Manapság egyre több gyártó kínálatában fedezhetünk fel divatos, vintage stílusú motorokat. Ezek egyaránt megdobogtatják az idősebb és a fiatalabb korosztály szívét, mintegy időgépül szolgálva a régi korok emlékére. Ezt a hullámot több irányból is próbálják meglovagolni a gyárak, több vagy éppen kevesebb sportosságot és modernitást csempészve a kétkerekűekbe. Az öreg motorosok számára nagy névként hangzó Jawa próbált a kettő között lavírozni a most bemutatott 660 Vintage piacra dobásával. A tervezők nem titkolt célja az volt, hogy az olykor sikeresnek és menőnek mondható 350/634-es modellre hasonlítson a legújabb cseh bringa.
Az ötletgazda motor, amelyen a 660 Vintage alapul a szocialista blokkban a királykategóriát képviselte, ám világviszonylatban csak egy átlagos motornak számított. Ma, amivel el lehet adni egy ilyesmi motorkerékpárt, az a stílus. Ebből pedig van bőven a csehek üdvöskéjének. A ’70-es évek utcai motorjait vegyítik korabeli terepmotoros, úgynevezett scrambler elemekkel, az összhatás nagyon is dögösnek mondható – gyaníthatóan a legtöbb motort szerető ember szívét megdobogtatja.
A korhűség a részleteket megfigyelve egyenként is feltűnik – ez talán az üzemanyagtankon és az egyszerű körlámpán a legszembetűnőbb. A retró hatást tovább erősítik a fűzött küllős kerekek, amelyek elöl 19, hátul pedig 17 col átmérőjűek. Elöl-hátul egyaránt tárcsafék emészti fel a mozgási energiát, elöl dupla tárcsával lassítva a menetkészen is két mázsa alatt maradó gépet.
Az erőforrás már számos modellben bizonyított. A Minarelli egyhengeresét leginkább a Yamaha XT660-as szériájából ismerhetjük. A 659 köbcentiméteres blokk teljesítménye változatlanul 48 lóerő és 58 newtonméter. A kipufogó kialakításánál inkább az XT660Z-féle megoldást kellett volna alkalmazniuk, mintsem az R-ét. A Vintage leömlőit a blokk alatt vezették el két oldalra, ám további hasmagasságot nyerhettek volna, ha a blokk oldalán vezetik végig a csövet. Nem lett volna hátrány, ha már scramblerről beszélünk.
A kinézet alapján simán rákíván az ember fia. Meg a lánya is. Ezt az érzést pedig csak tovább erősíti a Jawa árképzése. Ha figyelembe vesszük, hogy az efféle retró vasak árcéduláját mindig egy kicsit az átlagos motorok fölé lövik, akkor tűnik csak igazán zseniálisnak a csehek újdonságának a vételára. Divatos holmi létét meghazudtolva alig kerül többe 2 millió forintnál. Erre még a hazai sarcokat rászámolva is eléggé versenyképes marad az ára a kategóriájában.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »