Vannak dolgok az életben, amiket az emberek nagy többsége egyszerűen képtelen vagy nem szeret használni. Annak ellenére, hogy ezeket a dolgokat nagyrészt azért találták ki, hogy a mindennapi életet, a közlekedést könnyebbé tegyék. A közlekedők nagy része (mindenki annak számít, aki kilépett már az otthonából, akár gyalog is) nem tekint rendszerként erre a társasjátékra. Nem tud, vagy nem akar – lényegében nem számít, mert a végeredmény ugyanaz. Megkeseríti a normális játékosok életét, aminek jó esetben egy ökölrázás, bosszankodás vagy dudaszó a vége, rosszabb esetben baleset. Tudom, hogy nagy divat minden balesetet a gyorshajtásra fogni és keresztre feszíteni azt, aki a határ felett közlekedik kicsivel, de azon a véleményen vagyok, ha az emberek odafigyelnének a dolgokra, amit csinálnak – jelen esetben a közlekedésre – és nem vennék azt félvállról, szinte nullára csökkenhetne a balesetek száma. Természetesen vannak olyan szituációk, amelyek teljes figyelem mellett is elkerülhetetlenek vagy kivédhetetlenek, de amennyiben a következőkben összegyűjtött találmányokat megfelelően használnánk vagy alkalmaznánk, már rengeteg baleseti helyzet elkerülhető lenne. Lássuk, melyek is ezek!
Az egyik legalapvetőbb kezelőszerv a pedálokon és a kormányon kívül, amit az autóban és motoron megtalálhatunk. Egyszerű és nagyszerű dolog, mégis utálják az emberek. Undorral gondolnak rá minden egyes kanyarodásnál, sávváltásnál. Az index valósággal egy leprás fekély az autó belsejében, amihez irtózik hozzáérni a kedves állampolgár. Különben is, ő annál fontosabb, hogy másoknak jelezzen, merre óhajt tovább haladni, a többieknek tudni kéne, hogy ő éppen hová tart. Ha meg nem tudják, hát vessenek magukra, figyeljenek oda és találják ki a mozgásából. A kedvencem, amikor előbb a féket tapossa ész nélkül, majd az irányváltás megkezdésekor kiteszi az indexet. Hosszú tíz métereken csak a féklámpáját lehet látni, nem tudni miért lassítunk éppen, talán meg kell állni valami miatt? Esetleg merről kerüljük majd az akadályt? Mert bizony kikerülésnél sem jelez ám a mögöttes és a szembejövő forgalomnak az öntudatos közlekedő. Neki sem jelzett senki, hát mindenki oldja meg saját maga!
Mindennapi motorosként rááll az agyunk, hogy kikövetkeztessük partnerünk előzetes mozgásból a további haladás irányát. Muszáj, különben halál fiai lennénk egy esetleges előzés során. Az irányjelző az irányváltási szándékot hivatott jelezni, nem pedig a már folyamatban lévő, esetleg bekövetkezett irányváltást. Az már a kutyát nem érdekli, még a vak is látja, hogy kanyarodik a jármű. Na jó, ha a vak nem is, de mindenki más igen. A hangsúly a szándék jelzésén van, hogy a többi közlekedő is reagálhasson rá időben és aszerint alakítsa további cselekedeteit. Jelezni a többieknek nem ciki, nekünk is jól esik a kényeztetés, hogy nem kell feleslegesen megállni, tétovázni, hogy a másik mit fog csinálni. Ezzel el is érkeztünk a második ponthoz.
Az elmúlt évtizedben hazánk útjain is elszaporodtak ezek a gabonakörökhöz hasonló furcsaságok. A gabonakörökkel ellentétben hasznuk is lenne, ha megfelelően használnánk őket. Milyen szép és kifejező a magyar nyelv! Ha valamit úgy használunk, ahogyan kell, az hasznot hoz nekünk. A lámpás kereszteződéssel ellentétben itt egyik irányból sem kellene állnia a forgalomnak, körforgásszerűen mindenki mehetne a dolgára, csak kicsit lassítani kéne, de megállni nem minden esetben. Viszont, ha a bent haladó életveszélyes útkanyarulatként fogja fel ezt a kereszteződés-formát és egyes sebességi fokozatban, csúsztatott kuplunggal vánszorog benne, értelmét veszti az egész találmány, mert miatta telítődik az út minden irányból.
Hasonlóképpen alakul a helyzet, ha ő dolga végeztével elcsavarja a kormányt és kihajt a körforgalomból, irányjelzés nélkül. Ha kitenné idejében azt a villogó valamit, akkor a behajtani készülőket hasznos információkkal látná el a továbbiakról, így azoknak nem kéne állóra fékezni járműveiket, hogy feleslegesen adjanak elsőbbséget a körforgalomban haladónak, illetve már nem haladónak. Imádom, mikor behajtva bőszen indexel, kifelé viszont már nem. Befelé hova máshova mennél, édesem? Az ilyen ember nem gondolkozik, csak vegetál? A kétsávos körforgalmat meg sem említem, az egy olyan egyenlet, amire legtöbbször az jön ki, hogy nincs megoldás. Sokan a külső sávért rajonganak, mintha a belső csak dísznek lenne ott és ledudálják azt, aki szabályosan használná ezt a képződményt.
Párhuzamos közlekedésű úttesten mintha nem is létezne, ellentétben a kétsávos körforgalommal, ahol csak ezt a sávot ismerik. Lakott területen belül ugyan lehet haladni a belsőben is, azonban akadályozni és feltartani a többi közlekedőt nem szabad – a “jobbra tarts” ilyenkor is érvényes. Lakott területen kívül viszont minden esetben a külső sávot kell igénybe venni a folyamatos haladásra. Ez általában nem jön össze az embereknek. Kedvencem, mikor az egysávos út hirtelen kétsávossá válik és az új sáv kívülre csatlakozik be. Emberünk képtelen kisorolni még akkor is, ha mögötte jön valaki gyorsabban. Ilyenkor fennáll a jobbról előzés lehetősége, ami szabálytalan.
Ezt szeretik is hangoztatni a belső sávra bérlettel rendelkezők. (Vagy lehet, hogy a B kategória a belső sáv kezdőbetűjéből ered?) Mint például, hogy: “az eszelős ámokfutó jobbról megelőzött és kockára tette a családom életét, csak, hogy haladhasson”. Kérdem én, ha annak az eszelős ámokfutónak volt helye jobbról előzni lényegesen nagyobb sebességgel, akkor öntudatos apuka miért nem tudott besorolni a külsőbe, hogy a többiek szabályosan elhaladhassanak mellette? Elméletileg ő is elfért volna bőven. De még véletlenül se segítsük egymást. Ha az én kezem elfehéredik a kormányt markolva és izzadság cseppek homályosítják el a látásomat a fokozott izgalomtól, amit a vezetés vált ki, akkor a többinek se legyen már könnyebb! Szomorú, de sokaknál így van.
Talán nem kell ecsetelni, hogy mennyire veszélyes, ha az emberek nem képesek használni. Sokan itt még elfogyasztják az autópálya pihenőben vásárolt maradék kávét vagy szendvicset, majd ráhajtva az autópálya külső sávjára ráérnek gyorsítani. Lehetőség szerint nem árt azonban egy 90-100-as tempót elérni, mielőtt besorolunk, mert a kamion nem szívesen fékez, ha már előzni nem előzhet napközben a jó magyar szabályalkotás miatt.
Ha van rá mód, akkor egyszerre bizony csak egy sávot váltsunk, mert velem sajnos már előfordult, hogy a néni a gyorsítósávból azonnal a belső sávba sorolt – körülbelül 70-es tempóval. Kimondottan behúzódtam a külsőből, mikor láttam őt feltűnni a gyorsító szakaszon, hogy nyugodtan felhajthasson, ám ő két sávot váltott egyszerre, majd egy rövid satufékezés után, kikerülésre nem volt már lehetőség, beledurrantottam, de szerencsére a sebességkülönbség addigra nem volt már 20 kilométer/óra sem, mert a néni is gyorsított valamicskét. Utána még ő kiabálta le a hajamat, hogy miért jöttem olyan gyorsan, nem számított rá. Kérdeztem tőle, hogy a 130 az gyors szerinte a belső sávban, egy autópályán? Mondtam, hogy hívhatunk esetleg rendőrt is, ő majd segít válaszolni. Ekkor inkább szemrevételezte, hogy egyik autó sem sérült, így inkább bocsánatot kért és továbbálltunk.
Bizony, ez az alkatrész sem azért van, hogy legyen miben borotválkozni, esetleg sminkelni. Igaz, hogy ezekre is tökéletesen alkalmas, kiszállás előtt a frizurát is kiválóan meg lehet igazítani a képében, de az ötlet megszületésekor más vezérelte a tervezőket. Mégpedig a mögöttes és a környező forgalom figyelemmel kísérése. Fontos, hogy tájékozódjunk, mi történik éppen körülöttünk, hiszen ennek fényében hajthatjuk végre a további manővereket, úgy mint lekanyarodás, sávváltás, előzés, kikerülés és hasonlók.
A legtöbb tükröt ma már be lehet hajtani, ezt a képességét ki is használják előszeretettel, főleg az idősebb generáció. Hogy miért ők, fogalmam sincs, még nem sikerült rájönnöm, de náluk tapasztalom legtöbbször, hogy valamelyik oldalt be van hajtva a tükör. Ennek mindig nagyon örülök, mert könnyebben el lehet férni motorral mellette. Ilyenkor be szoktam kopogtatni, hogy kinyissam-e, hátha a nap folyamán lesz valami érdekes az autó mögött vagy mellett és nem venném a lelkemre, ha szegény bácsi lemaradna róla az én hanyagságom miatt.
Olyan különleges és nehezen betartható szabályokkal folytatjuk, mint a jobbkéz-szabály vagy éppen a gyalogátkelőhely. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Nagyon élveztem az irásodat, és kötelező olvasmányá tenném, mert bizony tökön ragadtad a lényeget!
Gratulálok az íráshoz! tetszett!
Örülök, hogy tetszett az írás. Ez volt a lényege, hogy tökön ragadjam a témát és leírjam. Már nagyon kikívánkozott. 🙂
Jó összefoglaló, benne van a sava-borsa mai keréken gördülő lényünknek.
Vannak még hasonlók, pl. a ködlámpa, stb.
Minden esetre szerencse, hogy a féklámpa működése nem függ a lesz..rom típusú vezetőktől…
Kedves FeR1!
Nagyon jó volt olvasni a cikkedet és ahogy az előttem szólók említették valóban megragadtad a lényeget!
Külön tetszett a visszapillantós és a biciklis ököl rázós rész!
De szomorúan olvastam vagyis inkább gondoltam bele abba, hogy mivan ha annál a bizonyos koccanásnál motorral vagy…az elsőbbségadás és az indexelés elhagyásáról és az ebből következő leszorításokról nem is beszélve…
Csak sajnos, ahogy írtad is, ezt pont azok nem olvassák akiknek kellene…külön kiemelném itt azokat az autósokat, akik sosem ültek még motoron és csak nevetnek rajta, vagy még nekik áll feljebb amikor egy kétkeréken közlekedőnek bosszúságot okoznak…
Mindenesetre hogy energiád ne vésszen el, hanem hatványozottan jó célra forduljon megy a Like és a Megosztás!
Kérem azonnal javítsátok ki azonnal a körforgalmas ábrát mert félrevezető! Életveszélyes így is a helyzet a párhuzamos korforgalom a birkák miatt, főleg Erdély felé…!
Az ábra félrevezető! Belső sávból nem hagyható el a párhuzamos körforgalom, kizárólag a külsőből hagyható el! Magyarán a kék pályás jármű szabálytalan!!!
Senki egy szóval nem írta, vagy mondta, hogy ez nem így van. Az ábra szerintem semmilyen javításra nem szorul. Tény, hogy éppen nem a szövegben leírt szituációt ábrázolja, de ez az egyetlen ilyen vétke.
Én a Stop táblánál húzott vonalat sosem tudtam használni.
Miért van az, hogy oda húzzák a vonalat, ahol ha megállok, akkor ismét előre kell mennem, hogy kilássak.
Miért érzem úgy, hogy ez kibaszás, teljesen hülyére vesznek, minta egy stop tábla előtt amúgy nem állnék meg?
Miért nem tudják oda húzni a vonalat, ahol ha megállok, akkor pont kilátnék, és így segítének nekem jól, hatékonyan, biztonságosan közlekedni?
Pedig szerintem teljesen egyszerű. Van egy szövege a cikknek, és vannak hozzá illusztráló ábrák, amelyek egyáltalán nem kell hogy pontosan a leírtakat demonstrálják. Például az irányjelzőnél sem azt látjuk, amint éppen nélküle befordul egy autó és balesetet okoz, hanem éppen egy használatban levő index látszik a képen.
A körforgalom esetében FeR1 a szövegben leírta, ami őt leginkább zavarja. Éppen arról a helyzetről ott nem esik szó, amit a képecske ábrázol, vagyis amikor a belső sávbó a körforgalmat szabálytalanul elhagyó autó okoz balesetet vagy balesetveszélyes helyzetet. De ezen az alapon akár abba is beleköthetnénk, hogy miért indexel a külső sávban levő autós… (Persze lehet, hogy ő éppen a belsőbe akar sorolni, bár nem lenne túl életszerű.)
Szóval szerintem ne ragozzuk ezt túl. Van egy szerintem teljesen életszerű szöveg, és egy illusztráló ábra, ami bemutat egy körforgalmat. Ennyi!
Jó kis írás és ez a héten már a második (az első a kerékpáros KRESZ sötét oldalával foglalkozik) olyan amit örömmel olvasok és remélem, hogy nagy nyílvánosságot kap.
Igen! Igen! Igen!
Nekem is ezek a dolgok b@sszák a csőrömet nap mint nap! Sőt a frontok még rá is dupláznak, amikor az összes idióta egyszerre kap kimenőt a pszichiátriáról.
Az írásból ráadásul a mobiltelefon hazsnálata ki is maradt. Számtalanszor megesett már velem, hogy a kihajtó és telefonáló sofőr a fejét sem tudta felém fordítani, mert akkor ugye nem tudja a jobb kezével a ball füléhez fogni a készüléket…
Na és a csúcs!!! Amikor egy nehéz napvégén, amikor mindenféle eltiprást, és akadályozást sikeresen megúsztam, a véglény tartós jobbra indexelés után, amikor már belekezdtem a kerülésbe, hirtelen meggondolja magát és kicsapja az indexet ballra és azonnal fordul is. Szinte elkerülhetetlen a barma.
KRESZ se kéne, ha nem minden alacsony értelmű vizsgázhatna le, ebből a SZAKMÁBÓL.
Jó és hasznos egy ilyen cikk, kellenek az ilyenek, köszönet érte. Engedj meg néhány kiegészítést!
2. Körforgalom
Nagyon zavaró ez a kép. Éppen egy viszonylag gyakori, a körforgalom biztonságosságát a leggyakrabban veszélyeztető manővert ábrázol.
Kell használni a belső sávot, de 1 kihajtóval korábban ki kell sorolni, és a külsőből kihajtani. Persze irányjelző sávváltáskor, kihajtáskor. Ebből következően a belső sávot csak az fogja használni, aki legalább a 2., de inkább 3. kihajtón fogja csak elhagyni – de annak tényleg kéne!
Amúgy sok országban a körforgalomba, a behajtáskor szembe tesznek ki táblát, hogy kihajtáskor használjanak irányjelzőt.
3. Külső sáv
Ebben van felelőssége az útkezelőnek is: nem kifelé kell egy útnak (mondjuk emelkedő esetében) új sávval bővülnie, hanem befelé. És ezt egy felfestéssel lehet korrigálni. Így alapban mindenki kívülre kerülne, de akinek van lendülete, ereje, az nyugodtan kezdhet előzésbe.
Talán értemes volna ezt kezdeményezni az Állami Autópályakezelőnél.
6. Kerékpárút
És kiegészíthetném ezzel: járda.
Merthogy a közlekedésben résztvevők csak egy részének van jogosítványa, de a közlekedés biztonságát, a saját és mások testi épségét bármelyik résztvevő veszélyeztetheti. Persze más-más eséllyel és mértékben, de egy tilosban járó kerékpáros, gyalogos az őket kerülgetőket is balesetveszélyes helyzetbe hozhatja.
És igen, a kijelölt gyalogos átkelőhelyet is meg kell tanulni használnia mindenkinek: autósnak/motorosnak, gyalogosnak egyaránt. Az autósnak/motorosnak igenis meg kell állni, ha gyalogost lát a járda szélén. A gyalogosnak meg mutatnia kell a szándékát, és azonnal elindulni, ha megkapja az elsőbbséget. De lámpás gyalogátkelőhelynél a pirosnál nem kell a járdaszegélyre állnia belógatva a hasát, táskáját, hiszen a közlekedési űrszelvény nem véletlenül járdaszegély + 50 cm.
KRESZ-oktatást mindenkinek!
8. Jobbkézszabály
Nekem sokkal jobb tapasztalataim vannak ezzel kapcsolatban, a közlekedők 90+%-a pontosan tisztában van vele, hogy kinek kell elsőbbséget adnia és hogy kitől kell megkapnia, de utóbbiakkal is kellően óvatos. Persze elég, ha 100-ból 1 rongyol be ész nélkül, ha éppen jön valaki. Bár éppen az általános óvatosság okán akkor sem szokott nagyobb baj lenni egy meg nem kapott elsőbbségnél.
9. Tompított világítás
Nagyon jó és hasznos. Nem is értem, miért csak az újonnan forgalomba helyezett autókra érvényes. Miért nem köttetik be állandóra a műszaki vizsga előtt? Úgy 4 év alatt mindenkinek lenne és nem kellene kapcsolgatni.
Továbbá:
+2. Körgeometria
Lehet akár egy adott irányból 4 sávból is behajtani, de figyelni kell a besorolásjelzőket. Hiába van az 1. kihajtónál 2 kilépő sáv, ha a besorolásjelző csak a jobboldaliból engedi arra a kilépést, akkor a jobboldali sávból kell feltölteni a 2 kihajtó sávot, a jobb-2-ből szabálytalan és balesetveszélyes.
+3. Stop-vonal Xebulon-nak
Azért van oda felfestve a Stop-vonal, hogy ott megállva már egy újraindulást követően közelítsd meg a kereszteződést. Mert hiába vagy óvatos, 50-nel közlekedve kellően óvatosnak ítélheted meg magadat, ha 30-ra, 25-re, 20-ra lelassítasz, mégis sokkal gyorsabb vagy, mintha megállsz 3 m-re a kereszteződéstől és elindulva mész 5-tel mondjuk, amikor odaérsz, hogy körül tudjál nézni.
A nem indexelés kifejezetten pesti probléma lehet….én ezzel a problémával nem igen találkozom, csak BP-en…inkább a “3 Km-rel előre indexelek, ljó előre lassítok és gyökkettővel kanyarodok be nehogy feldöljek” amivel találkozom.
A belső sávban én szoktam menni (autóuton) ha nincs nagy forgalom, mert a külő sáv jellemzpen hullámos és szarabb…
Amúgy a levillogni, seggebejönni nem jogos mert ő sem mehet gyorsabban…akkor mire fel?
Az megvan hogy borvidékeken 40-el cammognak városaban?
(szőlős telek mindenkinek, reggeli frissítő..)
FABERK “Azért van oda felfestve a Stop-vonal, hogy ott megállva már egy újraindulást követően közelítsd meg a kereszteződést. Mert hiába vagy óvatos, 50-nel közlekedve kellően óvatosnak ítélheted meg magadat, ha 30-ra, 25-re, 20-ra lelassítasz, mégis sokkal gyorsabb vagy, mintha megállsz 3 m-re a kereszteződéstől és elindulva mész 5-tel mondjuk, amikor odaérsz, hogy körül tudjál nézni.”
De hát nem szoktam a Stop táblát figyelmenkivül hagyni, azaz ne nézzenek már hülyének vagy eleve szabálytalankodónak.
Megállok a kereszteződés szélénél, ahol amúgyis megállnék biztonságosan. Miért lesz biztonságosabb, ha korábban megállok 3 méterre és onnan vánszorgok előre?
Az lenne biztonságos ha valaki a helyet jól ismerő ember megmutatja, ha itt állsz meg, akkor pont belátod biztonságosan a helyszint, és nem viszi el a busz vagy Kamaz a kocsid elejét.
De ehhez az kellene, hogy partnernek tekintsenek és nem hülyének.
Bizony, bizony az elöttem szólóval kell egyetértenem!!!
Én anno Franciáknál találkoztam többféle körforgóval, s nagyon szuperül müködtek ! A kintélők úgy tanítottak, hogy mindíg a belső körforgósnak van előnye!! Elég, ha egyet pillant az index, s máris lassít a külsőiven lévő, s megadja az elsőbbséget!!! Ja, egyébként az volt furcsa, hogy egy index, s máris válthatok sávot, sőt nem értették, hogy mire várok még!
De még azért is írtam, mert szerintem az új körforgók egy részeét nem jól csinálják meg idehaza !
1, Van amikor szinte lassítás nélkül át lehet hajtani! (tehát nem tölti be az egyik szerepét)
2,Túl sok utat kötnek rá ! ( ettől már most bedugul a rendszer )
3,Rögtön a kimenő kereszteződést ,,lezárják” zebrával, ( bicikli úttal )
4, És mikor ezek összejönnek egy körforgóba, na az csak,, a szép”
Na, ezért sem tudja jól betölteni a szerepét a körforgó!!! (idehaza)
És akkor még természetesen jön, hogy nem tudjuk használni, ki ezért, ki azért! ( én pl .azzal szoktam szembesülni, hogy nem mer bemenni addig míg autó van a közelében!! ) Kvázi utkereszteződésnek használja!
Persze ez csak egy vélemény !!
Ui. Sajnos a rajzot én sem tudom értelmezni , szövegtől függetlenül !!!
Mert, ha a sokadik kihajtónál akar kimenni,akkor már rég a belsőben illene mennie !
Ha, a belsőből akar kijönni az illető akkor meg ki kellene engednie!!
cstibi78,
Igen, Spanyolországban, Franciaországban van egy ilyen szabály, miszerint a külső sávból az első kihajtónál el kell hagyni a körforgalmat. Nálunk nincs.
És amíg nincs, addig a belsőből csak besorolás, sávváltás után lehet kilépni – vagyis közvetlenül a belsőből sehogy. Lásd http://hvg.hu/cegauto/20080902_korforgalom_kresz
Az meg, hogy miért van sok helyen 2 kilépő sáv a kétsávos körforgalomnál, igazából a fentiek miatt nem tudom. A legkézenfekvőbb válasz, hogy a forgalmászok sincsenek igazán tisztában a kétsávos körforgalom dinamikájával, hiszen akkor már rég javasolták volna a fent leírt szabályváltoztatást.
No, akkor itt az ideje jelezni, hogy ez így nem jó !!
Talán itt is tisztázni kéne néhány félreértést:
Lakott területen kívül egy irányban két sávos úton szabályosan, a jobb szélső sávban közlekedve utolérek egy belsősávban gyökketővel haladó szőke cicát, és elhaladok mellette, az nem előzés.Én szabályszerűen vezetek, az, hogy más nem , ahhoz semmi közöm!A belső sávban tartósan jogszerűen nem közlekedhet senki,(kivéve a kivételeket) még a rossz útburkolatra való hivatkozással sem.
Városon belül sem közlekedhetsz a belsőben 30-cal, mert akadályozod a tőled gyorsabban haladókat!
Sajnos nincs igazad. A KRESZ egyértelműen kimondja, hogy nem haladhatsz el jobbról másik jármű mellett párhuzamos közlekedésű úton és lakott területen kívül. Az pedig, hogy a közlekedés másik résztvevője szabálytalan (a jobbra tartási kötelezettség okán) még nem jogosít fel téged is a szabálysértésre. Legalábbis a rendőrt nem fogod meghatni a fenti logikával. 🙂
Írom ezt azzal együtt, hogy én is elkocogok az autópálya szélső sávjában mindazok mellett, akik azt hiszik, a jogosítványukban a “B” betű a belső sávra utal…
Saját kresz értelmezésem szerint – a párhuzamos közlekedés nem egy objektív dolog, hanem a résztvevők határoznak úgy, hogy olyan a forgalmi helyzet, ahol a párhuzamos közlekedés szabályok lépnek életbe.
Tehát a rendőrnek nem azt kell mondani, hogy a cicuska a belső sávban lassan ment, bár ugyan nem volt párhuzamos közlekedés, de elmentem mellette jobbról — mert ez szabályszegés, neked ilyenkor a cicus mögött kell addig várnod, míg hajlandó kimenni a külsőbe.
Azt kell mondani, hogy cicuska a belső sávban a párhuzamos közlekedés szabályai szerint közlekedett, ezt te felismereted és forgalmi helyzet megkívánta a párhuzamos közlekedést, azaz jogosan mentél el mellette jobbról.
Véleményem szerint az lenne a jobbról előzés, ha a belső sávban közlekedve utólérem, majd indexelek és kimegyek a külsőbe és úgy előzöm meg.
Ha mondjuk egy záróvonallal elválasztott úton úgy áll meg a teherautó az útpadkán, hogy nem tudom kikerülni(autóval) csak a záró átlépésével, akkor is szabálytalan vagyok, vagy ott kéne állnom órákig?
Ha álló jármű mellett haladsz el, az kikerülés, ami nem minősül előzésnek. Előzni csak mozgó járművet lehet.
Igen, ezzel tisztában vagyok.
Ezt csak arra hoztam példának, hogy más szabálytalansága miatt vagyok kénytelen én is szabályt szegni.Itt a példában azzal, hogy átlépem a záróvonalat.
Álló jármű kikerülésénél nem kell szabályt szegned, mert a KRESZ engedélyezi ebben a kivételes esetben, hogy átlépd a záróvonalat. Különben megállna a világ.