Vannak motorok, amelyek kipróbálását az ember jobban várja az átlagosnál. Számomra ilyen a BMW F850GS. Ennek oka igen egyszerű: saját gépem egy 2017-es gyártású elődmodell, amivel eddig másfél éves együttlétünk során bő 37 ezer kilométert tettem meg. Az F800GS-t megszületése óta jól ismerem, így bátran döntöttem mellette a tíz évenként esedékes motorcserémkor. (Ja, meg amúgy is ez volt számomra a még éppen megfizethető kategóriában…)
Azután 2017 őszén szembesülnöm kellett vele, hogy a jó öreg “nyolcszázas” tíz éves piaci szereplése után búcsúzik a BMW Motorrad termékpalettájától, mert bemutatkozott az utódja. Amikor megláttam az első fotókat, majd a részletes adatokat, akkor azért fellélegeztem. Úgy éreztem, kimondottan jó, hogy nem vártam a motorcserével, mert egyenesen nem tetszett amit láttam. Rövidebb első rugóút, tömegnövekedés, rengeteg plusz elektronika? Jó lesz nekem még 8-9 évig az F800GS! Aztán egyszer csak elérkezett a teszt pillanata…
Szalonban láttam már szemtől szemben az újdonságot, így a külsejében nem volt semmi meglepő. Ugyan az egy évtizedes modellciklus alatt a BMW folyamatosan frissítette az elődöt, de egymás mellé téve a 2017-es gépemmel annyival modernebb és frissebb összképet sugároz az F850GS, hogy vita nélkül tiszta sor: ez egy új korszak gyermeke. Az előzetes tanulmányozás után nekem személyesen nagy előítéletem alakult amiatt, hogy a motor gyanúsan sok téren mintha a legnagyobb rivális Honda Africa Twin másolata lenne.
Teljesen új a blokk és még a váz is más konstrukció – a BMW mérnökei az alapoktól építették újra meg a motort
Komolyan azt gondoltam: ennyi volt csak a BMW-ben, hogy pont oda lőtte be a teljesítményt és a nyomatékot, hogy átvette a 270 fokos elékelést és a vázszerkezetet, hogy “visszatette” a hagyományos helyre a tankot? És valóban, ha végignézzük, az F850GS majdnem jobban hasonlít japán versenytársára, mint saját elődjére. Persze a jellegzetes stílusjegyek megmaradtak annyira, hogy külső ránézés alapján is egyértelműen az elődmodell örököseként azonosíthassuk – de ez nekem bevallom akkor sem tetszett.
A motor tehát teljesen új modellnek tekinthető a BMW palettán. A blokkban nőtt a furat és a löket, és mint írtam más a főtengely konstrukciója is. Minden részletében módosult a futómű – elöl csökkent a rugóút, hátul viszont kis mértékben ugyan, de növekedett. Új a váz: eltűnt a korábbi térhálós acélcső és egy acél hídváz vette át a szerepét. A tengelykapcsoló immáron anti-hopping mechanizmust is kapott. Átkerült a bal oldalra a láncos szekunder hajtás és a jobbra a kipufogó, no meg eltűnt az ülés alatti üzemanyag-tartály. Tehát az F850GS valóban egy teljesen új motor.
Az egyetlen dolog, ami nem nagyon változott, az az üléspozíció. Amikor a nyeregbe pattansz – ami amúgy két centivel közelebb került a talajhoz, mint az elődmodellen -, szintén elég jól be tudod azonosítani, hogy ez egy sorkettes BMW. Némileg szélesebb talán a lábad közötti “kapaszkodó” – ezzel együtt a lábakat talán kevésbé is védi a menetszéltől az idomzat menet közben. A testhelyzet azonban nagyon hasonló, klasszikus túraendurós.
Nagyon vártam a pillanatot, amikor beröffen alattam a 853 köbcentis új sorkettes. Bebizonyosodott, hogy nem csak a papírforma, hanem az érzet terén is valóban minden más. Az elékelt főtengelynek köszönhetően nem indul annyira robbanásszerűen, kicsit több a vibrációja álló helyzetben és menet közben is. Azonban az a zsizsegés-szerű, némileg kellemetlen rezonancia, amely a nyolcszázast a magasabb fordulatokon jellemezte, itt nem jön elő. Az elektromos gázra ugyanolyan finoman reagál és indul el a motor, mint saját Euro4-es 2017-es masinám.
Videónkban olyan részletek is elhangzanak, amelyek az írott szövegben nem szerepelnek – no és láthatod mozgás közben is az F850GS-t
Viszont miután elindult, teljesen megváltozik. Lényegesen szebb a hangja – főleg fordulaton. Nem akarom túl sokat hasonlítgatni az Africa Twinhez, de le kell szögezni: azt az akusztikai bravúrt nem hozza, mint a japán ellenlábas – viszont a párhuzamosan mozgó dugós sorkettes elődhöz képest ég és föld a fejlődés. Aki szocializálódott egy keveset boxer erőforrásokon, annak ismerős lesz ez az orgánum – amely egy jó sportkipufogóval nyilván lényegesen jobban kijön majd. Ilyet persze gyári extraként is tudunk rendelni, bizonyos Akrapovič felirattal.
A második oldalon megindulunk, és jönnek a meglepetések. Lapozz – kattints ide!
Cimkék:
A biztonságot a jó megjelenéssel párosítani nyerő dolog azoknál, akik a puszta praktikumnál többre vágynak. Az Automag2 ezt jól is csinálja.
Elolvasom »Vízálló és utcainak kinéző motoros kabátot keresel munkába járáshoz? Vagy éppen hasonló lábbeli kéne? Megoldások az Alpinestars választékából.
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »Egykoron a Yugotours szervezte a Jugoszláv társasutakat. Mi most magunknak szerveztünk egy motoros túrát a Balkán irányába.
Elolvasom »A világ legmotorizáltabb részén rengeteg hasonló moped rohangál - felénk a Malaguti Spectre GP 125 versenytárs nélkül támad.
Elolvasom »Motorosként az egyik legjobb dolog új motort venni. Hát még akkor, ha mi bonthatjuk ki a dobozból és mi szereljük össze!
Elolvasom »