A KTM gyárban, az ausztriai Mattighofenben több mint tíz éve kezdték meg az elektromos motorokkal való próbálkozásokat. Először a Freeride sorozat tagjai jelentek meg sorban: a méretes tereptárgy-akadályokon átsuhanó, 42 newtonméteres nyomatékkal felvértezett E-XC enduro és a zárt pályás E-SX crossmotor álltak csatarendbe. A palettát a későbbiekben a komfortosabb E-SM supermoto bővítette tovább 2014-ben. Úgy tűnik, a KTM lát fantáziát a természetkárosító tulajdonságokat kiküszöbölő konstrukciók további fejlesztésében. Néhány év elteltével ugyanis újabb nagy dobásra készülnek az osztrákok: jönnek a villanyhuligánok! Az első e-Duke modellt tesztelés közben kapták lencsevégre.
Elmondható, hogy mára csökken az ellenállás a kétkerekűek szerelmeseinek körében is az elektromos hajtással szemben. A motorosok kíváncsiságát – legalább kipróbálás szintjén – felkeltették a kizárólag akkumulátorról működő motorkerékpárok. Hiszen napjainkra több, hosszabb hatótávú autó és motor bizonyította be létjogosultságát – gondoljunk arra, hogy tisztán elektromos meghajtással kerülték már meg a Földet is! Az osztrák tervezők is bizonyára végeztek piackutatást, mert határozottan bíznak a természettudatosság előretörésében és az ez iránt elkötelezett vásárlókban (vagy a nagy-pénztárcás támogató apukákban).
A KTM kétkerekű elektromos játékszereinek népszerűsítése iránti elhivatottságát bizonyítja a Németországban található Electrik Ride Park is. Itt a már megvásárolható KTM e-gépeket lehet élvezetes körülmények között kipróbálni – ez pedig remek módszer a vásárlói döntések elősegítésére. Ezek után tehát nem meglepő, hogy a KTM-nél nyitnak a piac egy újabb területe felé is: a supermoto után a 390-es Duke alapjain is zajmentes belsővel álltak elő.
A kémfotó alapján legalábbis a KTM az E-Ride családot a városi dzsungelben is hatékony, és az erdei korzózásra is alkalmas agresszív kisgéppel készül bővíteni. Egyelőre csak annyit tudunk biztosan, hogy a motor már gurul, sőt fejlesztésének utolsó szakaszában járhat. (Bár felmerül a kérdés, hogy vajon a kuplung helyére milyen funkciót terveztek? Hiszen kar van a bal markolat előtt is – váltó viszont biztosan nincs.) Kíváncsiak várjuk, az első e-Duke hozza-e azt a teljesítményt, amire a 390-es vonzó tulajdonságai alapján számíthatunk. Valószínűleg könnyedén, zabolátlanul hagyja majd hátra a forgalmi dugókat – de egy városhatáron túli kanyargászás során is beindítja majd az adrenalin-befecskendezést? Bízzunk benne, hogy az őszi milánói motorshow-n már a végleges változatot is bemutatják. No meg abban is, hogy amennyiben sorozatgyártásra kerül, árában is a hasonló kismotorokok versenytársa lesz.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »