Az igazi profiktól származó tíz tanács a motorozáshoz gyűjteményünk első részét a múlt héten már láthattátok. Akkor Kenny Roberts, Wes Cosley, Freddie Spencer, Eddie Lawson és Scott Russell egy-egy tipjét olvashattátok. Most lássuk azt, hogy John Kocinski, Kevin Schwantz, Keith Code, Doug Chandler és Dario Marchetti miket ejtett el egy-egy nyilatkozatában vagy valamilyen más formában. A nagyoktól tanulni mindig öröm és megtiszteltetés.
Minden abroncs futófelületén van egy védőréteg, amely a környezeti hatásoktól óvja a gumit. Ahhoz, hogy ez teljesen lekopjon, általában szükség van néhány száz kilométerre. Ma már a legalapvetőbb motoros tanácsok egyike az, hogy aki új papucsokkal lepi meg kedvencét, az erre számítson. De nem mindenkihez jut el az információ időben. Én is majdnem eldobtam a motort életem első gumicseréje után.
John Kocinski egészen drasztikus módszert választott ahhoz, hogy “bejárassa” az abroncsot a versenyek előtt. A bemelegítő kör alatt időnként tudatosan terhelte és koptatta le róla a külső réteget. A hátsó gumit egyenesen úgy, hogy néhányszor szándékosan megcsúsztatta. A trükköt egyébként az idősebbik Kenny Robertstől tanulta, aki időnként a salakmotorozást is a felkészülés részének tekintette.
Lehet, hogy úgy érzed, hogy ez egy elég triviális tanács. Főleg a világ talán egyik legnépszerűbb MotoGP pilótájától, hiszen nemhogy a vezetéstechnikai tréningeken, de talán még a vezetői engedély megszerzése során is tanítják a leendő bikereknek. De akármennyire is a tíz tanács egyik legelcsépeltebbje ez, inkább tekintsünk rá úgy, hogy még egy bajnok is hangsúlyozza a fontosságát. Na persze egy pánikhelyzetben, vagy amikor csak váratlanul bemozdul a motor alattunk, akkor nem könnyű tisztán a cél felé tekinteni, de ne felejtsük el: a motor oda megy, ahová nézel.
Keith Code az amerikai székhelyű California Superbike School alapítója és oktatója, aki egykor maga is sok időt töltött a versenymotorok nyergében. Az ő esetében nem volt nehéz valamilyen tippet vagy trükköt találni, hiszen ő maga írt oktatókönyvet, ráadásul többet is. Egyik kedvelt mondása szerint a motoros képességeid legfeljebb annyira jók, mint amennyire a vizuális skilljeid.
Ahogy gyorsítasz, egyre távolabbra kell fókuszálnod és ilyenkor kialakul a csőlátás. Csakhogy ez a perifériás látómeződ beszűkülésével jár. Az pedig nem csak közúton, hanem a pályán is előnytelen. Valamennyit lehet javítani a kialakult helyzeten a szemed és a fejed mozgatásával.
A felsorolt tíz tanács legszimpatikusabb pontja lehetne ez, ha egy telepakolt ünnepi asztal mellett hangzana el egy fullos családi ebéd után. Doug Chandler azonban nem erre gondolt, hanem arra a pillanatra, amikor megcsúszik a hátsó gumiabroncs. A mester azt tartja, hogy ilyenkor nyugton kell maradni.
Nagyon sok highside típusú aszfalttal találkozás alakul ki abban a pillanatban, amikor váratlanul meglepi a ridert a hátsó gumi és megcsúszik. Utcai viszonyok között többnyire elcsúszás lesz a dologból, de azért ott is előfordulhat jelenség. A magasröptű kilövés inkább a versenypályák jellegzetessége. Miután hirtelen elmegy a tapadás, a gázkar visszacsukása után az ugyanolyan gyorsan visszatér és kilövi a pilótát. Chandler szerint úgy érdemes tekinteni a sodródó kerékre, hogy az éppen keresi a tapadást és meg is fogja találni.
Talán még nem hallottál az uriemberről, de az nem kétséges, hogy tud motorozni. Dario Marchetti a Ducati Riding Experience instruktora. Versenyzett 250 és 500-as GP kategóriákban, kipróbálta magát Superbikeban, Endurance versenyen és Daytonában háromszor behúzta a Battle of the Twins kupát.
A tőle elhangzott tanács valószínűleg szintúgy triviális azoknak, akik a motorozást már hosszabb-rövidebb ideje művelik, de szintén egy olyan pont, amit nem lehet eléggé hangsúlyozni. A vezetéstechnikai instruktorok orrvérzésig tanítják azt, hogyan is kell használni, de most mégis vegyük ide Marchetti olaszosan laza és egyszerű válaszát. “Ha nem lenne értelme használni, akkor nem raknánk rá a Ducatikra” – mondta.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »