Balesetet szenvedni sosem kellemes dolog, főleg, ha rendesen lezúzzuk kedvenc kétkerekűnket is. Ha mégis bekövetkezik a baj és az a mi hibánkból történik, mert túlbecsültük képességeinket, akkor az esés után, jó esetben alázatosságot tanúsítunk a gép és a fizika iránt. Legközelebb már máshogyan csináljuk, nem lesz akkora nagy mellényünk, ha újból nyeregbe pattanunk. Ellentétben az olyan balesetekkel, ahol nem önhibából történik a bukfenc, hanem más hanyagságából, nemtörődömségéből.
Ilyen például az alábbi videón látható gázolaj szennyeződésen való elcsúszás. Aki élt már át hasonlót és sikerült olajfoltra tévednie, neki nem kell sokat magyarázni, hogy a helyzet szinte menthetetlen, olyan hirtelen és alattomos módon történik az egész. Az elmúlt években előszeretettel locsolták ilyen módon a cseszneki szerpentint is, van, aki szerint véletlenül, de ez nem túl hihető. Ezen a videón viszont valószínűleg tényleg egy hanyagul visszacsavart tanksapka vagy műszaki hibás gépjármű okozta a kalamajkát, de ez nem vigasztalja a felvétel szenvedő alanyát.
Jól látszik, hogy a srác békésen halad a forgalommal, amikor az autópálya lehajtón egy másik járműből származó olajcsíkra téved. Éppen, hogy észreveszi és mielőtt bármit is csinálhatna már ki is esett a Fazer eleje. A rövid csúszásnak a szalagkorlát vet véget, milyen nagyszerű találmány! Ahelyett, hogy egészségesen kicsúszná a gép és a motoros az esést a füvön, inkább jól bevágódik az éles vas alá és ott is marad beszorulva. Az orosz fiú nagy szerencsével megúszta, köszönhetően annak, hogy viszonylag alacsony volt a tempó és ”jó” helyen sikerült eltalálnia a korlátot. Így megmaradhatott minden testrésze a rendeltetésének megfelelően a gyári helyén. Ránézésre komolyabb sérülést nem szenvedett, csak a holmija szóródott szét az út közepén.
Egy valamire viszont figyelmes lettem, a nadrágon kívül viselt térdprotektorra, amely az út közepén hevert leszakadva, ha jól láttam. Tehát hiába gondoljuk, hogy megvéd az ilyen módon viselt eszköz, élesben kiderült, hogy maximum a becsapódás első pillanatában látja el feladatát, az esés többi mozzanatában, ha még szükség lenne rá, már nincs a helyén. Persze, lehet, hogy valami olcsóbb és egyszerűbb cucc volt, de erre nem árt figyelni.
A tanulság az esetből annyi, hogy állandóan pásztázzuk az úttest felületét is, mert bármikor jöhet egy nem várt objektum és már meg is van a baj. Hiába haladunk szépen és szabályosan, nem csak a mi hibánkból következhet be a baleset és nem fog vigasztalni a tudat, hogy nem lehetett kivédeni. Mindig ott fog motoszkálni a fejünkben, hogy valahogyan biztosan ki lehetett volna csak mi voltunk a tehetetlenek. A sok ”mi lett volna ha” helyett inkább figyeljünk és vigyázzunk, mások helyett is!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Szerintem ez nagyon simán elkerülhető lett volna. Ami történt, az tisztán vezetői hiba. Mert mit csinált emberünk? Messziről kiszúrta az olajat (az előtt be van húzva a kuplungja, hogy ráért az első kerék – pont látszik is az első képen), onnantól pedig mereven nézte, azzal a gondolattal a fejében, hogy “jaj, csak el ne essek rajta” – jó, nyilván oroszul gondolta ugyanezt, de most nem fordíttatom le a Kuglival. Aztán persze jól el is esett.
Pedig csupán annyit kellett volna tennie, hogy odanéz, ahol tiszta az aszfalt (volt 2-2 méternyi helye az olaj mindkét oldalán), és oda kormányozza a motort. Én biztosan a szűkebb ívet választottam volna.
Az érdi M7 felhajtó Nagyfalu felé állandóan tiszta olaj, de már a levezető oldalon is csúsztam meg olajon (akkor éppen szembesütött a napocska és nem is láttam). Az is menthető volt – igaz, direkt lassan mentem, éppen mert nem láttam, van-e valami az úton. Ilyenkor – ha már érzed, hogy elkezd csúszni – egy határozott kormánymozdulattal fel kell állítani a motort, kiengedni (függőlegesen) külső ívre, és ott belekormányozva visszadönteni. Ha ott is olaj van, na akkor bajban vagy – de azért az már nagyon ritka.
Ja és még egy: ilyen helyeken én eleve nem szoktam a sáv közepén menni…
Oké, persze, kivédhető lett volna, ha…
Itt van a ha, de sajnos nem így történt.
Lehet, hogy emberünk egy átmotorozott hosszú nap után, már hulla fáradtan csorgott a forgalommal és ezt most benézte. Tudom, fáradtan ne motorozzon, de valljuk be, sokunk motorozott már annyit egyhuzamban, hogy csak az őrangyalán múlt, hogy épségben megérkezett a céljához. Neki nem sikerült, tanul belőle talán, hogy máskor mit és hogyan csináljon. De akkor is a jó büdös fenébe azokkal, akiknek fossa az olajat a járművük!