Néhány napja futótűzként kezdett terjedni a közösségi médiában egy motoros baleset videója. A filmet egy társunk rögzítette sisakkamerájával, amint cimborájával meglehetősen tempósan abszolválták a valóban sebességre csábító, nyújtott kanyarokat. Amikor is az egyik jobbos ívének végén keresztben feltűnik egy mellékútról kihajtó fehér autó. Az ütközés valóban elkerülhetetlen volt, a becsapódás ereje pedig sokkoló.
Az első megosztásban, amit láttam ugyan még voltak olyan tragikus kommentek, hogy “remélem túlélték a srácok”. Az első motort vezető 24 éves pilótának erre esélye sem volt. A kamerát viselő második rájder súlyos sérülésekkel ugyan, de túlélte a csattanást. Amelynek igazi érdekessége, hogy a baleset nyugati szomszédunk egyik, motorosok által nagyon kedvelt szakaszán történt június végén. A B69 Aibl és Lavamünd közti részének egyik magasabb részén következett be a tragédia.
Pusztán csámcsogni mások halálán ostoba dolog. Csak akkor érdemes elővenni egy ilyen esetet, ha elemzéséből valami hasznos tanulságra juthatunk. Ez a baleset pedig sajnos nagyon komoly üzenetet hordoz. Mert valljuk meg őszintén: egyikünk sem azért vett olyan motort, amely képes 100 kilométer/óra feletti sebességre, hogy az arra alkalmasnak tűnő kanyarokban kilencvennel andalogjon. Egy ilyen ív szinte húzza magába azt, aki szeret tempósan fordulni. Ilyenkor elönt az adrenalin, belép a csőlátás és csak a legtávolabbi pontra fókuszálsz, miközben próbálod kihozni a maximumot magadból és a gépedből. Ez baromi jó érzés. Csak közben az agyad észre sem veszi a keresztútra figyelmeztető táblát…
Mert a másik oldalon ott van egy kegyetlen dolog: a járműfizika és az emberi elme képességeinek találkozása. Tökéletesen látszott, hogy a srácok 150 kilométer/óra felett haladtak a kanyarban. Ennél a sebességnél másodpercenként 42 métert teszünk meg. Tehát a belátott útszakasz legfeljebb három-négy másodpercet jelent. A leggyorsabb reakció esetén sincs semmi esély rá, hogy megálljunk. A fékutunk 132 méter lenne – ahol 90-ről megálltunk volna, ott még 136 kilométer/órával fogunk ütközni!!! Szerinted milyenek a túlélési esélyek? (Ráadásul kanyarban nem is tudsz hatékonyan lassítani, csak miután függőleges a motorod és egyenesen halad…)
Aki pedig kikerülésről beszél, az nem hogy kanyarban, hanem egyenesben sem tudja, milyen 100 feletti tempóval kitéríteni a motort az egyenesfutásából. A megoldás – ha tetszik, ha nem – olyan tempóval motorozni, ahol még képes vagy cselekedni is a belátható szakaszon. Amennyiben ez nem így van, sajnos olyanok a túlélési esélyeid, mint ha lottóznál. Vagy malacod lesz, vagy nem… És végül, de nem utolsósorban: a videón látott becsapódási energia borzalmát próbáld meg elraktározni magadban, és amikor öntene el az adrenalin, idézd fel.
A videó a WhatsAppon jutott el egy magát megnevezni nem kívánó osztrák emberhez, aki úgy döntött: a hasonló horror balesetek számának csökkentése érdekében nyilvánosságra hozza. Név nélkül tette fel a közösségi média felületeire, ahonnan az futótűzként terjedt szét. Forrás:Kleine Zeitung.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »