Az A2-es jogosítványok bevezetésével egészen új szintre léptek a kezdőknek szánt motorok. A korábbi “A korlátozott” kategóriával nem csak az volt a gond, hogy alul-kalkulálták a kétkerekűek szerelmeseinek az igényeit, hanem az is, hogy a gyártók nem érezték annyira a benne rejlő lehetőségeket, mint az új szabályozás esetén. A korábbi 25 helyett 35 kW teljesítményű gépek azonban már élhető alternatívát jelentenek azoknak, akiknek vérmérséklete beéri a kevésbé huzatos krúzolással – vagy életkorából fakadóan nincs lehetősége nagyobb vasra papírt szerezni. A kategória megjelenése óta az egyik leggyakrabban feltett kérdés, hogy mégis “milyen motort vegyek A2-es jogosítvány mellé?”
Akkor most erre megpróbálok válaszolni. Ami természetesen nem fog sikerülni. Tudniillik az egyetlen valid reakció az, hogy olyat vegyél, ami a te igényeidnek megfelel. Például ha magamra gondolok, akkor a 18 éves énemnek a Benelli TRK 502-t javasolnám, hiszen a testalkatom már akkor is igényelte a felnőtt méretű motort, később sokat jártam utassal és a fő felhasználási területem a túrázás lett volna. A hasonló korú testvéremnek talán a KTM 390 Duke-ot javasoltam volna, hiszen a morgós egyhengeres passzolt volna a habitusához, valamint a különlegesség és a minőség iránti fogékonyságához. A te igényeiddel, valamint lehetőségeiddel viszont te vagy tisztában, ahhoz neked kell kiválasztanod azt a gépet, amelyik passzol. De azért nézzünk meg öt olyan szóba jöhető lehetőséget, amelyekkel valószínűleg nem fogsz rossz lóra tenni. Ebből a listából most kihagyjuk az A2-re korlátozható nagyvasakat, hiszen például egy fullosan felszerelt BMW F850GS-t is ki lehet tolni 35 kW teljesítménnyel a szalonból, de úgy gondolom, hogy azokat nem arra tervezték. Azaz ha “kezdő motort” keresel, akkor nem fogod megtalálni bennük azt a lágyságot és könnyen kezelhetőséget, amitől a kategória igazán értelmet nyer. Maradjunk a valóban A2-re rágyúrt vasaknál.
Kezdjük a sportos lelkületűekkel. Amikor majd el fogsz kezdeni motort keresni, és felteszed náladnál tapasztaltabb motorosoknak a kérdést, hogy mibe fektesd a pénzed, akkor szinte biztosan el fog hangozni az a mondat, hogy hatszáz köbcenti alá ne add, mert az a kezdő kategória. Erre az a megfelelő válasz, hogy a lónak a termetes szerszámát!
A kis zöld méregzsák az élő példa arra, hogy nagyon is van élet odalent. De még milyen! A 168 kilós Ninját a kéthengeres, 45 lóerős blokk 6 másodperc alatt csapja fel 100-as tempóra álló helyzetből. A sebességmámor ugyan 180-nál véget ér, de a kanyarokban kéjes mosollyal fogod beérni a nagyokat egy kis gyakorlás után. Legnagyobb riválisai a Honda CBR500R és az új Yamaha YZF-R3 szintén remek gépek, de én a a ződre raknám a voksom, csakis KRT színben.
Nem kevés rosszindulatú megjegyzést kapott a KTM amikor kiderült, hogy néhány motorjukat Indiában fogják gyártatni. A kis 390-es Duke azonban simán kiflit töm a látatlanban elégedetlenkedők szájába, amikor megnézik közelről a vasat. Az igénytelen kivitelezéstől tartóknak ugyanis nem lett igazuk.
Az új 390-es Duke egy igazi huligánképző. Az egyhengeres, 44 lóerős blokknak egy mindössze (szárazon) 149 kilogrammos tömeget kell mozgatnia. Meg is teszi, nem is akárhogyan! Szép gesztus az osztrákoktól, hogy a hátsó keréken le lehet kapcsolni az ABS-t. Azaz ha a hátsó kerék megcsúsztatásában érintettnek érzed magad, akkor erre lesz lehetőséged. Érdemes szemezni a motor vérrokonával, a Husqvarna Vitpilen/Svartpilen 401-el is.
Mondhatnánk, hogy a Benelli TRK 502 a normális motorosok játékszere, de a kétkerekűek szerelmeseinek legnormálisabb állapota az, hogy időnként egy kicsit megőrülnek a nyeregben. Így inkább fogalmazzunk úgy, hogy a kínai tőkéből és olasz hagyományokból felépült motor a nyugis túrázóknak való.
A 90-110-es tempóval kiránduló, szerzetes lelkű motorosoknak kiváló választás. A motornak a tavalyi évben megjelent az X, azaz az adventure változata küllős kerekekkel, kintre húzott kipufogóval és középtámasszal. Az én titkos favoritom egyértelműen ez a gép, hiszen a méretei és képességei elegek ahhoz, hogy akár két személy is kiélvezze a két keréken tovasuhanás élményét.
A G310GS megjelenésében nagyobb testvéreihez igazodik. De nem csak küllemében, hanem felhasználási területeit illetően. A motor nevében a “GS” a Gelände (terep) és Straße (utca) szavakból erednek.
Legnagyobb előnye, hogy szolid erejéhez képest meglepően nagy, magas gép. Ha a génjeid 190 centiméteres magasság fölé húztak, akkor kiállni nem fogsz a nyeregből, de a lábaid valószínűleg még mindig el fognak férni. Hosszú rugóútjaival pedig belekóstolhatsz a szolid földutas mókázásba is, bár a G310GS inkább aszfaltra termett.
Ki gondolta volna, hogy stílusos, izgalmas motornak pont egy Hondát fogok előrángatni, igaz? Pedig a CMX500, azaz a “Rebel” egy igazi stíluskapitány, ami a motorok egyik legszebb átépítési műfaját, a bobber kultúrát idézi. Szóval ha már 18 évesen is szakállolajtól ragad a kezed, szereted a férfias stílust és szinte látod magad előtt, ahogy lazán lepattansz róla valamelyik városi szórakozóhely előtt, akkor úgyis szóba fog kerülni ez a gép.
Az ebben lévő 45 lóerős, a lehetőségekhez mérten nyomatékosra hangolt blokk muzsikál a CBR500R-ben is. Időtálló darab, amire nem lesz panaszod. Egy rendes kipufogót azonban bele kell kalkulálnod a költségekbe, mert ez a stílus nem működik egércicergéssel.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »