A jobb markolaton van ugyan egy zöld gomb, ami indítónak tűnik, de a megnyomására nem nagyon történik semmi. Illetve annyi, hogy a nagyon formás kis LCD műszerfalunk tetején megjelenik a zöld “Ready” felirat. Na meg még az is, hogy ha ez után elcsavarjuk a jobb markolatot, a Niu NGT mozgásba lendül. Totális, néma csendben. Nem hallasz semmit, egyszerűen csak gurulni kezdesz. A műszeregységen az akkuk töltöttsége mellett van még néhány adat, amelyek közül az egyik igen fontos a választott üzemmód. A Niu mindig a középső, Dynamic módban kel életre. Ez pontosan megegyezik a gyengébbik, segédmotoros motorkerékpárnak megfelelővel. Közepes, még elfogadható gyorsulás és 45-49 körüli végsebesség.
A jobb markolaton levő kis gombbal válthatunk Sport állásra, amikor elérjük a jó kis A1-es szintet. Szépen gyorsulunk a hivatalosan 70, valójában inkább 75-79 kilométer/órányi végsebességig, és azt tartjuk is. Egészen meredek hegyi utakon az én egy mázsámat cipelve is 55 körül kocogott fel. Amennyiben folyamatosan Sportban használjuk és kimotorozzuk a képességeit, akkor gyakorlati tapasztalataink szerint a 100 kilométeres hatótáv abszolút reális. Van mégy egy E-Save nevű spórolós állás is, ami körülbelül vészhelyzetre való: ekkor szűk hússzal vánszorgunk, cserébe így 160 kilométerre is elég a töltés. Már ha van olyan hülye, aki ilyen hosszan ezzel a vérszegénységgel kínlódik…
Tudom, hogy ezen a ponton már sokan leírták a kommentet, miszerint “Hol marad a hang?” meg hogy “Ez nem is motor!” és hogy “A benzin illata nélkül az egész nem ér semmit!” – a baj csupán annyi, hogy elektromos járművek előbb léteztek, mint a belsőégésű motorral hajtottak. És amikor kipróbálod ezt a kis szerkezetet, lehet hogy te is meglepődsz. A kipróbálásra pedig nem feltétlen elég a 2,5 kilométeres próbakör. Közlekedni kell vele pár napot Budapesten vagy bármely más nagyvárosban. Meg azok körzetében. Mert a Niu NGT hatótávja simán lehetővé teszi, hogy mondjuk Törökbálintról Csömörre járj dolgozni és ne tölts napközben. És amikor végigflangálsz egy napot Nagyfaluban egy ilyen valóban néma csendben gördülő kis szerkezettel, meglepve rájössz: sokkal stresszmentesebb és nyugodtabb az életed.
Az ülés alá helyezett második akksinak persze némi árnyoldala az ez által elvesztett tárolóhely. Érdemes tudni, hogy a Niu NGT egyetlen energiatárolóval is mozgásképes – vagyis ha aznap tudod, hogy kelleni fog a hely, otthon hagyod ezt a Panasonic dobozkát. Ekkor nem tudod aktiválni a Sport módot és a hatótávod is kevesebb lesz – vagyis kapsz egy segédmotoros kerékpárt a 125-ösöd helyett. Szerintem jobban megéri alapból egy hátsó doboz rá – de a döntés joga mindenkinek megadatik.
Persze, ilyenkorra biztosan van már néhány “Ordító dob nélkül halálra vagy ítélve!” típusú hozzászólásunk is. Érdekes, hogy a közel hétszáz közösen megtett kilométerünk alatt nem adódott igazi vészhelyzetünk. Ugyanis a Niuval nem száguldozol, hanem többnyire normális tempóval mész. Cserébe minden résen átférsz, mert igen apróak a külméretek. A fordulékonyság is kiváló – a tengelytáv nincs 130 centi -, a dinamika pedig pontosan annyit tud, hogy aggodalom nélkül indulj az első helyről a lámpáktól. Mert onnan mindig te indulsz elsőként. Igaz, az elektromos járműveket meg kell tanulni vezetni. A dolog nagyon egyszerű, hiszen ugyanúgy csinálsz mindent, mint egy benzinesnél.
Csakhogy induláskor nem kell egyből nyélgázt – helyett nyélpotmétert – húzni. Amennyiben on-off jelleggel kezeled a jobb markolatot, azért tudsz tenni a hatótáv rövidülése érdekében. Viszont gyakorlatilag semmit nem veszítve a dinamikádból és egy kis érzéssel csavargatva a jobb csuklódat szépen rájössz, hogy milyen takarékosan is motorozhatsz. Ugyanez a helyzet a fékezéssel is. Amikor jó intenzíven lassítasz, erősen igénybe veszed a tárcsákat és a betéteket. És nem árt tudni: egy hagyományos Otto-motoros jármű városi környezeti terhelésének 20 százalékát bizony a fékekből kikerülő finom – és borzasztóan mérgező – por teszi ki! A Niu viszont finoman fékezve elsősorban a generátorféket, vagyis a KERS rendszert használja – így nem csak az akkukat töltöd, hanem megint teszel valamit a bolygóért is.
A Niu NGT használata döbbenetesen olcsó. Otthon, rendes háztartási árammal töltve és a valós hatótávval kalkulálva nagyjából 90 fillérre jön ki egy kilométer “üzemanyag”-költsége. Ehhez jön hozzá, hogy ha kicsit odafigyelsz, kevesebbet fogsz fékbetétre is költeni. Szervizre meg végképp, mert olajat és szűrőket nem kell cserélned. A szoftverfrissítéseket is elvégzed otthon. Így a megvásárlást követően néhány gumi- meg fékbetét-cserével számolhatsz. Az akkumulátorok sokat bírnak, hiszen a Panasonic szerint 2.000 töltés után fog leesni kapacitásuk az újkori 70 százalékára. Csakhogy az 200 ezer kilométer közeli megtett távot jelent – és azt hiszem, a többség nem annyira vesz ilyen kategóriájú járművet. Ezzel legfeljebb egy futárnak érdemes matematikázni…
Az egyetlen reális és komoly kiadás a jármű megvásárlása. A Niu NGT hazai ára jelenleg bruttó 1.575.000.- forint. Ami nem kevés, de nem is sok – főleg, ha összehasonlítod egy hasonló menetteljesítményű benzines robogó teljes fenntartásával. Amennyiben nem csak évi 1-2 ezer kilométert teszel meg, meglepően hamar vissza fog jönni az árkülönbözet. Számoljunk 2,5 literes fogyasztással. Már ekkor minden kilométeren nyersz úgy 9 forintocskát. Plusz nem kell majd CVT szíjat cseréltetni, gyertyát, olajat … és sorolhatjuk. Tehát ha mondjuk 500 ezerrel drágábban veszed a Niu-t, az nagyjából 40 ezer kilométeren visszajön.
Közben pedig sokkal nyugodtabb az életed! Élvezheted a hangtalan suhanást, a bimbammoló irányjelződre elmosolyodó gyalogosokat, az intelligens jármű nyújtotta sok-sok szolgáltatást – meg azt is, hogy tudod, merre jár éppen vele a gyerek vagy az asszony. Csak arra figyelj, hogy ez fordított esetben is igaz: a feleséged is mindig mindent tud rólad, ha egyszer az ő telefonja is a családi Niu-csomag részévé vált. Ilyen lesz ez a szép új világ – de bevallom őszintén, a közösen töltött idő tapasztalatai alapján nekem kimondottan tetszik! Ahányan használtuk, visszasírósan emlegetjük “kicsiNiu-t”…
A harmadik oldalon jön a pontozásos értékelés és a műszaki adatok. Amelyek most teljesen mások, mint megszoktuk… Lapozz egy utolsót!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »