Tökéletesen kiadta a hipszterhangulat. Pedig amikor megláttam, hogy az Energica bemutató a budapesti Belváros kellős közepén, a Blahától csupán egy nehéz reggeli turhaköpetnyire lesz megtartva, akkor arra gondoltam, hogy a romkocsmás hangulathoz inkább valamilyen retró modell mustrája illene. Holott ennek így volt egyfajta áthallása. A vén falak közé megérkező jövő pont annyira lógott ki a közegből, mint ahogyan a jelen rusztikus motoros társadalmából teszik azt az elektromos meghajtású kétkerekűek. Vagy egyáltalán azok, akik lelkesedéssel és nem ódzkodással viszonyulnak a műfajhoz. Mégis minden jel arra mutat, hogy ez a jövő, ami ellen lehet ágálni, mégiscsak egyet lehet rá mondani: ez van. És tudjátok mit? Egyáltalán nem lesz rossz!
Az Energica egy olasz brand (ennek megfelelően ejtsd szépen: Ennerdzsiká), akik sokat dolgoznak azon, hogy az elektromos motorkerékpár egy vonzó műfaj legyen. Ennek pedig nem titkolt, és cseppet sem elhanyagolható aspektusa a stílus és a dizájn. Hogy ebben mennyire erősek, azt tényleg személyesen könnyű felfogni és a helyén kezelni. Jó kiállású motorok, amik könnyen a bűvkörükbe vonnak egy-két latinos (khm) részlettel. Engem közelről néhány Ducati modellre emlékeztettek. Imádni kell, fényképezni és hódolatunkat kifejezni feléjük, nem közelről macerálni.
Talán nem véletlen, hogy pont az MV Agusta magyarországi képviselete csapott le a motorok értékesítésének lehetőségére. Hiába, az olasz motor szerelem! Eszembe is jut egy rendkívül szimpatikus gondolat, amit a bemutató után, fél füllel csíptem el a helyszínen, amikor az értékesítés leendő nehézségeiről faggatták a srácokat. Az egyikük akkor azt mondta, hogy az elsődleges céljuk, hogy megszerettessék a motorosokkal az elektromos műfajt. És ez nekem nagyon tetszett.
Magát a bemutatót a brand európai értékesítési vezetője tartotta, aki elmesélte, hogy a gyártó közel sem újkeletű. Az Energica 13 év fejlesztése. A prototípust 2009-ben mutatták be, amit 2010-ben fejeztek be teljesen. Utána jött az első elektromos versenymotorjuk, majd 2011-ben mutatták be az EICMA-n az első Ego modellt, 2015-ben pedig az Evát, most pedig itt van az EsseEsse9. Az anyacégük, a CRP azonban még régebbi, és olyan márkák beszállítói, mint a Ferrari, a Maserati vagy a Toro Rosso versenyistálló.
Rendben, rendben, lássuk végre a motorokat! Az Energica elhozta Budapestre mindhárom modelljét. Az Ego a gyártó legrégebbi, egyben legerősebb terméke, egy tisztességes sportmotor. A legnagyobb forgatónyomatéka 200 Nm, a csúcsteljesítménye pedig 155 Le. Láthatóan prémium beszállítókkal dolgoznak, az aranyló Öhlins felfüggesztés messziről virít, akárcsak a radiálisan rögzített Brembo nyergek. Azonban hiába nem spóroltak a karbonszálas műanyaggal, a motor tömege így is jelentős, 260 kg. Az Eva lénygében ugyanez, csak idomok nélkül, egyenes kormánnyal, és az MT-10-re (vagy mások szerint Wall-e karakterére) hajazó fejidommal.
Apró érdekesség nekünk, hogy az Eva névadásának van magyar szála. Ugyanis a brand alapító testvéreinek édesanyja hazánk leánya és Évának hívják. A paletta harmadik, legfrissebb tagja az EsseEsse9. Az Energica “túrás” motorja esetében a csúcsforgatónyomaték “csupán” 180 Nm, előre pedig Marzocchi villákat raktak. Cserébe olyan kiegészítőkkel érkezik, mint az alapáron járó gusztusos szövettáskák vagy a markolatfűtés. Mindhárom motor átlagos hatótávját 150 kilométerben határozzák meg. Nyilvánvalóan a napi 5.000 kilométert egy seggel motorozó hazai társadalom ezen a ponton fog felhörrenni, de két információval azért árnyalnánk a képet.
Bár hálózatról 4 órába telik feltölteni, a gyorstöltővel 20 perc alatt 85%-ra tölthető, ami hozzávetőlegesen 120 kilométerre elég. Kompromisszumos? Az, de azért haladunk. A másik pedig, hogy az Energica ezzel kapcsolatban valamiféle bejelentésre készül az EICMA show-n. Erről még nem árultak el semmi konkrétumot, de ott helyben többen is úgy vettük le, hogy az akkupakk fog fejlődni, esetlegesen megjelenik a bővítés lehetősége. Mi pedig itt az Onroadnál alig várjuk, hogy kapjunk egy tesztpéldányt és elmesélhessük nektek, hogy mi rejtőzik a számok mögött!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »