Az elektromos motorkerékpárok vitathatatlanul a jövő járművei. Ez sokaknak nem tetszik, de ettől még így van. A gyorsaságukat már bebizonyították, városi közlekedésre is kiválóak, azonban – bár a fejlődés évről évre látványos e téren is – a hatótávolságuk még lehetetlenné teszi, hogy leváltsák a benzinmotoros “ősöket”. Holland egyetemisták azonban azt tűzték ki célként, hogy látványos módon bizonyítják be az amperhajtás túraalkalmasságát: járművükkel jövőre 80 nap alatt megteszik a Föld körüli 40’000 kilométeres utat. Zéró emisszióval, szépen csendben…
A Technical University Eindhoven (TUE) oktatói azt a feladatot adták egy diákcsoportnak, hogy valósítsák meg Jules Verne regényének kihívását – mégpedig egy speciálisan erre a célra tervezett, tisztán elektromos hajtású kétkerekűvel. Hollandiában az elektromos áram jelentősége óriási, hiszen a szélerőműveknek köszönhetően szinte ingyen áll rendelkezésükre ez az energiahordozó – soha nem fogom elfelejteni az Amsterdamtól a német határig teljes fényárban kivilágított autópályát. Ráadásul az elektronikai óriásvállalat, a Philips is Eindhovenben székel.
A fiatalok az alapoktól felépítve, speciálisan hosszú távú túracélokra álltak neki megtervezni a járművet, amely a munkafolyamat során a Storm 1 nevet kapta. Az alapelv az volt, hogy az energiát olyan cellákban tárolják, amelyek mindenféle megbontás vagy szerszám nélkül, egy parkolóban is villámgyorsan cserélhetők. A váz két oldalán elhelyezkedő akkumulátor-cellák (összesen 24 darab) együttese 28 kWh kapacitású. A szimulációk alapján ez alsórendű utakon 380, autópályán pedig 200 kilométeres hatótávolságra lesz elegendő.
A jármű minden részletét a hosszú – átlagosan 500 kilométeres – napi etapokra és a változatos útviszonyokra konstruálták. Átgondolt szélvédelem és aerodinamika, extrém komfortos, teljes egészében elektromosan szabályozható légrugós futómű és nagyfokú kényelem jellemzik. A hajtást egyébként egy 35 kilowattos villanymotorra bízzák, amelynek erejét bordásszíj továbbítja a hátsó kerékre. Ugyan nem lenne létkérdés a váltó beépítése, de a Storm 1 mégis két sebességfokozattal rendelkezik – így alacsony sebességeknél is elég nyomatékos és nagy tempónál sem nő annyira meg az áramfogyasztása.
A csoport tervei szerint 2016 áprilisában indul a két hónapig tartó expedíció. Ez majd pontosan nyomon követhető lesz saját oldalán – addig a Storm Eindhoven rendkívül szép site-ján lehet tájékozódni a fejleményekről.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »