Olcsón megvalósítható tanácsok annak érdekében, hogy tempósabbá, mégis biztonságosabbá válhassunk a motorunk nyergében.
Nyilvánvaló, hogy a gyárból kigördülő motor felfüggesztését nem lehet beállítani úgy, hogy az mindenkinek jó legyen. Alapból olyan 75 kilogramm körüli emberre lövik be a rugókat – amely beállítás jó is lehet, ha nem szeretnénk feszegetni a technika határait. Ha viszont megvan a lehetőség, hogy állítsunk, akkor bizony ne legyünk restek és hozzáértő futóműves szakemberrel hangoltassuk magunkhoz a motorunkat. Sok tényezőtől függ ez általában, ezért nem elég, ha mi magunk otthon ide-oda csavargatjuk, főleg, ha az adott futómű több paraméterében is állítható. Az előfeszítést még talán otthon is be tudjuk lőni attól függően, hogy hány kilót nyomunk, viszünk-e utast, netán még agyon is pakoljuk a motorunkat egy hosszú út előtt. A komplexebb módosítások előtt jó, ha tudjuk a gyári beállításokat – ezeket akár a szervizkönyvből is kileshetjük, ha mégis magunk szeretnénk csinálni.
Gondolom, mindenki szokott legalább évente motorolajat cserélni, vagy akár sűrűbben is – az előírt csereperiódusok bekövetkeztekor. Viszont van még olaj a motorban, amihez nem nagyon szoktak nyúlni a tulajdonosok. Ezt a folyadékot a teleszkópokban találjuk – bármily meglepő, ennek is van szavatossági ideje, amelynek letelte után illik cserélni. Sokszor az érzés egy új rugózó elem beszerelésével ér fel. Vannak, akik idő előtt lecserélik valamilyen más paraméterű olajra – főleg azok, akiknek semmilyen más állítási lehetőségük nincs a teleszkópokban. Egy “sűrűbb” olaj nagyban megváltoztathatja a rugózó elem tulajdonságait, ez is egy kis, de hasznos lépés a kanyarsebesség növelésének az útján.
Érdekes módon, hogy még gyorsabbak lehessünk, ahhoz nagyon fontos a fékek állapota. Persze megvan a lehetőség, hogy a szuicid hajlammal megáldott motoros is érvényesülhessen (gyenge fék, még nagyobb tempó), de itt is – csakúgy mint a tapadásnál – négyzetcentiméterekről van szó. Ha ez az apró felület túlságosan elkopott, esetleg gyenge minőségű, akkor hamarabb kell fékezni, sokkal hosszabb féktávot kell venni – arról nem is beszélve, hogy váratlan akadálynál kérdéses a lassítás kimenetele. Gyárilag általában egy kompromisszum alapján szerelik a fékbetéteket, fusson lehetőleg sokáig, de a fékhatás is legyen elfogadható. Ezen segíthetünk egy sportosabb betéttel – természetesen a futásteljesítményt feláldozva a féktávolság oltárán. Nem mellesleg a jobban fogó betétek hamarabb elfogyasztják a féktárcsát is. Ha mindez már megvan, nézzünk rá a fékcsövekre is! Elvileg a motor négy éves korára illik lecserélni a gumicsöveket, ha ez bekövetkezik, nem árt, ha népi nevén “fém fékcsövet” vásárolunk, ami nagyban javítja a a fék hatékonyságát – megszünteti a nyúlós fékérzetet, mivel a fém fékcső deformációja sokkal kisebb a gyári gumi csőénél. Sőt, a nevesebb gyártók örök élet garanciát vállalnak a termékeikre.
Nem keverendő össze a tankpaddal, amely a dizájnon felül némi védelmi funkciót nyújt a karcok ellen a tartály hassal érintkező felületén. A tanktapaszt a motor tankjának a két oldalára kell ragasztani, oda, ahol a combokkal szorítjuk azt. Mivel a gyors és biztonságos motorozáshoz elengedhetetlen a helyes üléspozíció és a test teljes használata, ezért könnyen megérthető, miért lényeges, hogy a combunkkal biztonságosan szoríthassuk a tankot. Amennyiben a ruhánk anyaga csúszik a fényezett fém felületen, szeretni fogjuk ezt a kiegészítőt. Mind az irányváltásoknál, mint pedig az erőteljes fékezésnél fontos, hogy a lábainkkal jól közrefogjuk a tartályt – ezáltal az egész motort könnyebben kontroll alatt tudjuk tartani.
Lánchajtású motoroknál könnyű dolgunk van, ha gyorsulni szeretnénk. Attól függően változtathatjuk az áttételt, hogy mit szeretnénk: nagyobb végsebességet vagy erőteljesebb gyorsulást. Egy kanyargós, technikás környékre jobb egy rövidebb áttétel – ezt vagy az első lánckerék kisebbre cserélésével, vagy pedig a hátsó lánckerék fogszámának növelésével érhetjük el. Ilyenkor a motor robbanékonyabb lesz, gyorsabban leforognak a fokozatok, viszont a gép végsebessége is csökken némileg. Nem lehet azonban ész nélkül kisebb vagy nagyobb lánckereket felszerelni, lényeges, hogy a láncot is megfelelő hosszúságúra cseréljük. Áttétel hosszabbítást sem lehet a végtelenségig végezni, a végsebességet úgyis a motor valódi teljesítménye határozza meg bizonyos sebesség felett. Ha túl hosszú az áttétel, nem tud a hajtómű elforogni a megfelelő teljesítményszintet nyújtó fordulatszám tartományba és a légellenállás legyőzi a technikát.
Végül, de nem utolsó sorban fontos, hogy gyakoroljunk! Nem lehet elégszer elmondani, hogy a tavasz kezdetén nem árt, ha felfrissítjük a berozsdásodott motoros reflexeket, mielőtt igazán a lovak közé csapunk. Érdemes elvégezni egy vezetéstechnikai tréninget, lehetőség szerint olyat, aminél van lehetőség továbblépésre, úgymint például egy nagy sebességű tréning. Mivel a cikk témája az volt, hogy lehetőleg olcsón váljunk gyorsabbá, ezért nem árt egy minimális befektetés az efféle oktatásba – mivel gyorsan megtérül egy esetleges baleseti helyzet helyes megoldásával.
Nem célom senkit sem a sebesség hajszolására buzdítani, főleg nem közúton. Nem tisztem megállapítani, hogy ki milyen motoros, azt viszont kijelenthetem, hogy a fentebb felsoroltaknak minden kolléga – aki egy kicsit is ad magára és a motorjára – hasznát veheti. Itt a tél, a legtöbb utcai vas a garázsban pihen, téli álmot aludva. Ne hagyjuk az utolsó pillanatra a módosításokat, a szervizek is jobban örülnek, ha a holtszezonban akad némi munkájuk, és talán nekünk is jobb, hogy több időpontból választhatunk, mint szezonkezdetkor. Ilyenkor akkor vihetjük a motorunkat, amikor nekünk jó, tavasszal pedig amikor beférünk a szervizbe. Plusz egy tanácsként még fogadjátok el, hogy lényeges a saját testünk karbantartása is a téli hónapokban, hogy tavasszal újult erővel, rugalmasan pattanhassunk a nyeregbe!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »