Lassan végéhez közeledik a 2019-es Dakar Rally. Ilyenkor alighanem mindenki már a befutót várja – addig azonban rengeteg küzdelem és igazi emberi drámák is lezajlanak. Ilyenekben bővelkedett a 8. szakasz is, amelynek során egy 206 kilométeres összekötő után jött a meglehetősen nehéz, 360 kilométeres gyorsasági. Amelyen ráadásul egy újabb különleges rajtsorrendben indultak a versenyzők. A tíz legjobban álló motoros, autós és kamionos együtt kezdte meg a speciált – ez pedig azt eredményezte, hogy a motoroknak a kamionok nyomaiban kellett haladniuk. Ami rendkívül nehéz a széttúrt talaj és a por miatt is.
Kezdjük most a számunkra legrosszabbal. Gyenes Mani, aki sérülten egészen idáig elküzdötte magát és nagyon, de nagyon szeretett volna célba érni az első ellenőrző pont után bukott egy meglehetősen nagyot. A motoron megsérült a navigáció is, de ami nagyobb baj: ráesett műtött jobb karjára. Persze ettől még megpróbált tovább menni, azonban rövidesen képtelen volt akár csak a kormányon tartani is a kezét, így kénytelen-kelletlen fel kellett adja az álmát. Még nála is rosszabbul járt a legjobb privátként az élmezőnyben motorozó szlovák Stefan Svitko, akit balesete után mentőhelikopter vitt el fejsérüléssel.
Lassan megszámolni is nehéz, hány éve próbálja a Honda letaszítani a trónról a KTM-et. Elképesztően sok pénzt ölnek bele – megkockáztatom, többet mint az osztrákok – és hihetetlenül komoly csapatot raktak össze. Ami 2019-ben megint nem ért semmit. Az összetettben is vezető amerikai Ricky Brabec alatt ugyanis a speciál 56. kilométerénél egyszerűen megállt a Honda blokkja. És ezzel ennyi volt – már a legjobb tízben is alig van a japán óriás által delegált motor.
Ugyanakkor elképesztő fordulat történt az élen. Az eddig szakaszt sem nyerő Toby Price meglehetősen súlyosan sérült jobb csuklójával annyira tudta húzni a gázt, hogy végig vezetett a nap során. Még a legutolsó ellenőrző ponton is az élen állt – aztán a szakasz végső kilométerein ketten is elé vágtak. Persze lehetetlenül minimális különbségekkel. A már lassan általam is leírt címvédő, Matthias Walkner ugyanis megrázta magát és behúzott egy újabb szakaszgyőzelmet. Szorosan a nyomában a nála amúgy sokkal később rajtoló Husqvarna-nagyágyú, Pablo Quintanilla futott be mindössze 45 másodperc (!) lemaradással. Majd jött Price és a harmadik gyári KTM Sam Sunderland irányításával. Mi mást lehet erre mondani: megalázó csapás.
Ennyire szoros végjátékot elképzelni sem lehet, mint ami a motoros élmezőnyben kibontakozott. Fussuk végig a Dakar Rally többi kategóriáját, hol mennyi a különbség az első és második között. A quadoknál közel másfél óra, az autóknál háromnegyed, az SxS szegmensben egy, a kamionoknál pedig fél. Még egyszer: ez mind órában van mérve. A motoros élmezőny pedig így festett a tegnapi befutó után: Price előnye Quintanilla előtt egy perc és három másodperc, majd bő öt perc további lemaradással jön Walkner és Sunderland. A köztük levő eltérés aztán mindennél durvább: három másodperc!!! Mindez úgy 29 gyorsasági szakaszon lemotorozott óra után.
Viszont ez már csak múlt idő, ugyanis Sam Sunderland neve mellett magyar idő szerint ma reggelre megjelent egy plusz egy órányi időbüntetés – ennek okát a cikk megírásakor még nem sikerült kideríteni. Így visszaesett a kilencedik helyre, negyediknek pedig feljött a Yamaha nyergében Adrian Van Beveren. Az ő lemaradása is tíz percen belül van – mivel pedig például a nyolcadik szakaszon navigációs hiba miatt úgy 12 percet vesztett, simán benne lehet a pakliban ő is mint végső győztes. Mindenesetre a döntésre az utolsó igazi lehetőség a mai Pisco körüli körverseny a maga 313 kilométeres speciál szakaszával – mert a záró napra “csak” 112 marad. Igaz, a szervezők azt sem ígérik könnyűnek – így itt még szó szerint bármi lehet!
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 1 | M. WALKNER | KTM | 03:55:25 | 00:00:00 |
2 | 6 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 00:00:45 | 00:00:00 |
3 | 3 | T. PRICE | KTM | 00:01:13 | 00:00:00 |
4 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 00:06:21 | 00:00:00 |
5 | 29 | A. SHORT | HUSQVARNA | 00:09:51 | 00:00:00 |
6 | 4 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 00:11:48 | 00:00:00 |
7 | 77 | L. BENAVIDES | KTM | 00:12:51 | 00:00:00 |
8 | 10 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 00:13:48 | 00:00:00 |
9 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 00:15:07 | 00:00:00 |
10 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:15:50 | 00:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | T. PRICE | KTM | 28:53:08 | 00:01:33 |
2 | 6 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 00:01:03 | 00:00:00 |
3 | 1 | M. WALKNER | KTM | 00:06:35 | 00:03:00 |
4 | 4 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 00:09:54 | 00:00:00 |
5 | 29 | A. SHORT | HUSQVARNA | 00:39:27 | 00:00:00 |
6 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:46:17 | 00:01:00 |
7 | 77 | L. BENAVIDES | KTM | 01:04:24 | 00:00:00 |
8 | 10 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 01:05:44 | 00:15:00 |
9 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 01:06:38 | 01:02:00 |
10 | 7 | O. MENA | SPEEDBRAIN | 01:49:51 | 00:00:00 |
fotók: dakar.com, Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »