A Concorso d’Eleganza Villa d’Este május 26-28. között megrendezendő idei felvonásán a BMW Motorrad a zéró emissziójú nagyvárosi mobilitás legújabb kétkerekű vízióját gurította ki a nagyközönség elé. A tervezőket a tavaly leleplezett VISION NEXT 100 motorkerékpár-tanulmány forradalmian innovatív koncepciója ihlette, hogy optimális megoldásként szolgáljon a jövő nagyvárosainak kétkerekű járművekkel szemben támasztott igényeire. Az intelligens járműkapcsolati hálózatot kínáló technológiákkal felvértezett újdonság a formatervezés és a motorkerékpár-fejlesztés terén egyaránt messze felülmúlja a megszokott elveket és vadonatúj irányvonalat indít el. Úgyhogy a Concept link tanulmány messze több, mint egy elektromos robogó. Lehet, hogy tényleg ez a jövő? Nézzük, miket álmodtak bele a bajor mérnökök.
“A BMW Motorrad Concept Link tanulmány nem a napjainkban megszokott koncepciókra épül. Sokkal inkább egy környezetbarát közlekedési eszköz, amely páratlan funkcionalitásával maradéktalanul kielégíti a hétköznapi mobilitási szükségleteket. Közben kivételes technológiai felszereltségével a digitális világ kézzelfogható valóságát nyújtja. A tisztán elektromos hajtáslánc beépítése lehetővé tette, hogy egy teljesen egyedi dizájnt alkossunk, amely egy új szegmens alapköve is egyben. A végeredmény egy vadonatúj koncepció, amely szakít a konvenciókkal és újabb fejezetet nyit a BMW Motorrad sikertörténetében.” – fogalmazott Alexander Buckan, a BMW Motorrad járműtervezési részlegének vezetője.
A sík ülőpaddal felszerelt, mélyre süllyesztett, elnyújtott motortest és az átlósan emelkedő frontrész egyszerre modern és egyedi sziluettet alkot. Ezt a koncepció fényezése még tovább nyomatékosítja: az első idom fémes metál árnyalatát kiválóan ellensúlyozza a motortest többi részének félig matt fekete színezése. A fényezést a tervezők az átlósan emelkedő frontrész vonalvezetése szerint vitték fel, amely így még inkább előtérbe helyezi a robogó dinamikus karakterét.
A funkcionális szempontok szerint megtervezett új, vezető-központú járműszerkezetnek és a tisztán elektromos meghajtásnak köszönhetően a Concept Link tanulmány valódi motorozási élményt kínál. A koncepciót a tervezőmérnökök a nagyvárosi mobilitás jövőbeni igényei szerint váltották valóra: hang nélküli, de intenzív gyorsulási élmény és könnyed manőverezhetőség. A jármű saját tömege alacsony, de így is hátrameneti fokozat segíti a parkolásokat.
Az ülőpad a robogó hossztengelye mentén állítható, az alatta kialakított, számtalan ötletes lehetőséggel felszerelt csomagtartó kapacitása azonban az egyszemélyes vagy kétszemélyes állás ellenére sem változik. A csúsztatható fedélnek köszönhetően ráadásul a motoros minden pillanatban könnyedén és gyorsan hozzáférhet a csomagokhoz.
A letisztult vonalvezetés, a nagyméretű felületek és az egyszerű, precízen megtervezett formák egységét a kéttónusú fényezés még inkább kihangsúlyozza. A koncepció középpontjában a hajtáslánc matt fekete árnyalatú alkatrészei állnak, amely az erőforrást, a felfüggesztést, a gumiabroncsokat és az első fényszórópárt foglalja magába. A klasszikus, LED-technológiás első fényszórók mintáját minimalista stílusban rajzolták meg a tervezők. A könnyedén áttekinthető elrendezés és a vékony kontúrok egysége a kétkerekű koncepció frontrészének látványos kiállását erősíti.
A matt feketére fényezett alkatrészeket erőteljes kontrasztot adó oldalidomok foglalják keretbe, amelyek azon túl, hogy optimalizálják a jármű körüli légáramlatot, a menetszéltől és az időjárás viszontagságaitól is védik a motorost. A koncepció modern formanyelvének részeként a keréktárcsák mindkét oldalról zártak. A masina szándékosan mutatja meg alkatrészeit, az oldalidomok ezért a hátsó kerék környékén semmit sem takarnak. Miközben optimalizálják a jármű körüli légáramlatot, az apró szárnyakként megtervezett elemek a hajtás nagy részét szabadon is hagyják, így a hűtőbordákat, az egykarú lengővillát, a rugóstagot és a fogasszíjat is. A „C” alakú hátsó lámpák az oldalidomok végében kaptak helyet.
Az akkumulátorokat és a hajtást élénk narancssárga kábelek kötik össze a koncepció jobb oldalán. A lapos ülőpad látványosan elkülönül a motortest többi részétől, alumíniumból készült tartószerkezete ugyancsak látható. Ráadásul a sportos együléses és a kényelmes kétüléses állás között bármilyen helyzetben rögzíthető.
A Concept Link legérdekesebb része, hogy az alapoktól értelmezi újra a motoros, a jármű és a környezet közötti intelligens kapcsolatot. A jármű “agya” folyamatosan figyeli a motoros okostelefonjában eltárolt naptár-bejegyzéseket és az előre egyeztetett találkozókat. Kívánság szerint az úti célhoz vezető leggyorsabb és legkényelmesebb útvonalakat is felajánlja, miközben kikeresi a kedvenc zeneszámokat az online listából.
A klasszikus műszeregységet egy intelligens kivetítő funkció helyettesíti. Ez a vezetés szempontjából releváns információkat (aktuális sebesség, navigációs utasítások és akkumulátor-töltöttség) a szélterelőn keresztül, közvetlenül a motoros látómezejébe vetíti. A másodlagos információk a kormány alatti nagyméretű idomon jelennek meg. A kijelző-tartalmat pedig a motoros könnyed érintésekkel vezérelheti. Minden részlet teljes mértékben szabadon programozható, így anélkül lehet aktiválni a leggyakrabban használt funkciókat, hogy a motoros akár egy pillanatra is elengedné a kormányt.
A motorkerékpár és a motoros ruházata közötti interaktív kapcsolat biztonsági, kényelmi, funkcionalitásbeli és élménybeli szempontból is hatalmas potenciált rejt magában. A BMW Motorrad Concept Link tanulmány esetében a motorosruházat állandó kapcsolatban van a járművel. A csomagtartó csúsztatható fedele például a kabátujj mozgatásával is nyitható vagy zárható. A divatos ruházat motoros funkciói ugyanakkor szinte teljesen észrevehetetlenek, az ultrakönnyű anyagból öntött váll- és könyökvédőket ugyanis a tervezők láthatatlan helyre, a vízálló anyag alá rejtették.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »