Amikor szakadni kezd az eső, nem csupán a tapadás csökkenése és a vízcseppek ütögetése – illetve nem megfelelő vízálló öltözet vagy egy jó esőruha hiánya miatti bőrig ázás nem túl kellemes élménye – okoz kínos pillanatokat a motorosnak. Hiszen a vízcseppektől áztatott plexin keresztül jelentősen csökken a vizuális észlelési képességünk – magyarul alig látunk valamit. Nyilván épkézláb motoros ilyenkor csökkenti a sebességet is, de ezzel együtt egy későn észlelt veszélyforrás könnyen vezethet súlyos balesethez. Az egyenjogúság hívei eleve azt mondhatnák, hogy ha az autókon ott az ablaktörlő, akkor a motorokon miért nincs?
Mivel a fenti probléma nem nevezhető újkeletűnek, sokféle megoldás létezik rá. A legegyszerűbb, amikor a kesztyű bal mutatóujjára egy nubuk bőrt varr a gyártó – ezzel nagy maszatolás nélkül egészen tűrhetően le lehet söpörni a vizet. Egy darabig – mert aztán ez a bőrdarab is úgy átázik, hogy inkább csak kenegetjük vele a nedvességet a vizoron.
Fejlettebb megoldás, amikor egy ablaktörlő gumit építenek be a kesztyű ugyanazon részébe. Ez már nem szívja fel a vizet. Mindkét féle megoldást használtam már eleget, mert ilyen és olyan kesztyűm is van. Sőt, létezik olyan kis adapter is, amit ráhúzunk az ujjunkra – így csak esőben kell felvennünk. Ez a legolcsóbb megoldás, azonban ugyanaz a hátránya mint az összes többinek: folyamatosan lefoglalja a bal kezünket, így hiába látunk, egy esetleges vészhelyzetben a reakcióidőnk nő meg rettenetes módon – hiszen ha bal felé ki kell kerülnünk valamit, előbb oda kell érni kezünknek a kormányhoz, és csak utána tudjuk megtolni azt az irányváltás előidézése érdekében.
További negatívum, hogy a kezünket folyamatosan a látómezőnkben húzgáljuk, így jelentős részt kitakarunk az információszerzési területből. Mi lehet akkor a megoldás? Nyilván egy ablaktörlő, amely a sisakplexi előtt mozog és tisztán tartja azt. Létezett erre is több féle megoldás, példának okáért itt van az UWD-800 névre keresztelt berendezés. Nem tudom ti hogy vagytok vele, de én nem szeretnék egy ekkora bumsztlival a sisakom tetején motorozni… Az alapötlet azonban jó, főleg ha tökéletesítjük a hibáit. Ezt tették a RainPal megalkotói, akik kidolgozták a nagyjából tökéletes bukósisakra szerelhető ablaktörlőt.
A rendszer egy könnyű berendezés, amelyet a plexi felső élére kell felszerelni. Nem szükséges folyamatosan ott hordani, elég ha akkor pattintjuk fel, amikor elkezd esni. Maga a telepítés mindössze két másodpercet vesz igénybe. A mobil ablaktörlő íve a legtöbb sisakra illeszkedik, de némileg rugalmas is, hogy biztosan jól álljon a helyén. Mitől fog ott maradni? Erről egyrészt négy nagyon erős tapadókorong gondoskodik, másrészt három vékony karom, amelyek beakadnak a plexi tetejébe. A menetszél ráadásul rányomja az egészet a sisakunkra, így segítve a biztonságos helyben maradást – amelyet a gyártó 160 kilométer/óráig garantál.
A RainPal törlési területe 140 fokot ölel fel, amely ha nem is az ember teljes periférikus látómezeje, de ahhoz bőven elég, hogy sokkal korábban észleljünk egy például oldalról elénk kanyarodó autót, mintha mondjuk mutatóujjal maszatolnánk valamit a sisakunk előtt. Arra is figyeltek, hogy a lapát a lehető legkisebb holtteret takarja ki: a gumiprofil mindössze 1 (azaz egy) milliméter széles, maga a tartója pedig kettő.
Amennyiben sötétben kap el a zuhé, a bekapcsolás után kék ledek világítják meg a célterületet, hogy így könnyebben illeszthessük a helyére a zseniális mobil ablaktörlőt. Amelynek törlési sebességét egy vezeték nélküli adatátvitelre képes távirányítóról vezérelhetjük – ezt akár a kormányra is felszerelhetjük, így azt el sem kell engednünk egy pillanatra sem. A RainPal akkumulátorát USB csatlakozón keresztül tölthetjük, és maximális törlési sebesség mellett hatvan perces üzemidőt tud a szerkezet.
A találmány nagyon friss még – megalkotói az Indiegogo felületén igyekeznek összegyűjteni a gyártás megkezdéséhez szükséges összeget. A tervezett végleges 119 amerikai dolláros (32’400.- forint) vételár helyett a korai megrendelők 79-ért (azaz nem egészen 21 ezerért) tehetnek szert erre a zseniális újdonságra. A gyűjtögetés elég gyengén áll jelenleg, úgyhogy ha nagyon felizgatott a RainPal, itt a lehetőség!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »