A motorblokk körül a legnagyobb a káosz. Biztosan nem akarok szenvedni a dMZ-nél tapasztalt problémával, azzal, hogy mennyi nehézség keletkezik, ha a blokk stabilmotornak lett tervezve. Ha közlekedési célra keresek motort, akkor az a jó, amelyik alapvetően onnan is származik. Tehát valami közúti járműből lenne jó választani. Elképzelésem szerint még a mopedautók is kilógnak innen, még ha kézenfekvőek is lennének kis tömegük, térfogatuk okán. De a CVT váltó miatt inkább a stabilmotor kategória felé tendálnak, számomra jobbak a változó terhelésre tervezett, manuális váltóval szereltek. Arról se feledkezzünk el, hogy a teljesítményük is hurka. Érden egy mopedautós szaki azt súgta, nem mindegy, melyik kocsiból melyik motort választom. Mert szemre kézenfekvőbb a több alumínium alkatrésszel, így kisebb súllyal kecsegtető olasz Lombardini, de a minőség, s így az állóképesség, a tartósság szempontjából csakis a japán Kubota a megfelelő. Azt mondta, látszólag egyformán teljesítenek, de amikor a szervizről, hosszú távú üzemeltetésről van szó, akkor ez már nem igaz. Egy használt, kopott blokk esetén (amire nekem futhatná egyáltalán), nem mindegy, melyikben mennyi üzemóra rejlik még.
Egyszóval: származzon autóból! Ha valamilyen módon mégis sikerülne lepapírozni, akkor nem szembesülök a dMZ-ben alkalmazott blokk problémájával, hogy nincs a gyártó által készített megfelelőségi bizonyítványa. Ha gépkocsiból jön a motor, akkor ez eleve adott.
Ami mondjuk ijesztő, az a súly. Gépkocsiknál bizonyára nem spórolnak annyira kényszerűen a tömeggel. Sejtem, hogy nem nagyon fogok találkozni aluöntvény blokkházzal. Illetve az újabbak, amik esetleg aluházasak lehetnek, valószínűleg már common rail rendszerűek. Jut eszembe a common railről! Tavaly az NKH-nál, amikor a dMZ kapcsán érdeklődtem, elhangzott egy mondat: ha építek egy dízel motorkerékpárt, akkor bármely alkatrésze bármilyen EK engedéllyel is rendelkezzen, az eredmény egy új jármű lesz. Annak meg az éppen aktuális EURO normákat kell tudnia teljesíteni. Puff neki. A céges kocsim szervizelésekor az ottani szervizvezető felajánlott egy súlymérést a Multijet motorjukra – pont volt egy szétszedett példány hátul. Ha jól emlékszem beállt, motort cseréltek, majd rájuk maradt alkatrésznek a rossz blokk. Olvastam egy cikkben, hogy menetkészen a blokk tömege megáll a rekordszerű 130 kilóban. Ezt sikerült méréssel is igazolni, mert a száraz, csak fém alkatrészeket tartalmazó része 100-110 kilóra jött ki. Generátor, önindító, és az egyéb apróságok, mint turbó, a csövek, a szűrők, a szivattyú a nagynyomású csővel, a vezérlés és egyebek nélkül. Nem rossz – előnye, hogy alu öntvényházzal készült.
Amitől talajt fogtam, az az ára. Azt mondta a szervizvezető, egy papíros-számlás, bontott, de garantáltan működő blokk 200 ezer forint. Az eredeti Fiatos vezérlőelektronika nagyjából még egyszer ennyi. A vezérlő átírása, hogy csak a blokkot felügyelje és ne figyelje a kocsit, 40’000-be kerül. Ezt valamivel olcsóbban meg lehet úszni Suzukival (Wagon R, Ignis), de akkor is benne van legalább 5-6 címletnyi 54’000 forintos papírdarabban. A common rail elektromos vezérlése ráadásul nem teszi lehetővé a házilagosságot, sugallta a szervizvezető. Azt már nem! Olyan elem nem jöhet a képbe, amit nem tudok uralni, amihez másnak a költséges segítségére kell hagyatkoznom. Ne feledjük azt sem, hogy mint minden bonyolult mikroelektronika, egy ilyen vezérlés is a végletekig érzékeny a vízre. Ami egy motoron – lássuk be – gazdagon előfordul. Még egy oldalról felfröcskölt 20-30 liter is simán érkezhet a szomszédos sáv irányából, amiben nekem is volt több élményem.
Aztán ott van még a Smart háromhengerese, amire a fenti árak szintén érvényesek. Sőt, még egy 1,2-es szorzó is rájön, mert mégis csak presztízsmárka! Ja, Smart alapú motorkerékpár már sorozatgyártásban is létezik. Biztos nem véletlen, de azért mégsem az én pénztárcámnak való… Ha mechanikus adagolósban gondolkodom, akkor megfelelő lehetne a kertben figyelő Kadett blokkja is, vagy ahhoz hasonlóan bármelyik másik négyhengeres autóé – sejtem, hogy milyen súlyuk lehet. Persze csináltak néhány kétkerekűt ilyennel, de egy kezemen meg tudom számolni. Mondjuk, ebben élen járunk, mert néhai Kiss Lajos a 90-es évek első felében már épített kétkerekűt Citroen BX 1.9-ből. Na de kisebb autómotor? A háromhengeresek eleve csak a munkagépekben, a mezőgazdasági masinákban fordulnak elő. Na meg ott a Daihatsué, a Charade 1.0. Abból létezik turbós és szívós változat is. Talán nem is olyan eszetlenül nehéz, ha az egész kocsi 750 kilogramm. Nem is én lennék az első, aki motorkerékpárt farag belőle, létezik már 1–2 projekt. Most, innen nézve, ha nem számít az emisszió és nem hanyagoljuk el az árkérdést, akkor racionális választás lehet. Ja, és ha másnak sikerült, sikerülhetne nekem is…
Jövő héten jön a blokk felkutatása és beszerzése! A folytatás ITT TALÁLHATÓ.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Hát ez tényleg nagyon szép, meg okos dolog így összehozni egy dízel motort. De… Maradj a benzinnél. Biztos neked is feltűnt, hogy sokkal drágább a dízel üzemanyag, mint a normál.
Én is nagyon szívesen fabrikálnék motorokat. De kétszer is meggondolnám a felhasználhatóságát. Ezt a sok ötletet, meg időt, pénzt egy jó kis átépítésre költeném a helyedben. Viszont nem vagyok a helyedben.
Tényleg nagy gratula a megvalósításért. Csak kár, hogy ma már ez nem kifizetődő. Főleg nem mindennapos használatra.
Egy szó mint száz, mindenképpen várom a fejleményeket!
Ez szerintem Zolinak nem a gazdaságosságról szól (persze ezt majd megírja ő, biztos benéz). Akkor az ember vesz egy 50-est oszt kész. 🙂
Viszont már nálam van a sorozat első 24 része. Tényleg izgalmas lesz! :-)))
Pukkadj meg. Megint ellövöd, hogy nálad van előre az egész sztori. Én meg itt halálra izgulom magam, hogy ebből mi lesz. Mert tényleg érdekel.
Nyilván nem mindenkinek olyanok a körülményei, hogy gondot okoz dízelt tankolni. Sajnálom, hogy idáig jutottunk. Mármint az ország. Csak levetítettem a csóró átlagemberre. Persze fontos nagyokat álmodni is. Akinek meg van lehetősége, akkor hajrá. Meg is kell valósítani.
Nem is azt írtam, hogy kár belekezdeni. Csak csinálja. Kíváncsi is vagyok rá. Én aztán nem vagyok semmi jó elrontója. Nekem is megvannak a magam őrült álmai.
Nincs meg az egész, mivel még nincs kész a motor.
Én is nagyon-nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen lesz majd készen! 🙂
Moto Cat
Aki ilyen projektbe vág, az nem a racionalitást tartja szem előtt, hanem a kíhívásnak (még ha maga állította is önmagának) akar megfelelni.
Olyan ez mint az ultramaraton, én még a gondolatától is irtózom a futásnak, mások pedig belevágnak mert MEG AKARJÁK CSINÁLNI
Bár az én helyem elsősorban a műhelyben van, de azért természetesen el-el olvasgatom majd a “történéseket” 🙂
És azért maradok elérhető is mindenkinek… 🙂
Én inkább elektromos hajtásban gondolkodnék.
Jóval egyszerűbb szerkezet.
nem hinném hogy egyszerűbb lenne, főleg a vezérlőelektronikája.
az “üzemanyag” még mindig gond, mert vagy a vezeték hossza határolja be a hatótávot, vagy aranyárban vehetsz hozzá akkucsomagot.
arról már nem beszélek hogy a dízel máshogy bizsergeti az ülést….
Én átgondolnám, mielőtt nekiállnék a projektnek (tudom, már készül, de a gondjaim előrevetítik a kudarcot).
– Szeretné, ha a kész gép súlya 300 kg körül megállna… (tételezzük fel, sikerül) Egy könnyű MZ váz, hatalmas autómotorral, segédberendezéseivel (pl indítómotor, generátor), kiegészítő cuccokkal (pl vízhűtő, + hűtővíz a rendszerben, kipufogórendszer, aksi, …) eleve kérdésessé teszi. Vázmegerősítés, villanyak, kerekek, teleszkópok bírják? (kb kispolszkiba teherautódízel) Ne felejtsük, aki felül rá, szintén kb 1q.
– Hová kerül a kész gép súlypontja? (egyáltalán megmotorozható lesz?)
– Keményjárású dízel, vibrációk, hajtáslánc (eleve nagyobb teljesítmény, nagyobb nyomaték!!!), tehát nem nehéz kitalálni, hol a rendszer leggyengébb pontja.
– Az eleve nagyobb teljesítmény eleve nagyobb és hatásosabb fékteljesítményt kíván! És komolyabb kerekeket, gumikat. (forgalombiztonság)
- Gazdaságossági szempontból eleve halott ügy…
– Hivatalosan egy métert nem lehet vele megtenni közúton… (soha nem vizsgázhat, tehát gyakorlatilag ki sem próbálható)
– A rengeteg ráfordított idő, energia, pénz, stb, máshol, esetleg többszörös eredményt produkálna…