Épp kezd lecsengeni a 2015 szeptemberében kirobbant VW emissziós botrány – erre úgy néz ki máris jön a következő. Ezúttal a kétkerekűeket érinti az eljárás. Amennyiben kiderül, hogy valóban sumákolt a Suzuki, annak komoly következményei lehetnek. Az USA-ban ugyanis bíróság elé állítják a Suzuki Motor America egyik alkalmazottját azzal a váddal, hogy a Suzukinál töltött munkája során hamis adatokat szolgáltatott az Amerikai Környezetvédelmi Hivatalnak (EPA), valamint az Amerikai Szövetségi Kormánynak is.
A vád szerint Wayne Powell megszegte az Egyesült Államok Törvénykönyvének egyik cikkelyét. Ugyanis szándékosan hamis állításokat közölt egy megfelelőségi tanúsítványhoz szükséges kérelemben, amely a tiszta levegőről szóló törvény (Clean Air Act) egyik feltétele. A ferdítés a 2012-ben legyártott motorok számánál bukott ki, ugyanis Powell a valóságtól eltérő darabszámot adott meg. Így a japán motorgyártó papíron nem haladta túl az egy évre kiszabott emissziós határt.
Meglehetősen összetett a téma, ugyanis az EPA megengedi a motorgyártó cégeknek, hogy azok csoportosítsák az erőforrásokat. Ez után a csoportok káros anyag kibocsájtását átlagolva méri fel, hogy azok mennyire felelnek meg a tiszta levegőről szóló törvénynek. Ez tulajdonképpen egy kiskapu a gyáraknak. Hiszen nem egyesével kell igazolni a kétkerekűek megfelelőségét, hanem elég csoportonként, amelyet aztán egy átlagértékhez viszonyítanak.
Ebben a számításban játszik fontos szerepet az eladott motorok száma és ezért lényeges, hogy a cégek benyújtsák az éves eladásokról szóló jelentésüket. Hiszen csak így garantálható a törvény szerinti megfelelésük. Az Egyesült Államok Kormánya szerint a Suzuki éves jelentésének első verziójában Powell azt állította, hogy a japán motorgyártó több motort értékesített, mint amennyit lehetett volna az előírások szerint. Ezzel pedig meghaladta az osztályzat szerinti káros anyag kibocsájtási értékeket négy motortípusnál is.
Jelentésében Powell azt állította, hogy a Suzuki kiegyenlíti az értékeket a korábbról megmaradt emissziós kreditjeivel – ezzel legálissá téve az átlépett darabszámot. A Környezetvédelmi Hivatal viszont nem fogadta el az indoklást, mivel a Suzuki nem tagja az emissziós kredit programnak. Mindezek után Powell benyújtott egy javítást az első jelentéséhez, amelyben azt írta le, hogy egy számítógépes program okozta a hibát. Ezért aztán a második, kiegészített jelentés már a helyes számokat tartalmazza. Mekkora meglepetés.
Mivel ez a verzió már nyilván más darabszámokat tartalmazott, mint az első beadvány, a japán gyártó hirtelen meg is felelt az emissziós előírásoknak. Na, ez nem csak nekünk, hanem a Környezetvédelmi Hivatalnak is feltűnt és ezért is kíváncsiak Wayne személyes beszámolójára. Bárhogy is alakuljon a tárgyalás, mi azért mindenesetre reméljük, hogy ez nem egy motorokat célzó büntető hadjárat kezdete lesz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »