Ismét visszakanyarodunk a burkolatlan utak csodaszép világába. A sorozat hatodik részében megtanultuk, mi a helyes álló testtartás – és miért nem motorozunk terepen ülve. Most azonban induljunk el. De ahogy aszfalton is tettük, először csak lassan! Ez itt talán még fontosabb, mint burkolt felületen. Terepkörülmények között – különösen egy nagy tömegű motorral – ugyanis nagyon lényeges, hogy képesek legyünk szépen, megfontoltan és mégis kontrolláltan haladni. Szedjük össze ennek elemeit!

Az alapok nem változnak. Abban a pillanatban, ahogy a motor elindul, azonnal álljunk fel, és törekedjünk a már ismert testtartásra. Vagyis rogyasztott térd, lábszárral-térddel szorítjuk a motort – mert most ez az egyetlen „kapaszkodónk” -, a kormányt pedig lazán tartjuk. Utóbbinak valóban komoly jelentősége van, mert ahogy támaszkodunk a markolatokra – esetleg kapaszkodunk beléjük -, a kormányozási kontrollunk jelentősen romlani fog.

Mindeközben a motor haladásával kapcsolatban semmi nem változik az aszfalton megismertekhez képest. Pici gázt adunk – éppen csak, amennyi szükséges. Finoman csúsztatjuk a kuplungot, hogy a motor pont annyit mozogjon előre, amennyire szükségünk van. Mindeközben a hátsó fék finom használatával javíthatjuk az egyensúlyérzetünket és szabályozhatjuk a haladást.
Miért van minderre szükség? Amennyiben ismeretlen helyen, esetleg fák-bokrok között vagy erősebben hepe-hupás területen kell manőverezned, lényeges hogy minél jobban belásd az előtted levő részt. Jól kell tudnod reagálni a körülményekre: ne akkor vedd észre a rókalyukat, amikor belehuppan az első kerék, mert ha közben még tempód is van, könnyen saját testeddel bonthatod le a fejidomot a bringáról. De ha „csak” lágyékkal tompítasz a kormányon, az is elég kellemetlen. Szóval messzire nézünk – ez kell az egyensúlyozáshoz is – és igyekszünk minél korábban felmérni az előttünk levő helyzetet.
Közben egész testünk „együtt él” a motorral, vagyis folyamatosan dolgozunk jobbra-balra és előre-hátra mozogva annak érdekében, hogy lekövessük a motor mozgásait és az irányváltásokat. Logikus módon a sorozat következő terepes része már a manőverezéssel, vagyis az irányváltásokkal fog foglalkozni. Addig azonban gyakoroljuk be, hogy lassan haladva tökéletes legyen a járműkontrollunk és komfortosan érezzük magunkat a lábtartókon állva. Ez az alap kelleni fog a továbbhaladáshoz.
A sorozat következő része ismét aszfalton folytatódik, egy teljesen egyszerűnek tűnő – mégis ismét nagyon fontos – témával.

Ezt olvastad már?
Cimkék:
Tavalyi nagy túránk a távoli Normandia területére vezetett. Annyi élmémnyben volt részünk, hogy a célterületet csak ajánlani tudom mindenkinek.
Elolvasom »Szörnyű baleset történt Gyulafirátót közelében, amelyet minden motoros ismer. Ma megszületett a jogerős ítélet, amely gondolkozásra készet.
Elolvasom »A Honda hivatalosan is leleplezte a várva várt 2026-os CB1000F modellt. A japán gyártó nem csupán a nosztalgiára épít: a legendás CB750F stílusjegyeit a vadonatúj CB1000 Hornet modern technikájával ötvözték, létrehozva ezzel a "legkiegyensúlyozottabb roadstert".
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »