljesítményük így is sokat mutat meg abból, milyen szellemiséget is képvisel ez a brutális verseny!
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 4:49:15 | 0:00:00 |
2 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 0:01:18 | 0:00:00 |
3 | 4 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 0:01:34 | 0:00:00 |
4 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:10:11 | 0:00:00 |
5 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:14:19 | 0:00:00 |
6 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:14:29 | 0:00:00 |
7 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:16:43 | 0:00:00 |
8 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:17:17 | 0:00:00 |
9 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:22:39 | 0:00:00 |
10 | 2 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 0:23:30 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 4 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 36:51:00 | 0:00:00 |
2 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:11:24 | 0:02:00 |
3 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:14:34 | 0:00:00 |
4 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 0:17:26 | 0:00:00 |
5 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:29:00 | 0:00:00 |
6 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:38:23 | 0:07:00 |
7 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:40:25 | 0:06:00 |
8 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:42:08 | 0:00:00 |
9 | 2 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 1:00:37 | 0:00:00 |
10 | 11 | S. SVITKO | KTM | 1:14:07 | 0:00:00 |
Fotók: Dakar.com és Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »