A Honda ugyan még csak 2013-ban mutatta be A2-es jogosítvánnyal vezethető 500-as családjának tagjait, azok mégis megjelenésük óta folyamatosan fejlődnek. A CB500F a csupasz, a CBR500R a sportos, míg a CB500X a kalandos változat, amelyek 2016-ban frissültek először: nagyobbak lettek az F és R modellek tankjai és valamennyi verzió ledes lámpákat kapott. 2017-ben az Euro4 szabványoknak tették megfelelővé őket, egy évre rá pedig csupán új színeket kaptak. Idén viszont meglehetősen sok területen és alaposan hozzányúltak a gépekhez, melyekből elsőként a meztelen CB500F került hozzánk.
Míg korábban lényegében csak két kategória létezett ténylegesen – a kicsi, 125 köbcentis és az „igazi” nagymotorok – addig mára már gombamód szaporodnak az A2 kategória játékosai. Ami valahol érthető is: a korábbi 25kW-os korlát 35kW-ra emelésével a gyártók már olyan motorokat adhattak a piacnak, ami egy személlyel már kompromisszumok nélkül is használható és a kezdők mellett a tapasztaltabbaknak is élvezetet nyújtanak. Ebben a társaságban játszik a CB500 modellcsalád, aminek második generációs csupasz változatát pont én teszteltem 2016 végén. Jogos volt hát a kíváncsiságom, miben lett jobb?
Ami elsőre is feltűnt, hogy a forma alapján továbbra is egyértelműen beazonosítható egyéniség maradt a CB500F, de küllemben is jelentősen változott. Nem egyszerűen új színeket vettek fel a kínálatba, hanem a vonalakat is újrarajzolták, sokkal harmonikusabbá téve az összképet. Többen megdicsérték, amíg nálam volt, hogy milyen szép és mennyire jól áll neki a kék-fehér színösszeállítás és ezzel én sem kívántam vitatkozni.
Alig észrevehetően, de változott a fejidom, a tank oldalára biggyesztett műanyag látványelemek és ennél sokkal komolyabb változás, hogy a hátsó ülés alatti ál-légbeömlőt egy teljesen átlátható szélcsatornává alakították, ezzel kecsesebbé varázsolva a faridomot. A „sima” naked vonulat helyett inkább streetfigteres stílus fele mozdult, ami vadabbnak mutatja mint amilyen, de melyik vásárló szeretne olyan motorra ülni, amiről már kilométerekről ordít, hogy egy hurkatöltővel azonos a teljesítménye?
Ami nem változott, az az átlagos európai emberekre tökéletesen passzoló üléspozíció. Az ülés kényelmes magasságban van, hogy az ember két teli talppal állhasson, emellett a lábtartó pont ideálisan van elhelyezve ahhoz, hogy a túl hegyes térdszög ne tegye nyomorúsággá az utazást. A megnövelt kapacitású tankot végig kényelmesen lehet combbal fogni, szinte erőfeszítés nélkül megvan a folyamatos, finom izomtónus. A plusz kapacitás és az alacsony fogyasztás miatt egy tankkal szinte kimehetünk a világból, akár 450-480 kilométert megtehetünk két kútlátogatás között.
A kormány szélessége egy millimétert sem változott, ellenben picit közelebb került a vezetőhöz és kónuszos kivitelt kapott. Apróságnak tűnik, de ezzel sokkal nagyobb merevséget lehet elérni és ezáltal jobb visszajelzéseket ad a vezetőnek, mint az előzőekben alkalmazott egyszerű 22 millis cső. A kormány távolsága egyszerre ideális, a majdnem egyenes hátas laza gurulásokhoz ugyanúgy, mint a szélre ráfekvő csapatásokhoz. A kezelőszervek továbbra is remekül kézre állnak, kezelésük könnyű, különösen a kuplungé amit egy ujjal is működtethetünk.
A blokk fizikai paramétereiben nem változott, még a kompresszióhoz sem mertek hozzányúlni. Ugyanúgy kimaxolja az A2 kategóriában engedélyezett maximum 48 lóerőt, 43 newtonméter társaságában. A szorgos japán mérnökök azonban addig reszelgették, amíg a 3-7.000 közötti középtartományban 4 százalékkal javították a teljesítmény-leadást és növelték a rugalmasságot, mivel így lejjebb került a nyomatékcsúcs. Őszintén szólva ebből számszerűen én semmit nem érzékeltem, az elődhöz hasonlóan továbbra is nagyon kellemes mozgatta 189 kilónyi menetkész tömegét a Honda CB500F.
A második oldalon jön még számos változás, például a futómű terén tapasztaltak. Lapozz!
Cimkék:
Amikor egy nehéz enduroval keskeny erdei úton zsákutcába kerülsz, néha nehéz a megfordulás. A terepviszonyok kihasználása sokat segíthet.
Elolvasom »Egyetlen nap, bő 300 kilométer, de a több napos "nagy" Aegon motoRun minden izgalma benne lesz. Esti buli is! Gyere, jön a motoRun-MINI!
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »