A kínai motorokat övezi egyfajta elég erős előítélet. Érdekes módon nem is annyira világszerte, mint kis hazánkban. Ennek persze meg is van az alapja, hiszen amikor az első onnan származó gépek megérkeztek hozzánk, leginkább ősrégi japán technikák bizonytalan minőségű- és anyagválasztású másolatai voltak. Az az idő azonban elmúlt, mára pedig a megjelenés és a technika színvonala is egészen más vizeken evez. Remek példa erre a vadonatúj Keeway RKF 125, amely sok szempontból képes meglepetéseket okozni.
A legújabb nyolcadliteres Keeway kimondottan pofás szerkezet lett
A közelmúltban sikerült régi tartozásunkat “letudva” két alacsony árkategóriájú nyolcadliterest is kipróbálni és bemutatni. A Keeway K-Light 125 mini-cruiser és a Benelli BN125 olasz nevű és fazonú, de kínai belvilágú gépeit ugyanaz jellemezte: egészen pofás külsőben egy ősi – vagy szebben fogalmazva, mondjuk hogy jól bevált – technika dolgozott. A távol-keleti gyártó most vett egy nagy levegőt, és mélyen belenyúlt a műszaki alapokba is. Az RKF 125 egy egészen más világ, mint két nálunk járt “elődje”.
A lámpa biztosan sokaknak ismerős … valahonnan
A motor bemutatását ezúttal nem az első szemrevételezéssel kell kezdeni – bár az is nagyon izgi téma. Ássuk magunkat inkább belülre és kezdjük az erőforrással – a legkomolyabb előrelépés ugyanis ott van. Az egy hengeres, 124.8 köbcentiméteres kis motorka ugyan nem teljesen új – legalábbis erre utal, hogy a furat és a löket adatai pontosan megegyeznek a korábbi léghűtéses ősökével. Az égés során termelődő hőt azonban már vízköpeny vezeti el, a vezérlés DOHC és négy szelep bonyolítja le a gázcserét.
A 125-ös blokk vízhűtésű, négy szelepes és három gyújtógyertya dolgozik benne. A teljesítmény közel 13 lóerő
Az igazi izgalom azonban a gyújtógyertyák száma körül található. Az egyetlen hengerecskében ugyanis három is dolgozik ezekből. Amikor Lázár Tibi, a Keeway szervizvezetője először átadta ezt az információt, nem is értettem… Aztán megkérdeztem a megfejtést, így derült ki, hogy a három egység eltérő hőértékű, így ezzel a műszaki megoldással a kis ferdeszemű mérnökök az égés tökéletesítését célozták meg – vélhetően a minél kisebb fogyasztás és károsanyag-kibocsájtás elérése érdekében.
A teljesítmény terén ugyanis nem történt semmi forradalmi változás. Az RKF 125 blokkja a rengeteg belső innováció ellenére éppen csak egy lehelettel lett erősebb őskövület elődeinél. Míg a léghűtéses, két szelepes változatok 10,5-11 lóerőt adtak le, itt a csúcsadat már súrolja a 13-at. Vagyis még mindig nem használják ki az A1 kategória nyújtotta 15 lóerős határt – a háttérben vélhetően az alacsony üzemanyag-fogyasztás megtartása állt. A nyomatékmaximum nem is változott: maradt 10 newtonméter.
A nagy újdonság – jót is tett a motornak minden szempontból. Még a megjelenésen is javított
A nagyon kis erővel működtethető kuplung valószínűleg nem változott – bowdenes működtetésű, de ide talán értelme sem lenne egy hidraulikus rendszernek. Viszont a váltó immáron hat fokozatú, ami megint csak a hosszú távú, városon kívüli fogyasztásnak fog jót tenni. Legmagasabb fokozatban nagyjából már semmi gyorsítóképessége nincs, így az tényleg amolyan “overdrive” jelleggel működik. Viszont nem fogunk belezavarodni a sok gangba, mert van fokozatkijelzőnk is!
A kidörrentő nem acélos vastagságú, de egészen szépen muzsikál
A formatervező osztály fehér köpenyes dizájnerei is beleadtak apait-anyait az RKF 125 külsejének megalkotásába. Persze most megint kardot ránthatnak a másolás-pártiak – és halkan tegyük hozzá: nem is alaptalanul. Nem kell nagyon messze menni – csak ide közvetlen nyugati szomszédunkhoz -, hogy megtaláljuk a friss nyolcadliteres Keeway mondjuk úgy, hogy “ihletadóját”. A lámpa és a tank formája, de még a vezető pozíciója is emlékeztet egy sikeres osztrák motorra – de vegyük úgy, hogy tényleg csak ihletet merítettek belőle.
Videónkban részletesen és menet közben is bemutatkozik a pofás kis Keeway
Végső soron a leendő tulajdonosoknak ez nem sokat számít. A nyolcadliteres motorok várárlóinak egyik fő csoportja csak a praktikumot keresi – de a másik részüknek nem mindegy a megjelenés sem. És az RKF 125 ezen a téren bizony nagyon ott van. Az agresszív első lámpa a helyzetjelzővel és a ledes fényeivel, a nagyon sportos oldalsó- és hasi idomok, és úgy általában minden apró részlet irgalmatlanul vagánnyá teszik a kis kínai újdonságot. Egyszerűen jó ránézni – és ami a legszebb, hogy ettől egy forinttal sem lett drágább.
A második oldalon esik szó a vezethetőségről, a futóműről és a nagyon fontos árról is. Lapozz!
Cimkék:
A név maga legendává vált, de a Gold Wing felett bizony nagyon eljárt már az idő. A Honda számára létkérdés volt egy teljes körű megújulás.
Elolvasom »Izgalmas Honda. Mivaaan? Pedig létezik: a Honda CB1000R Neo Sports Café jól néz ki, elvetemült módon megy és még kényelmes is. Imádtuk!
Elolvasom »A KSR csoport teljesen ugyanarra a műszaki alapra két teljesen más jellegű 125-ös motort dobott piacra. Lássuk, milyenek lettek!
Elolvasom »Elképesztő árubőség és magas szakértelemmel összeválogatott termékek hada jellemzi a cseh tulajdonú MOTOZEM áruházat.
Elolvasom »Az angol motorkerékpár gyártás 140 éves története egy helyen. Beszámolónk a brit Nemzeti Motokerékpár Múzeum érdekességeiről sok fotóval.
Elolvasom »Az alig néhány éve létező márka 2023-ra olyan parádésan sikerült klasszikussal rukkolt ki, hogy az hihetetlen. Ő a Cromwell 1200.
Elolvasom »