Értelemszerűen megkérdeztük a legilletékesebbnek vélt Közlekedési Hatóságot is, az alábbi egyértelmű válasz érkezett a nem egyértelmű helyzetre:
“A Nemzeti Közlekedési Hatósághoz érkezett elektronikus levelére, az alábbi tájékoztatást adom.
A nappali menetjelző lámpára vonatkozó rendeleti előírásokat a levelében leírja és idéz is belőlük, ezek helyesek. A műszaki rendelet a nappali menetjelző lámpa felszerelését megengedi a motorkerékpárra, de a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) a forgalomban részvevő motorkerékpár esetében a tompított fényszóró helyettesítését ezzel a lámpával nem teszi lehetővé. A jelenlegi jogszabályi környezetben a motorkerékpárra nappali menetjelző lámpa felszerelése nem indokolt, mert a tompított fényszóró felkapcsolásával ki kell kapcsolódnia.”
Figyeljük csak meg a szóhasználatot: nem indokolt. Később ez még durvább is lesz.
Aki nagyobb valószínűséggel számon kéri a motoroson a nappali menetfény jelenlétét, az nem a műszaki vizsgáztató lesz, hanem a közlekedési rendőr. Ezért adta magát a lépés, hogy megkérdezzük az ORFK Sajtóközpontját, hogy mire számíthat a motoros, amire nagyon készségesen és gyorsan válaszoltak:
„A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 55/B. (3) bekezdése alapján „A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de – kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet – automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.”
Mivel az Ön által is említett a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet 44. § (7) bekezdés úgy fogalmaz, hogy “A forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.”, így nincs lehetőség, hogy a felkapcsolt tompított fényszóró mellett a motorkerékpár nappali menetfénye is üzemeljen.”
Majd arra a kérdésünkre, hogy milyen intézkedésre számíthat egy nappali fénnyel közlekedő motoros, az alábbi gumiválaszt kaptuk:
„Amennyiben az intézkedő rendőr szabályszegést állapít meg, a fenti jogszabályoknak megfelelően jár el.”
Észrevettétek? Itt már nem egyszerűen “nem indokolt”, hanem “nincs lehetőség”. Kérem ne fújjogjon senki, a rendőr nem hozza, hanem betartatja a törvényeket. Akkor is, ha a törvény rossz, de szerencsére nincs is hír arról, hogy kampányszerűen vadásznának a nappali menetfényt használó motorosokra.
Törvénytisztelő, deffenzív módon gondolkodó és cselekvő emberként első körben azt mondanám, hogy aki nappali menetfény felszerelésével kacérkodik, az egyelőre tegye félre az ilyen irányú ambícióit. Egészen addig, amíg a rendeletek közötti diszharmóniát egy felelősen gondolkodó, a biztonságos közlekedést támogató képviselő nem veszi a vállára, és helyre nem teszi a törvényhozás által. Egyértelműen rossz és egymással ellentmondó a hatályos törvényi szabályozás, a disszonanciából kialakuló verdikt jelenleg pont nem a kedvező irányba befolyásolja a megítélést, ha vitába kell szállni valakivel. Hatósággal vitatkozni meg nem jelent jót az álmoskönyv szerint. Ha megállít a rendőr és bírságol: joga van hozzá. Ha fel van szerelve a nappali fény, és emiatt nem kapjuk meg a műszakit, a vizsgáztatónak ehhez szintén joga van. Akkor is, ha valójában nincs igazuk.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »