Sokan felhördültek, amikor először bejelentették, hogy a MotoGP nagydíjak betétfutamaként elindul az elektromos motorok gyorsasági világbajnoksága, a MotoE World Cup. Aztán eldőlt, hogy ebben a sorozatban is mindenki ugyanolyan motorokat fog használni, amelyeket az olasz Energica szállít. Mostanra pedig végleges a versenynaptár, a mezőnyben igazi nagyágyúk is lesznek és sok érdekes adatot tudunk a motorokról is. Nézzük, miért lesz érdemes nézni a MotoE futamait!
Tavaly még az utcai Energica Ego futott látványosat Laguna Seca pályáján. Persze a világbajnoki futamokra alaposan átdolgozta a modenai gyártó. Így született meg az Ego Corsa, amely kimondottan pályamotor lett. A bárki által utcai használatra megvehető paripa 147 lóerős teljesítménnyel és 200 newtonméter nyomatékkal rendelkezik, tömege pedig 263 kilogramm (11,7 kWh akkumulátorral). A versenymotoron nincs az utcai használathoz szükséges világítás, a 3 kW-os fedélzeti töltő, elhagyták az alumínium akksiházat – a lehető legtöbb helyen karbont alkalmaztak.
Az akkumulátor 20 kWh-s lett, a teljesítmény pedig 160 lóerőre növekedett. Ugyanakkor a pályafegyver tömege 230 kiló környékére csökkent. A fedélzeti töltő hiánya miatt sokkal vékonyabb faridomot terveztek rá, és a hátsó rugóstagot látványosan kitették jobb oldalra. Egyébként a beszállítók sem spórolósan lettek összeválogatva: Brembo fékek, Öhlins felfüggesztések és Marchesini kerekek vannak a Corsa változatokon. A végsebesség pedig 270 kilométer/órára nőtt.
A MotoE sorozat a környezetvédelmet is próbálja hangsúlyozni. A versenymotorok töltését egységesen a hivatalos partnerré választott Enel X biztosítja, akik egy JuiceRoll névre keresztelt egységet adnak minden Ego Corsa mellé. Ez egy félmobil és egy teljesen mobil berendezésből áll. Az első az egyes edzések és futamok között tölti az akkumulátorokat, a második pedig kint lesz a rajtrácson is, hogy az indulás előttig tolja a delejt és ellássa a gumimelegítőket is árammal. Az egész rendszer úgy van kitalálva, hogy a teljes mezőny energia-szükségletét a versenyek helyszínére telepített szolár panelekkel biztosítják. A boxutcában pedig egy külön rész lesz a MotoE mezőnynek, amit sokkoló módon E-paddock névre kereszteltek.
A mezőny számára a gumikat egyébként a Michelin szállítja, amely minden versenyhétvégére egy fajta slick- és egy fajta eső-párost szállít. Ezek persze pályánként változó komponensek lesznek, de a pilóták gumiválasztásán nem fog múlni semmi. A mennyiség is korlátozott: egy hétvége során egy motor négy első és öt hátsó slicket, illetve három első és négy hátsó esőgumit használhat fel.
Végezetül nézzük, kiket és mikor láthatunk majd az Energica Ego Corsák nyergében viaskodni. A MotoE 2019-es mezőnye 12 csapatból áll, amelyekben összesen 18 pilóta található. A legnagyobb nevek – akik MotoGP múlttal is rendelkeznek – Sete Gibernau, Nico Terol és Mike di Meglio. A nemzetköziségre is ügyeltek: Ausztráliától Brazíliáig sok ország delegál pilótákat, a spanyol Maria Herrera személyében pedig egy hölgy is lesz a rajtrácson!
A MotoE World Cup futamai öt MotoGP nagydíj-hétvége helyszínén tűnnek majd fel. Az első május 5-én Jerez, a második május 19-én Le Mans, a harmadik július 7-én Sachsenring, majd jön augusztus 11-én Ausztria és végül szeptember 15-én Misano. A lebonyolítás úgy fog kinézni, hogy pénteken a mezőny két szabadedzést tart, szombaton van időmérőjük, vasárnap pedig a Moto3 futama előtt a 15 percesre tervezett verseny. A kivétel Misano, ahol dupla futam van: szombaton és vasárnap is versenyeznek. De egyelőre várjuk május elejét, mert akkor láthatjuk először, milyen is lesz valójában a MotoE World Cup.
forrás: motogp.com, fotók: © 2019 Jensen Beeler / Asphalt & Rubber
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »