Különleges versenymotorokról szóló sorozatunk első részében a Moto Guzzi V8 Otto Cilindri típusát ismerhettétek meg. Most egy olyan géppel folytatjuk, amely szintén igazi technikai csemege, egyedülálló műszaki megoldásokkal. Versenymotorként ugyan nem futott be, különlegességét pedig tovább fokozza, hogy mindössze egyetlen darab készült belőle – viszont az ma is működik! Tehát az előző részben megismert vashoz képest vegyünk el két hengert, fordítsuk el a blokkot és ugorjunk pár évet (évtizedet). Következzen a Laverda V6!
Az 1977-es milánói kiállításon a kis olasz motorépítő cég leleplezett egy V6-os motorkerékpárt. Egyetlen darabban létezett, ám ez az egy igen komoly kis masina volt. 140 lóerőt adott le 11’800-as fordulaton, mindezt 996 köbcentiméterből kisajtolva. Menetkész tömege 238 kilogramm volt. Nézzük is meg egy közelmúltban rendezett expón hogyan indítják be – érdemes meghallgatni a hangját és kicsit bepillantani a ruhák alá is!
A Laverda hosszú távú versenyekre építette a motort, és el is indította a Bol d’Or-on a franciaországi Paul Richard pályán. Mindenkit elképesztve, több mint 282 kilométer/órás csúcssebességet ért el, ami hihetetlen harminccal több volt, mint a második leggyorsabb RCB1000 Hondáké! Azután persze technikai problémák adódtak, és nem tudták befejezni a versenyt a V6-ossal.
A Laverda rendbe hozta a motort, és 1979-ben ismét el akarta indítani, hogy kiköszörüljék a csorbát. Addigra azonban megváltoztatták a szabályokat, így az ezres hathengeres már kiszorult a versenypályákról. Hivatalos pályafutása tehát véget is ért. A motor viszont – mint fentebb láthattátok-hallhattátok – ma is működőképes. Mi több, a korábbi gyártulajdonos, Piero Laverda a mai napig kiviszi egy-egy körre oldtimer rendezvényeken!
Érdekesség, mi is hangzott el róla első bemutatásakor. “Ez a motor nem azért készült, hogy versenyezzen.” – mondta akkor Piero Laverda – “A V6 egy olyan laboratórium, ahol a Laverda motorok új generációját akarjuk fejleszteni. A világ valaha épült leggyorsabb laborjában fogunk dolgozni.”
Azért ez nem volt túl szerény kijelentés! Viszont ahogy az idők mutatják, sajnos nem is jött be – cserébe egy ilyen különleges dinoszaurusszal gazdagabb lett a világ.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »