A nagy kérdés már csak az: mi a túróra jó egy Keeway Monkey? Nos, amennyiben csak a praktikumot nézzük, akkor a hordozhatóságában veri kenterbe bármelyik ötvenes robogót. A két kormányszarv lehajtható, így a kis masinát akár egy normális férfiember is felteszi a lakóautó hátsó szállító rámpájára. De akár egy hajóba is beteheted. És sem egy kikötőben, sem egy kempingben, sem pedig egy boxutcában nem létezik ennél stílusosabb helyváltoztatási eszköz! Annak idején is a külsejével vált világhírűvé a Monkey – ez a bulifaktor pedig a 21. században talán még erősebb, mint anno John Lennon idejében.
Ráadásul az élvezet fokozható. Ugyanis akár a Keeway hazai márkaszervizében is rendelhetsz rá 70-es hengert – és a műszaki vezetőjük saját szavaival élve attól egészen meglepő dolgokra lesz képes a bulis kis masina. Amelynek másik hatalmas ütőkártyája az árcédula. Ugyanis normál listaáron a Keeway Monkey 329.990.- forintba kerül – nullkilométeresen, garanciával. Ennyiből meg mit kapsz? Semmit, azon meg meg sem fognak nézni… Ja, és még ezzel sem ért véget az érvek sora: a hazai képviselet saját szalonjában csak 2019. márciusában él egy akció, amely alatt az amúgy is kellemes árat 245.000.- forintra mérsékelték. Gondolkodóba estem, na! Komolyan sajnálom, hogy se hajóm, se kempingezni nem járok, se hasonló. Pedig rohadtul vennék egyet, esküszöm!
Mint említettem, jómagam a Benelli apró Tornado Naked modelljével kezdtem a tesztutat. Ez sem egy termetes kétkerekű, hiszen a teljes hossz 177 centi, a tengelytáv pedig mindössze 1.215 milliméter. A Keeway Monkey mellett persze az – de ugye mint Albert bácsi óta tudjuk, a világ relatív. A TNT125 ülése azért már nem olyan alacsony, hiszen 78 centire van a talajtól. Mindezek ellenére nagyon meglepett a motor kényelme. Ugye mesze nem vagyok egy konfekció alkat, de sem a térszögem nem volt rossz, sem a hátam nem görbült. Döbbenetesen kényelmesen ültem. Csere után Béni csak lábujjhegyen ért le a földre – de őt ugye ez nem zavarja, mert bőven hozzászokott.
A kis Tornado egész fizimiskája nagyon vagány. A sziluett eredetét ugye ismerjük – nem csak a Benelli csinálta meg a maga “replikáját”, hanem például a Kawasaki is -, de az olasz dizájn szerencsére nagyon pozitív irányba változtatott rajta. A négy projektoros lámpa, a magasra húzott kipufogó, de még a matricázás is sokat dobnak a TNT125 optikáján. Tuti jobban megnéznek a nyergében, mintha mondjuk egy BN125-össel érkezel. Ami nekem nagyon furcsa, hogy az emlékeim alapján ezen kényelmesebben is ültem. Persze lehet, hogy csak a mokány is masina fílingje sugallja ezt.
Ami nagyon meglepett engem és Bénit is – őt egyébként főleg, mert korábban nem nagyon hitt a kínai járműgyártásban -, hogy a TNT125 minden egyes porcikája mennyire rendben van – mármint amikor motorként vizsgálod meg mész vele. Elöl 41 milliméteres fordított telók, hátul központi rugóstag, a 12 colos kerekeken pedig 120 és 130 mm széles abroncsok feszülnek. A végeredmény egy remekül motorozható geometria és futómű. Kielégítő komfort, és kanyarokban kimondottan élvezetes viselkedés.
A hajtóerő a megszokott “visszafogott százhuszonötös” szintet hozza. Igaz, a motor viszonylag könnyű – 116 kiló -, a léghűtéses nyolcadliteres egyhengeres pedig bevált darab: 11,1 lóerős és 9,6 newtonméteres sarokszámokkal rendelkezik. Ez arra elég, hogy a forgalom ritmusát teljesen normálisan fel tudjuk venni, és amennyiben beérjük a kicsivel száz feletti végsebességgel – ami nagyban függ a pilóta méreteitől -, még élvezeteseket is tudunk motorozni egy ilyen kis paripával. Ráadásul alacsony – reálisan 2-2,5 literes száz kilométerenkénti – fogyasztással. Vagyis a bő hét literes tankot még naponta utántölteni sem kell majd.
Néhány szóban térjünk azért ki a fékekre is. Ez is a Benellinél megszokott rendszer: elöl-hátul tárcsa és kombinált CBS fékrendszer. Jól adagolható és a TNT125 reális haladási sebességtartományában – ami tipikusan 80-90 kilométer/óra országúton – kellően lassít is. Nekem csak egy gondom van vele: ezeket az ordító és csak közepesen esztétikusra sikerült pirosra festett nyergeket megoldhatnák máshogy. Kínában lehet, hogy a sportosság netovábbját jelentik, de én el tudok képzelni szolidabb és főleg sokkal szebb megoldást. Ami jobban passzolna a motorhoz. Megérdemelné…
Hiszen erre a motorra is igaz: a vagány és egyedi megjelenése mellett nagyon értelmes árcédulával rendelkezik: minden járulékkal együtt nagyjából 730 ezerből névre írva és garanciával együtt viszed haza. Plusz olcsó fenntartani, jó motorozni vele – és még zúzósan is néz ki. Béni rögtön számolgatta is, hogy futármotorként milyen hamar kitermelné az árát. 🙂
Az utolsó oldalon találod az értékelést és a részletes műszaki adatokat. Lapozz egy utolsót!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »