A VX-1 trolit és villamost idéző sivításával ellentétben a VX-2 abszolút néma csendben gurul. Akár gyorsul, akár lassítunk az agymotor segedelmével, kizárólag a gumik gördülése ad valami kevés akusztikai jelet. Sem a fedélzetről, sem kívülről fülelve nem fedezhető fel a világon semmi abból, hogy itt egy akármilyen hajtómű dolgozik éppen. Ez egyfelől elegáns, másrészt rejt némi veszélyt: sem az autósok, sem a gyalogosok nem fognak a fülükkel észlelni bennünket. Igaz, hogy elképesztő tempóval nem tudjuk megközelíteni őket (apropó: az elektronika meredek lejtőn lefelé, nyéláramon sem enged minket a megengedett tempó fölé gyorsulni!), de akkor is: mindig fejben kell tartanunk némaságunk tényét, és számítani rá, hogy nem fognak észrevenni.
Egyfajta hang mégis jön ám a kis villanyróbertből. Sajnos. Ez ugyanis csúnya zörgések formájában nyilvánul meg. Igaz, le kell szögezni, hogy a kipróbált darab még az előszériás gyártásból származott, így talán általánosítani nem lehet a megfigyelt zavaró dolgot. De azért elmondom. Részben az első futóműből, részben a motor komplett hátsó traktusa felől (ezt sem kívülről, sem a fedélzetről nem sikerült beazonosítanunk) olyan csúnya zörejek érkeztek, hogy arra viszont többször a járdán sétáló gyalogosok is rémülten kapták fel a fejüket. Olyankor szégyelltem magam… De még egyszer ki kell emelni: könnyen lehet, hogy egyedi jelenségről van szó!
Részben maga a VX-2 is nehéz a közel két mázsás öntömegével. Sajnos azonban itt tart jelenleg az akkumulátortechnika: hiába törpe méretű a jármű, ha az energiatároló ennyire nagy fajlagos súlyú. Persze ez önmagában nem tragédia egészen addig, amíg tologatni nem kell. Egyébként csökkenthető oly módon, hogy az ülés alatti tárolót amúgy kompletten elfoglaló mobil töltőt otthon hagyjuk – ez jó pár kiló, viszont ilyenkor biztosnak kell lennünk, hogy haza is fogunk jutni a fedélzeti ampermennyiséggel!
Csupán zárójelben legyzem meg, hogy elvinni is nehéz a kis piroskát. A két mázsa miatt nem olyan egyszerű bedobni egy furgonba sem, lábon meg még kulccsal sem igen nyúlja le illetéktelen személy. Az indítási procedúra ugyanis így néz ki: üzemkész állapotba helyezzük a kulccsal, egy leheletet előre tekerjük a “gázt” és egyszerre meghúzzuk a két féket. Erre hármat villan az index, és már indulhatunk is. Mit mondjak, volt hogy jó öt percet vergődtem valahol a városban, amikor éppen el akartam robogni. Akkor nem beszéltem olyan szépen, mint most…
A másik nehéz része a járműnek sajnos az ára. A VX-1 sem egy olcsójános, mégis valahol arányosnak érzem a tartalmat az árcédulával – no meg benzines konkurensei sem kerülnek nagyságrendekkel kevesebbe. A kis robogó bő másfél milliós árcédulája azonban (főleg az ötvenes benzines konkurensekhez viszonyítva) valahogy nem tűnik piacképesnek számomra. Ami nagy kár, mert a zörejeket és a kissé gyengének tűnő első telókat leszámítva egy egészen életképes kis városlakót ismertem meg a közösen eltöltött egy hét alatt a Vectrix VX-2 személyében.
A harmadik oldalon következnek a műszaki adatok!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Első kerékbe is szerelhetnének egy agymotort és akkor a tapasztalatlan többség számára sokkal biztonságosabb lenne.
Ez így összeségében még nem az igazi.
Az ár pedig nagyon durva.
Nem lenne ez rossz jármű. Nyilván a maga helyén kezelve.
A nagy baj valóban az árral van, no meg például a műszaki adatok között levő (remélem elírás az ameriaki honlapon, onnan vettem) 300 kisütési ciklusnyi élettartam. Az azt jelenti, hogy ha közel napi szinten használod, másfél év múlva kuka az energiatároló. Ha a VX-1-hez hasonlóan ez is 1 millió körüli összeg, akkor végképp baj van. Remélem, hogy miként a 140 Nm nyomaték vélhetően 40, úgy a 300 ciklus mondjuk 1300 helyesen. 🙂
Őszintén kérdezem, a ló nem jobb alternatíva, mint ez a jármű?
Valahol Budapest külvárosi részén laksz (mondjuk Zugló), és a belvárosban dolgozol (mondjuk Wesselényi utca). Mind a két helyen van teremgarázs.
Járnál lóval dolgozni???
Én az adatlaphoz szólnék hozzá.
Ha az akksi csak 300 töltést bír ki, akkor az valami egyszerű mélykisüthető savas akksi lesz. A motor árának tekintetében elég egyszerű megoldás. Ennyi pénzért minimum egy NiMh akksi lenne illő.
A nyomatéknak meg egy kicsit utána számoltam. Először is ne felejtsük el, hogy ez a nyomaték a keréken érvényes és nem egy 8-10’000-et forgó főtengelyen. A képlet a következő w=P/M (w=Omega=6,28*f, f=1/s), behelyettesítve a képletbe az jön ki, hogy 4000W-os teljesítményen a 140Nm-es nyomatékot a motor 273 percenkénti fordulatnál adja le. Ennél a kerékméretnél ez éppen 25 km/h-ás sebesség. Vagyis, valószínűleg a motor leadja ezt a nyomatékot 0-25km/h között és utána a teljesítmény állandó és a nyomaték hiperbólikusan csökken.
Szerintem, ha egy átlag robogónak kiszámolnánk, hogy mekkora a nyomaték a kerekén, akkor ott is hasonló érték jönne ki.
A VX-1 műszaki adatai részletesebbek, hiszen az jóval régebbi modell. Annál sokkal kisebb a meximális nyomaték értéke, holott lényegesen nagyobb és erősebb a motor. Ugyanúgy a kerékagyon van, csak ugye mellette, mert belül nyilván nem fért volna el.
Az akkumulátorra szóban NiMH-et mondott a forgalmazó, csak ezt leírva nem találtam meg. Én esélyesebbnek érzem, hogy a 300-as kisütési ciklus-maximum lesz a rosszul írt adat. Az nem is lenne reális különben, hogy van már egy járművük, amire 1700 ciklust adnak meg, majd piacra dobnak egy olyat, ami csak 300-at tud. Plusz az ár valóban minimum egy NiMH-et valószínűsít.
Megnéztem a VX-1 adatlapját és valóban sokkal alacsonyabb nyomatékot ad meg (65Nm). De van egy nagyon fontos különbség, amit szintén ír az adatlap. A kerék tengelye és a motor tengelye közé beépítettek egy bolygómüvet. Így aztán az könnyen elöfurdulhat, hogy a motor valójában 5-ször, 6-szor többet forog, mint a kerék. Tehát, ha visszaszámítjuk, akkor a VX-1-es kerekén simán el tudok képzelni akár 350Nm feletti nyomatékot is. Ez viszont már arányban van a VX-2-es nyomatékával.
Ettöl függetlenül, azért azt gondolom, hogy elég megtévesztö a dolog.
Városba tökéletes egy ilyen.
Nincs zaj és füst sem.