Múlt héten zajlott Las Vegasban a Consumer Electronic Show, amelyen bemutatkozott a Sway Motorsports igazán ötletes felépítésű háromkerekű járműve, amely teljesen új megvilágításba helyezi a városi közlekedést. Az elektronikailag vezérelt dupla kerekű első futóművek (amelyet a Piaggio csoport talált ki, de például a Vectrix új háromkerekűjében is megjelent) ugyanis komoly súlyfelesleget jelentenek. A Sway remek kis lótó-futója azonban igyekszik megszabadulni minden felesleges grammtól.
A kis bringa legszélesebb pontja maga az első futómű: itt 89 centiméter széles a holmi, ami azt jelenti, hogy egy feldobozolt túramotornál mindenképpen jobban elférünk vele az autók között. A vezetőn kívül utast is tud a fedélzetére venni – bár nyilván nem véletlenül egy tipikusan dagadt amerikai párral mutatják be a kisfilmben -, ugyanis hasznos terhelhetősége 159 kilogramm. A vázban van egy integrált tárolórekesz is, ahol 113 liternyi motyót vihetünk magunkkal. A jármű legérdekesebb része mégis az első futómű. A két párhuzamos kereket ugyanis egy teljesen mechanikus rendszer köti össze. A legjobb buli az lehet, hogy a vezető lábtartói konkrétan a felfüggesztésen kaptak helyet, így teljesen együtt mozog a géppel: kanyarban az ívbelső lába emelkedik, az ívkülső pedig süllyed. Pont mintha síelne. A lassításról természetesen három tárcsafék gondoskodik.
A Sway háromféle akkumulátorral lesz kapható. A Basic kivitel 4’999 dollárért vihető haza (1’100’000.- forint) – ennek a hatótávolsága csupán 32 kilométernyi, legnagyobb sebessége pedig 56 kilométer/óra. A gép saját tömege 127 kilogramm. A Lithium névre keresztelt modell már 7’999 dolcsit kóstál (1’760’000.- forint), viszont 64 kilométert tehet meg egy feltöltéssel, elérheti a 96 kilométer/órát is és csupán egy mázsát nyom önmagában.
A csúcsmodell, amely Lithium Plus névre hallgat, jelentősen eltér két kisebb testvérétől. A hátsó kereket már nem agymotor hajtja, hanem egy szíj juttatja oda az erőt a vázban levő 10 kilowattos erőforrástól. Ennek egyszerű az oka: a 110 kilométer/órát is meghaladó csúcssebességhez már jobbnak gondolták, ha nem alkalmaznak ekkora rugózatlan tömeget. A Lithium Plus 60 amperórás és 96 voltos akkumulátora City (városi) üzemmódban 96, Highway (autópálya) állásban pedig 64 kilométeres hatótávot biztosít. Ugyanakkor ennek a típusnak az ára már 10’999 zöldhasú lesz, vagyis átszámítva 2’420’000.- magyar forint.
A Basic és a Lithium típusokat Kaliforniában 2015-ben kezdik forgalmazni. A csúcsmodell fejlesztése még le sem zárult – ezt az idei év nyarára ígéri a vállalat nevében nyilatkozó Joe Wilcox. A magam részéről főleg első futóműve és alacsony saját tömege miatt találom izgalmas járgánynak a kis újdonságot.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »