Az alacsony és alsó-közepes árkategóriájú bukósisakok héjszerkezete általában hőre lágyuló műanyagból, úgynevezett thermoplastic-ból készül. Eddig a MotoPartsShop.hu által forgalmazott AFX márka termékei is kivétel nélkül ide tartoztak. Az alapvető biztonsági normáknak ez is képes megfelelni, amennyiben megfelelő a tervezés, és nyilván kellő vastagságú maga az anyag. Amitől aztán ezek a bukók nem is szoktak túl könnyűek lenni. Az első kivétel, amely a cégen belül kilóg a sorból egy 2017-es évre érkezett új modell, az FX-105.
A műanyag ipar ugyanis régóta ismeri a megoldást: a hajózás vagy éppen a repülőgép-gyártás is hosszú ideje alkalmazza az üvegszálas műanyagokat (FRP – fibreglass reinforced polymer), ahol az alapanyagot megfelelő arányban önmagánál sokkal erősebb kiegészítő matériával keverik. Az eredmény egy lényegesen szívósabb, ütéseknek jobban ellenálló végtermék, amit ugyanazon célra elég vékonyabb rétegben is alkalmazni. Értelemszerű, hogy a bukósisak-gyártás is jó ideje felfedezte magának a technológiát, amely most a hangzatos fantázianévvel kiegészített FX-105 Thundrechief (szó szerinti jelentése villám-főnök) héját is alkotja.
Nézzük, miket tud a héj anyagán kívül az AFX új, zárt sisakja. Kétféle külső mérettel készítik, és a nagyobbikkal is 1,59 kilogramm a tömege. Nem pillekönnyű tehát, de érezhetően spóroltak a mérleg kilengésén valamennyit. Amikor pedig egész nap kanyarogsz egy jó szerpentinen – vagy éppen versenypályán -, este a nyakad minden megspórolt grammot meg fog köszönni. A külső héjhoz igazodva természetesen a belső energiaelnyelő réteg, az EPS is két kivitelben készül. Ennek Cone-Head technológiája lehetővé teszi, hogy ez a koponyalassulás csökkentésében kiemelkedő jelentőségű elem is vékonyabb legyen a megszokottnál.
Így a héj közelebb kerülhet a fejünkhöz – magyarul kisebb az egész bukó. Aminek pedig a légellenállás csökkentésében van komoly jelentősége – ha mondjuk csupasz motorral jársz hosszabb távokat túrákra, este megint könnyebben emeled majd meg a fejed ennek köszönhetően. Ami pedig nagyon fontos mozdulat, hiszen csak így tudod elfogyasztani a söröskorsó tartalmát!
Az FX-105 minden jelenleg hatályos bukósisakokkal kapcsolatos biztonsági normának megfelel: kielégíti az amerikai DOT FMVSS-218 és az európai ECE 22.05 előírásait is. Ráadásul nem gyors-záras, hanem dupla-D rendszerű az állszíj rögzítése, vagyis egy “igazi” pályanapra is fel fognak engedni vele. Aki pedig megszokja ennek befűzését, annak semmivel nem tart tovább, mint összenyomni egy csattot – cserébe mindig tökéletes a záródás, és semmi nem nyomja a hímnemű motoros ádámcsutkáját.
A márka sisakjait általánosságban jellemzi a jó szellőzés. A Thunderchief külső felületén összesen kilenc szellőzőnyílást találunk. Egy kibillenthető állszellőzőnk van, amely nagyjából csak az arcunkra (a száj-orr területére) szállítja a külső áramlatot. No meg persze juttat a plexi belsejére is – mivel ez más páramentesítő bevonattal nem rendelkezik, ez lényeges is.
A legfontosabb mégis a fejtető hűtése, főleg amikor nagy melegben kell intenzíven motorozni. Ezt két lépcsőben tudjuk megoldani, ha az FX-105 van a kobakunkon. A homlokszellőzőket ugyan csak egy fázisban tudjuk nyitni, csakhogy van egy hátsó szabályozható kivezető csatornánk is. Mivel haladás közben ennek szívóhatása meglehetősen jelentős, így ezzel szinte nagyobbat tudunk fokozni a légmozgáson, mint amikor csak az elsőt nyitjuk.
Természetesen van állandóan nyitva levő kivezető nyílásunk is a tarkónk környékén – összesen négy, két nagyobb és lejjebb két kisebb. Ez azért fontos, mert ha minden mást zárva tartunk, a bent keletkező elhasznált levegőt legalább ilyen mértékben ki kell vezetni – és ezt haladás közben a sisak hátulján megjelenő vákuum meg is teszi.
A második oldalon olvashatsz még egy nagyon különleges bukósisak-plexiről, de megtalálod az FX-105 tesztvideóját és árát is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »