Földkerülő kalandunkat kezdjük aszfalton. Ahogy elindulunk, azonnal nyilvánvalóvá válik: az első teleszkópok – amelyek közül az egyikben a rugó van, a másik csak csillapít – ugyanolyan puhák, mint a hátsó traktus. Ennek jó oldala ott domborodik ki, amikor gyengébb aszfalton kell motorozni. Ott szinte lebegünk a hepe-hupa felett: tényleg nem érzünk a kátyúkból, fekvőrendőrökből szinte semmit. A negatív oldal pedig akkor válik egyértelművé, amikor sietni szeretnénk.
A CRF250 Rally azoknak a világjáróknak való, akik menet közben is sok mindent szeretnének látni. A motor az igazi nézelődős tempót szereti, a száguldást nem. Nagy gyorsításnál, magas fordulaton gyorsan felváltva a terhelésváltástól is beszitál az egész. Gyorsan váltott tempós íveknél is nagyon bizonytalanul viselkedik – főleg a hátsó traktus. De elég, ha egy kis szlalomot bevillantasz unaloműzésnek a falun átgurulva: a mögötted jövők komolyan azt hiszik: mindjárt elesel. A futómű szó szerint elfogy.
Ugyanígy fékezni is ésszel kell. Az elöl-hátul egy-egy tárcsát az első keréken két-, míg hátul egy dugattyú fogja meg. A fékhatás bőségesen elegendő a menetkészen 157 kilós tömeghez és azokhoz a menetteljesítményekhez, amiknél a CRF250 Rally még jól érzi magát. Meg amennyi erőt a terepre is alkalmas gumik át tudnak vinni a szilárd burkolatra…
A puha futómű azonban meglepetést okozhat, ha mondjuk valaki túl durván marja el az első féket és hanyagolja a hátsót. Szó szerint “orra esős” érzés a végeredmény. Amikor viszont utóbbival indítunk és tényleg példás progresszív mozdulattal növeljük elöl az erőt, akkor szépen ül össze az egész motor és teljesen kiszámítható lesz a lassulás.
Amint terepre érünk, a visszafogott teljesítmény még kevésbé tűnik kevésnek, mint aszfalton. Persze nem krosszpályán röpködésre kell gondolni – arra már a CRF250L sem volt alkalmas, no meg nem is arra szánta a Honda. A Rally kivitel külseje ugyan egy kőszikla Dakar gépet sugall, valójában azonban itt is a békés használatot támogatja. A kicsit is súlyosabb pilóta alatt összeült futómű itt szinte kevésbé zavaró, mint aszfalton: egész jól teszi a dolgát.
A motor valódi felhasználási területe az aszfalton túl is ugyanaz marad: a konszolidált barangolás. Ez nem azt jelenti, hogy nem jutunk el valóban szigorú és eldugott helyekre is vele, mert erre képes. Csak keményen csapatni ne akarjunk. Barangoljunk, nézelődjünk, élvezzük a környezetet és ne sportolni akarjunk állat módon. Amennyiben kellő önmérséklettel rendelkezünk, a pofás kis kalandor nagyon kellemes és kiszámítható társunk lesz. Nem kell félni az erejétől, nem fog meglepni.
A Honda CRF250 Rally összességében kellemes kis masina. Bitang ütősen néz ki, bár valós tudásában távol áll egy igazi Dakar versenymotortól. Persze árában is! Ahhoz, hogy megtaláljuk benne álmaink megvalósulását, meg kell ismerni, és akkor választani őt, ha valóban nekünk teremtette az Úr. Illetve a japán mérnökök… Ne legyünk izgága, rohanós típusú motorosok.
Ne legyünk sokkal 170 centi alatt, de 180 fölött sem – utóbbi esetben az állva motorozás terepen kissé nyomorult lesz. De ha lehet, túl dagik se legyünk: az iménti magassághoz úgyis maximum 70 kilós testsúly egészséges – és az egészséges lesz a kis kalandmotornak is. Ha sok csomagot akarunk magunkkal cígölni a motoros expedícióra, akkor fogyjunk még egy kicsit.
Amennyiben körültekintően választjuk ki őt – bocs, Őt – és kérjük meg a kezét, akkor hűséges és biztos társunk lesz. Simán elindulhatunk akár hosszabb utakra is vele – vezessen az aszfalton, murván vagy valódi terepen. Az akár 300 kilométeres hatótáv nyugodt motorozással mindenhol hozható, ahogy a 12’000 kilométeres szervizperiódus is magabiztossá tehet. A technika nem sok eséllyel fog elromlani, hiszen nagyon egyszerű és igen kiforrott az egész cucc.
A harmadik oldalon találod a pontozást és a kategóriánkénti értékelést is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »