Harangozgatták egy ideje – de csak úgy óvatosan -, hogy nagy dobásra készülnek Ivatában. Hittem is, meg nem is, hiszen igazán komoly újdonsággal a Yamaha sem jelentkezett egy ideje. Tegnap azonban a világ elé tárták az MT-09 kódjelű modelljüket, amelynek már technikai adataitól is azt éreztem: kész szerencse, hogy ülök…
Az európai motorkerékpár-piacon az idomzat nélküli, sportos motorok adják az eladások negyven százalékát. A motorosok jelentős része ugyanis egy gépben szeretne megtalálni mindent, amitől jó dolog motorozni: dinamikát, teljesítményt, kényelmet – a két keréken történő helyváltoztatás hétköznapi és hétvégi, vagyis élvezkedős részét egyaránt.
Ehhez pedig a legtökéletesebb megoldás egy kellő teljesítménnyel és jó futóművel rendelkező meztelen gép. Semmi sallang, semmi fölösleg – csak ami egy motorra kell. Így a feladatot a Yamaha fejlesztési központjában ugyanaz a csapat kapta, akik az eredeti MT koncepciót is kidolgozták annak idején. Most azonban – talán szerencsére – nem egy gigászi V2-ből vagy éppen egy polcon pihenő egyhengeresből indultak ki, hanem már az erőforrást is a nulláról kezdték tervezni.
Iparkodtak megtalálni a legtökéletesebb konstrukciót, így a döntés a Triumphnak és az MV Agustának oly sok sikert hozó soros háromhengeres felépítésre esett. A 847 köbcentiméteres erőforrás 115 lóerőt és 87,5 Newtonmétert szabadít a hátsó kerékre. Amennyiben a mérnökök ígérete valóság, és ez a teljesítmény az Európából már ismert sorhármasokhoz hasonlóan lineárisan érkezik, valóban élmény lesz elcsavarni a gázkart!
Amely természetesen ride-by-wire, azaz elektromos rendszerű (ivataiul YCC-T). Így direktebb a gázreakció, illetve lehetőség van az erőforrást többféle injektor-térképpel felruházni. A D-Mode kapcsolóval választhatunk a normál közlekedéshez legalkalmasabb STD, valamint az A (adrenalinbomba – agresszív gázreakció) és B (normál városi közlekedéshez vagy esőben ajánlott) üzemmódok között.
A kipufogó rendszer 3 az 1-ben rendszerű, a motor alatt helyezkedik el, ezzel is hozzájárulva a tömeg központosításhoz a könnyebb kezelhetőség érdekében, és nagyszerű hangot biztosítva azáltal, hogy az egyes csövek összekötő csövekkel kapcsolódnak egymáshoz. Speciális olajteknő kialakítás tette lehetővé hogy a kipufogó csövek szorosan a blokk körül fussanak, így a motor dönthetősége eléri az 51 fokot – ami valljuk be, parádés adat! Ilyen mélyre normál utcai vasakat ritkán lehet fektetni…
Ehhez persze komoly futómű is kell. Az első és hátsó rugózás is állítható: elöl új fordított első villát találunk 41 milliméter belsőcső-átmérővel, hátul Monocross felfüggesztést egy csaknem teljesen vízszintesen elhelyezett lengéscsillapítóval. A lengéscsillapító elhelyezkedése nemcsak a tömegközpontosításhoz járul hozzá, hanem karcsúbb kialakítást is lehetővé tesz, és az ülés alatti elhelyezés védelmet nyújt a rugóstag számára a por és kosz ellen, melynek így az élettartamát is jelentősen növeli.
Ha pedig erős és gyors a motorunk, nem árt a jó fék sem. Elöl 298 milliméteres dupla, hátul 245-ös szimpla tárcsa felelős a lassításért (elöl négy fékdugattyúval oldalanként). A blokkolásgátlós változat jövőre érkezik.
Az összes fent ismertetett adat értéke szinte a semmibe tud veszni, ha a jármű tömege drasztikusan magas. Csakhogy az MT-09 tömege drasztikusan alacsony! Amikor ehhez a részhez értem az adattáblázatban, valósággal felkiáltottam örömömben: menetkészen is csupán 188 kilogrammot nyom a mérlegen (a blokkolásgátlós változat pedig 191-et). Ebben benne van a 14 liternyi üzemanyag is. Ez a csekély tömeg pedig végképp azt sugallja, hogy a Yamaha újdonságával valóban öröm lesz a motorozás minden egyes métere!
Erős, könnyű, jó a futóműve – mi kellhet még? Persze: mikor lehet majd megnézni-kipróbálni-megvenni, no és mennyiért? A Yamaha MT-09 idén ősszel érkezik hazánkba, várható kiskereskedelmi ára 2’389’000.- forint lesz, míg az ABS-es változatra 2014 tavaszáig kell várni (a fene sem érti, miért…), és a tervek szerint 2’548’000.- forintért lesz hazavihető.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Nagyon jónak tűnik ez a bringa, sok régi márkaelemet megkapott a Yamahától.
Ez pedig nagyon jó, van benne valami saját/egyedi dolog.
Élőben ezt biztosan meg fogom nézni.
UI.: Firefoxban még mindig nehézkes a kommentelés („Hozzászólás” mező szükséges.)!