Április első felében írtam egy cikket örömömben, amikor évek óta tartó problémáim megszűntek saját F800GS-em kuplungjával. Meglett az addig folyton elrejtőző üres fokozat – és ehhez csak egy olajcsere kellett. A háttérben mi elég sokat levelezünk olvasóinkkal – ezeket nem sűrűn tesszük közzé. Most azonban kaptunk egy kiugróan hálálkodó levelet, amely újabb kutakodásra sarkallt. Péter sorait nagyon röviden és kivonatolva idézem, mert nem fukarkodott a karakterekkel, miután saját motorjába is betöltötte a Silkolene olajat.
Vasárnap reggel olvastam a cikked a Fuchs olajcseréről és a váltó megjavulásáról. Nekem is hasonló a problémám, gondoltam egy olajcserét megér. Elkezdtem nyomozni a neten, hol is vehetnék ilyen olajat. Nem jártam sikerrel, így végül felkerestem a Silkolene hazai forgalmazóját. Leírtam a problémámat: “2015-ben vásároltam, egy Suzuki RV125-ös új motort. A gyári ajánlása SAE 10W-40, API SF/SG or SH/SJ with JASO MA. Az ezres szerviznél jeleztem, hogy a váltóm száraz érzetű, indulásnál szinte lehetetlen csúsztatni a kuplungot. Olyan, mintha szárazon fogna és hirtelen meglódul a motor. Másnap reggel szerviz után ezt ők nem tapasztalták és mondhatni hülyének néztek. Ez után jöttem rá, hogy friss olajjal, főleg HIDEG olajjal nem is csinálja. Tehát a jelenség csak bemelegedett olajjal fordult elő.
Kicsit kutakodtam és kigondoltam, hogy a gyári 10W-40-es olaj nem lesz megfelelő nyáron. Ekkor jött egy 20W-50 ásványi olaj, ami eleinte jobbnak tűnt. Később került bele az itthon legnépszerűbb márkából az 5100-as típus 15W-50-ese, ami ebben a motorban használhatatlan volt. Visszatértünk a 20W-50-es ásványi olajra, mert az legalább 1.500-2.000 kilométert jól viselkedett, utána érződött az elhasználódása. Ezért keresek egy jó olajat, mivel úgy érzem vesztenivalóm már nincs, kipróbálnám a Silkolene kenőanyagát. Mindenképpen 15W-50, vagy 20W-50-es viszkozitásban, mert csak 20 fok felett motorozok és nem biztos, hogy ragaszkodom az ásványihoz.”
Nagyon rövid időn belül jött is a válasz: “Kedves Péter! Ahol laksz, sajnos nincsenek viszonteladóink, vásárolni legegyszerűbben a silkolene.hu oldalon a webáruházban tudsz. Kérdésed nyomán utánanéztem a motorodnak. Úgy gondolom, hogy az ok valószínűleg konstrukciós probléma lehet. A legnagyobb probléma a nagyon kicsi olajtöltettel (0,95 liter) van. Itt a léghűtés és a kicsi olajtöltet miatt az olaj nagyon magas hőmérsékleteknek van kitéve, amely miatt annyira elveszti a vastagságát, hogy meleg állapotban a kuplung már nem tud megfelelően működni. A túlzott hőterhelés és a mechanikai terhelések hatására az olaj szénláncai és a viszkozitás növelő polimer adalékok eldarabolódnak, így az olaj fokozatosan veszít az eredeti viszkozitásából.
Ahhoz, hogy üzem meleg állapotban egy vastagabb olajfilmünk legyen, a viszkozitási osztály második számát kell magasabbra választanunk. Az hogy 10W, 15W, 20W, szinte teljesen mindegy, mert az ezekhez tartozó vastagsági tulajdonságok csak nagyon rövid ideig játszanak jelen esetben szerepet. Ezért is van, hogy hidegen szinte mindegyik esetében jól működik a váltó. Amit tudok javasolni, az egy teljesen szintetikus 10W-60-as olaj, amelyből felajánlok egy 1 liternyi mintát kipróbálásra. Csak az utánvét összegét kell kifizetned. Ha megadod a pontos címed, akkor futárral küldünk egy liter SILKOLENE PRO 4 10W-60 XP terméket. Ez egy teljesen szintetikus, észterbázisú olaj, amely kiváló magas hőmérsékleti tulajdonságokkal rendelkezik és a 60-as osztály miatt még meleg állapotban is kellően vastag lehet a kuplung megfelelő működéséhez. Amit kérek, az egy beszámoló a termék alkalmazása során tapasztaltakról. Üdvözlettel: Pálffy Attila, Kereskedelmi és Műszaki Igazgató – FUCHS OIL HUNGÁRIA KFT.”
Egy nap elteltével hív a futár, hogy csomagom érkezett. Mondom magamban ez tényleg komoly dolog a mai világban. Nem is hagyott nyugodni a történet. Péntek reggel gyors olajcsere, szombaton pedig kellően meleg is volt, így mentem egy hosszabbat motorozni. A szokásos balatoni részekre megyek. Balatonfüredet és Tihanyt végig kell poroszkálnom. Ilyenkor 30-cal megyek, nincs igazán hűtés. Váltóm viszont van. Olyan, mint egy vízhűtéses motornak. Pontos és normális. A fülemig ér a szám a sisakban és végig pofázom az utat. Ilyeneket mondok: “Na jó, most már mondja meg nekem valaki, hogy ebben az olajban mi van, ami a többiben nincs, vagy mi nincs benne, ami a többiben van???” Meg legtöbbször vigyorogva csúnya szavakat, amit nem illik leírni.
Elindulok kettesben, kíváncsian, hogy darál még a kuplung, de nem. Megyek hegyre, visszaváltásnál kivágom a kuplungot, ilyenkor mindig rántás volt a válasz, de most az sem. Bemegyek körforgalomba és fel-le váltogatok. Élvezem! Eddig még soha sem volt ilyen jó ez a kuplungreakció. A váltás mondhatni felismerhetetlen. Nem találok szavakat. Szó szerint nem tudom semmilyen hibára késztetni a váltót!!! 260 kilométert motoroztam, esküszöm megtettem mindent, de nem fogtam ki az olajon. Számomra ez most szó szerint csoda közeli jelenség. Mondjuk ha más írja le, tuti hogy legyintek egyet és nem hiszem el, de ez most velem történt! Kedves Attila, rettentő hálás vagyok a segítségért és a kedvességért! Macko, neked meg a cikk megírásáért. Köszönöm!!!
A fenti levél kézhez vétele után nem volt más hátra, mint megbeszélni egy időpontot a Fuch Oil Hungáriával, elmenni hozzájuk, és megnézni, mi mindent forgalmaznak. Zárszónak jöjjön az ott készített videó, amelyben bemutatjuk magát a céget – kiderül, mióta létezik és mióta van itt Magyarországon is -, valamint megismerhetjük a Silkolene termékeit. Amely nem csak olajokat kínál a legmagasabb szinten minden motorhoz, hanem rengeteg egyéb olyan terméket, amelyre egy motorosnak szüksége lehet.
Amennyiben te is ki szeretnéd próbálni a cuccokat, a magam részéről nem foglak lebeszélni. Az olajcsere óta a saját F800GS-em már nagyjából háromezer kilométert futott, amiben volt aszfalt meg terep is – de még némi szerpentinezés nyélgázon is becsusszant. Az üres eddig még minden alkalommal kellemesen – és lábbal, nem lehajolva és kézzel! – meglett. Megállás után azonnal is. 🙂 Úgyhogy ketten már biztosan vagyunk, akiknek a Silkolene bizonyított. De szélesebb tapasztalati kör hasznos lehet mindannyiunknak!
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »