Néhány mondat erejéig térjünk vissza a nyolcadik szakaszra, amely után két élmezőnyben versenyző motoros is komoly időbüntetést kapott. Kevin Benavides neve mellé odabiggyesztettek plusz három órát (!!!), ugyanis meg nem engedett segédeszközt használt. Az itiner legkritikusabb pontjait kijegyzetelte egy külön papírra, amit a tankra ragasztott. Igaz, ezt éppen nem a nyolcadik napon tette, hanem azt megelőzően többször. A szabályzat szerint azonban az itineren kívül semmit nem lehet használni – így a Honda el is fogadta a büntetést. Ellentétben a KTM-mel, akik megóvták Sam Sunderland 60 perces időtöbbletét, amit az akár a győzelemre is esélyes brit egy egészen érdekes dologért kapott. Mivel ő nyerte a 7. szakaszt, az élről kellett volna indulnia – azonban ennek elkerülése érdekében a vád szerint elektromos hibát okozott a biztonsági Iritrack rendszerében. Enélkül nem lehet versenyezni, így mire megjavították, három motoros elindult. Mivel nem ismerik el a szándékosságot, akár a Dakar végeredményét is befolyásolhatja a fellebbezés elbírálása.
Tegnap azt írtam, hogy könnyen döntés születhet a végeredményt illetően, hiszen ha valaki itt navigációs hiba miatt vesztett volna 10-20 percet, azt a befutó előtt már lehetetlen lett volna behozni. Nos, az élmenők ennek megfelelően is mentek. Persze a teljességhez hozzátartozik, hogy megint tízesével indították a motorokat, a speciál 313 kilométere pedig az Ica sivatagban vezetett, ahol a navigáció egyáltalán nem volt egyszerű. Mivel nagyon könnyű volt elnézni vagy simán meg sem találni egy ellenőrző pontot, a pilóták nagyrészt csapatokban maradtak és támogatták egymást. Így egészen látványos fotók születtek – meg végeredmény is.
Az élmenők picit óvatosabbak voltak és inkább egymásra figyeltek, így a szakaszt a Sherco TVS nyergében a francia Michael Metge nyerte – élete első Dakar szakaszgyőzelme volt, így rettenetesen boldogan futott célba. Két perc hátránnyal követte őt a bolíviai hondás, Daniel Nosiglia Jager – ezzel az eredménnyel pedig már összetettben ő is bekerült az első tízbe. Meg persze azért is, amiről később lesz szó…
De maradjunk még az élmezőnynél, ugyanis az eddig a tizedik hely mögött álló két szakasz-éllovast már a Dakar Rally 2019-es végső győzelmére is esélyes trió követte. Pablo Quintanilla, Matthias Walkner és Toby Price azonban EGY MÁSODPERCEN BELÜL futottak be – így az utolsó napra maradt a “döntés” a végső győzelmet illetően. Hogy a végjátékot a magára maradt KTM taktikusai rendezik így, vagy a srácok maguk, azt persze mi innen nem tudhatjuk. Simán lehet, hogy itt már a marketing felsőbb rendű szempontjai döntenek és nem a sportérték. Persze ez csak a saját zárójeles gondolatom volt…
A napnak sajnos megint lett egy hatalmas vesztese, méghozzá egészen kegyetlen módon. A gyönyörűen és taktikusan versenyző, végig a tűz közelében maradó Adrien Van Beveren az összetett negyedik helyén volt, és időeredménye alapján még ő is beleszólhatott volna akár a végső győzelembe is. Ami – valljuk meg – a Yamaha számára maga lett volna a csoda és a világmegváltás. És meg is érdemelték volna a kilenc napon át mutatott teljesítményük alapján. Azonban mindössze 16 kilométerre a tegnapi gyorsasági végétől Van Beveren azt érezte, hogy elkezd csúszni a kuplung. Visszavette a gázt, hogy valahogy bevigye a célba a motort – de kicsivel később folyni kezdett belőle az olaj, és a 450-es blokk befejezte a pályafutását. A 4-es rajtszámú francia pilóta pedig a versenyt. A lenti napi összefoglaló videóban az érzelmei mindent elmondanak – nyelvismeret nélkül is szívszorító ilyet látni.
Az utolsó napra marad egy 112 kilométeres gyorsasági szakasz – és a döntés, hogy tíz öldöklő napot követően ki nyeri meg a 2019-es Dakar Rally-t. Tizennyolcadik alkalommal a KTM, vagy esetleg a Husqvarna? Motorsport-szerető emberként reméljük, hogy a döntés nem született még meg Mattighofenben…
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 16 | M. METGE | SHERCO TVS | 03:46:38 | 00:00:00 |
2 | 28 | D. NOSIGLIA JAGER | HONDA | 00:02:00 | 00:00:00 |
3 | 6 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 00:03:28 | 00:00:00 |
4 | 1 | M. WALKNER | KTM | 00:03:29 | 00:00:00 |
5 | 3 | T. PRICE | KTM | 00:03:29 | 00:00:00 |
6 | 10 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 00:03:30 | 00:00:00 |
7 | 29 | A. SHORT | HUSQVARNA | 00:04:03 | 00:00:00 |
8 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 00:04:03 | 00:00:00 |
9 | 77 | L. BENAVIDES | KTM | 00:04:55 | 00:00:00 |
10 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:04:56 | 00:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | T. PRICE | KTM | 32:43:15 | 00:01:33 |
2 | 6 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 00:01:02 | 00:00:00 |
3 | 1 | M. WALKNER | KTM | 00:06:35 | 00:03:00 |
4 | 29 | A. SHORT | HUSQVARNA | 00:40:01 | 00:00:00 |
5 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:47:44 | 00:01:00 |
6 | 10 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 01:05:45 | 00:15:00 |
7 | 77 | L. BENAVIDES | KTM | 01:05:50 | 00:00:00 |
8 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 01:10:15 | 01:02:00 |
9 | 7 | O. MENA | SPEEDBRAIN | 01:52:20 | 00:00:00 |
10 | 28 | D. NOSIGLIA JAGER | HONDA | 02:21:51 | 00:02:00 |
fotók: Dakar.com
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »