Kevés motort felesleges annyira bemutatni, mint tesztpéldányaink “felmenőit”. A Honda Monkey sziluettje (már az eredetié) mindenkinek megvan. A típus több, mint ötven éve létezik – Japánban a jubileumra még különleges kiadást is készítettek belőle. Igen, mert ott még ma is gyártják – világszerte azonban már nem árulják. Helyette először a huszonegyedik századi igényekhez igazított MSX125 jelent meg, majd annak megszűnése után – de műszaki bázisát megtartva – tavaly előrukkoltak egy hivatalosan is Honda Monkey névre hallgató kismotorral. A kínai-olasz vegyesvállalatként működő Keeway-Benelli azonban mindkét változatban (az “eredetiben” és a “modernizáltban” is) elkészítette a maga interpretációját. Amelyekre elsőre lehet legyinteni, hogy másolatok – de ha közelebbről megismerjük őket, lehet hogy meglepődünk. Nekünk legalábbis sikerült.
Mivel együtt szerettük volna kipróbálni a két motort – vagy inkább motorkát -, megkértem Hevesi Béni barátomat, hogy segítsen be. Egyrészt ő (is) nagyon szereti a 125-ös kategóriát, másrészt testmagasságában éppen az én ellentétem – vagyis abban bíztam, hogy majd vele fotózzuk mind a két gépet és akkor nem megint rajtam röhög mindenki, hogy hogy nézek ki… (Nem mintha nem szoktam volna meg.) Illetve kissé aggódtam attól is, hogy fájós térdemmel a Keeway Monkey-val nagyon menni sem fogok tudni. Aztán ebből egy egészen vicces, tanulságos és meglepő forgatás kerekedett…
Természetesen úgy indultunk el, hogy Béni ült a nagyon apró kis Keeway Monkey nyergében, én pedig a szintén nagyon kompakt, de mégis sokkal tágasabb TNT125 (lánykori nevén Tornado Naked) hátán. Így motorozgattunk egy darabig Szentendrén. Aztán megbeszéltük a tapasztalatokat – és csak rászántam magam a cserére is. Mert az ember arról nem tud írni, amit nem próbált ki.
Na ettől a pillanattól kezdve viszont nem voltam hajlandó leszállni a Monkey-ról. Nyomorult fizikai helyzetem ellenére annyira élveztem, hogy azt nehéz elmesélni. Csak vigyorogtam és röhögtem végig! Béni hasonlóan kinyílt a TNT125 nyergében – ő meg attól esett hanyatt -, így aztán a fotózáson már maradt is ez a felállás. Na de ismerjük meg, milyen is ez a két jutányos árú legenda-reinkarnáció.
Ha lehet, az új “szerelmemmel” kezdeném. A Keeway Monkey az eredeti japán ős meglehetősen pontos másolata. Nagyon rövid és apró minden dimenziója. A teljes hossza mindössze 135 centi (tengelytávnak is rövid, nem?), apró kis 8 colos kerekein vicces bütykös gumik feszülnek, felettük emelt krómozott sárvédők, kormányai magasra merednek az égbe és vastagon párnázott ülése is nagyon jellegzetes. Ezen az apró jószágon mégis elférek a 190 centimmel is. Igaz, az ülés legvégén ülök és térdeimtől nem nagyon tudom elfordítani a kormányt – mégis beleszerelmesedtem. Pedig nyilván nem az ötven köbcentis, mindösszesen három lóerős blokk hajtóereje nyűgözött le.
A kínai Monkey éppen annyira megy, mint a leggyengébb Euro4 besorolású négyütemű robogó. Ugyanakkor ez az első motor, amin nem tudtam kuplung nélkül felfelé kapcsolni. Illetve kapcsolni igen, de mivel konkrétan a hátsó tengely felett – vagy inkább mögött – ültem a motor 72 kilóját jelentősen meghaladó tömegemmel, gyorsan dobva a kettest minden esetben hátsó fék kellett a hanyatt esés ellen. Úgyhogy inkább használtam a kuplungot.
A dinamika egyébként a nyeregből komolyabbnak tűnik, mint a valóságban. Hosszas, nyelezős gyorsulás után éri el a roppant egyszerű “műszerfal” mutatója a 45 kilométer/órás jelzést, ami nagyjából a végsebességet is jelenti. Közben meg a hanggal és az egész gépészkedéssel együtt annyira élvezed a dolgot, hogy nem is érted…
A futómű, a fékrendszer, a ballonos bütykös gumik mind annyit tudnak, ami ehhez a kiélezett száguldáshoz kell. De minek többet? A meghatározhatatlanul rövid tengelytávval úgysem arra vágysz majd, hogy durván lapra vágd a Monkey-t a kanyar bejáratánál. A csúcssebességedről a miniatűr egy dugattyú által fogott első tárcsával és a hátsó piciny dobfékkel is vidáman megállsz. És a vastagon párnázott üléssel kiegészített futómű – mert tuti komoly szerepe van a rugózásban a nyeregnek is – is meglepően elviselhetővé teszi a közlekedést. Úgyse csapódsz bele nyolcvannal egy kátyúba se…
A második oldalon kitaláljuk, mire való a Monkey, illetve lesz egy kis meglepetés is. Meg rátérünk a zseniális TNT125-re!
Cimkék:
Természetesen a motorról van szó. Abban az esetben, ha felborulna muszáj tudnod, hogyan állítsd fel újra. Mutatunk két módszert is ilyen esetre.
Elolvasom »A túraendurosok minden felmerülő igényét igyekszik kielégíteni a Nolan újdonsága, az N70-2 X. Ismerjük meg, mi mindent tud!
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »