“Mi az, süket vagy!?” Be kell ismernem, hogy ezt a kérdést már nem először hallottam amikor arra kértem a beszélgetőpartnerem, ismételje meg az előtte elhangzott mondatait. Pedig csak nem értettem, amit mondott, és szerintem semmi baj a hallásommal. Aztán megismerkedtem egy motoros sráccal aki nem mellesleg fül-orr-gégész és füldugót használt a motorozás ideje alatt. Elmondtam neki a véleményem, miszerint felelőtlenség így kizárni magunkat egy nagyon is lényeges információhalmazból, hogy például közúton ne, vagy csak későn halljam meg a közeledő mentőautót. Erre ő közölte velem, hogy létezik egy olyan füldugó, amely csak a szélzajt csökkenti, mást nem. Elintéztem a dolgot annyival, hogy ha ortopéd orvos lenne akkor biztosan olyan motort választana, amely a leginkább kíméli a gerincét, de később sem hagyott igazán nyugodni a dolog. Kíváncsi voltam, milyen lehet az az eszköz, amely csak a szélzajtól szabadít meg, minden mást hallunk vele.
Nem kevés kutatás után ráleltem egy direkt nekünk, motorosoknak készített valamire, amire pontosan illett a fenti leírás. A gyártó honlapján az áll, hogy az eszköz nem ereszti át a hallásra káros hangokat, mint például a szélzajt, de átengedi a motorom hangját és a közlekedés zajait. Miközben hajtott a kíváncsiság és gyorsan rendeltem egyet, egy táblázatra is figyelmes lettem.
Sebesség | Zajterhelés | Idő a maradandó halláskárosodásig |
100 km/h | 94 dB | 15 perc |
120 km/h | 98 dB | 7 perc |
140 km/h | 102 dB | 3 perc |
Ebből az derült ki, hogy egy átlagos sisakban 140 kilométer per órás sebességnél 102dB zajterhelés ér bennünket, amely miatt már 3 (!!!) perc után is maradandó károsodást szenvedhetünk. Még a világ legcsendesebb sisakjában is 94dB a fenti érték és 15 perc után számolhatunk ugyanezzel. Persze ezt nem vesszük azonnal észre, mert a fülünk egy ideig – főleg fiatal korban – képes regenerálódni, először pedig amúgy is a hétköznapokban kevéssé használt frekvenciák tűnnek el. Évek kitartó motorozásának azonban nem marad el az eredménye. Erre először fülzúgás, fülcsengés hívhatja fel a figyelmet egy hosszabb túra után.
Amint megjött a rendelt füldugó, kíváncsiságtól hajtva gyorsan kibontottam, hogy szemügyre vegyem és megfejtsem a titkot, de nagyon meglepődtem. Valami űrtechnikára számítottam, valami földönkívüli dologra és nem gondoltam, hogy ennyire egyszerű valamit tartok majd a kezemben.
Egy praktikus tartón kívül két nagyon lágy, hőre lágyuló orvosi műanyagból készült dugó és kétszer két kis pöcök volt ugyanis a csomagban. Bár motorozásra akkor még teljességgel alkalmatlan volt az idő, nem tudtam várni és bent a jó meleg szobában már el is kezdtem a próbát. Miközben azon gondolkodtam, hogyan generálok majd szélzajt, egy hozzá adott kis kupak segítségével a fülembe nyomtam. Ekkor jött az újabb meglepődés. Tudniillik ha befogjuk vagy betömjük a fülünket, akkor a saját hangunkat olyan furcsán felerősödve halljuk, míg a külvilág zajait tompán, halkabban. Most saját magam valóban a várt módon hallottam, de a ha más szólt hozzám,semmi hangerő-csökkenést nem tapasztaltam, pedig az erősebb szűrőt tettem bele. Most már még inkább a végére akartam járni, hogy vajon az egyik legjobb találmányt, vagy a legnagyobb átverést helyeztem-e a fülembe?
Saját motorom ekkor még az igazak álmát aludta, de szerencsére van egy barátom, akinek valamelyik őse eszkimó lehetett, mert télen sem hajlandó buszra szállni. Fel is hívtam gyorsan, hogy muszáj vinnie egy kört! Mindegy merre, csak menjünk!
– Sajnos nem lehet. Nem jött meg a gumi, amit rendeltem. – Hangzott a válasz. Miközben újabb lehetőség után kutattam észrevettem, hogy az imént dugóval a fülemben telefonáltam.Ezek után már tényleg alig tudtam magam türtőztetni, hogy ne ugorjak azonnal nyeregbe. A saját motoromat amúgy is alkalmasabbnak gondoltam a tesztre, mivel semmilyen szélterelő burkolattal nem rendelkezik, így üléspozícióm nem befolyásolja a hallottakat és ezt szoktam meg, ennél lesz majd egyértelmű a különbség. Szerencsére nem sokkal ezután egészen jó idő köszöntött ránk, így élesben is megmutathatta az újdonság, hogy mire is képes.
Mint említettem, kétféle szűrő-betétet lehet belehelyezni. Hogy legyen összehasonlítási alapom, egy rövid bemelegítő kör után az erősebbel kezdtem. Az első, ami feltűnt, hogy állandóan figyelnem kellett az órát, mert mindig jóval gyorsabban akartam menni, mint a megszokott és megengedett. Visszaállva a szokott tempómra valóban lényegesen nagyobb csendben utaztam, de egy kicsit úgy éreztem magam, mintha egy szimulátoron ülnék, amin lejjebb csavarták a hangerőt. Nem is gondoltam volna, hogy ennyire megszokottá válhat a zaj is, azt meg végképp nem, hogy hiányozni is tud.
Egy megállás és gyors csere után következett a zöld, gyengébb szűrő. Szélzaj tekintetében ez valahol félúton helyezkedik el a semmi és a sárga betét között, viszont egyéb hangingerből többet enged át, mint vártam. Erre akkor döbbentem rá igazán, amikor a sisakba szerelt kihangosítómon keresztül megszólalt a telefonom. Majdnem bukás lett belőle, annyira megijedtem amikor elkezdett üvölteni a fülembe egy körforgalom közepén. Először azt hittem, elállítódott a tél folyamán de megállás után rájöttem, hogy nem. Az ugyanis a normális hangerőn szólt. Van tudniillik egy olyan funkciója, amely a zaj függvényében emeli a hangerőt. Így álló helyzetben sem túl hangos de még nagy sebességnél is hallható a partnerünk, vagy a navi hangja. Nos, ez a funkció most tökéletesen felesleges lett. Ha beállítottam országúti sebességnél a hangerőt, akkor megállva nem hallottam szinte semmit, ha álló helyzetben jó volt, akkor gyorsabb haladáskor üvöltött. Igazából ennek segítségével tudtam igazán lemérni, hogy milyen nagyszerű dolog van a fülemben. Enélkül hajlamos lennék kissé másként értékelni, annyira nem feltűnő a csendesebb környezet. Bár az állandó és észrevétlen sebességtúllépések is árulkodóak.
Természetesen azért – mint mindennek – hátrányai is vannak az eszköznek. Először is a – biztonsági övhöz hasonlóan – eggyel több macera: mielőtt fel venné az ember a sisakot, ezeket még külön be kell helyezni, amikor pedig megérkeztünk ki kell venni. Habár maradhatna is, hiszen még hosszabb idő alatt sem éreztem, hogy lenne ott valami, annyira kényelmes, és észrevehetetlen maradt. De az övnél ugyan bízhatunk abban, hogy talán nem is lesz rá szükség (ne bízzunk! – a szerk.), de itt már egy rövidebb túra alkalmával is átléphetjük azt a határt, amikor maradandó változást okozhat kedvenc hobbink a hallásunkban.
A másik az ára. Ez nagyjából annyi, mint amennyit 25 liter üzemanyagért adunk, vagy pont annyi, amennyibe a legolcsóbb analóg hallókészülék kerül TB-támogatással. A helyzet szerintem most úgy áll, hogy mindenképpen kell valamit tenni a fülembe, – ha nem szeretném a bevezetőben említett kérdést egyre többször hallani, – csak azt választhatom ki, hogy mikor, és mennyi ideig.
Úgy gondolom, célszerűbb inkább most és csak rövid ideig a sisak alatt, mint később mindig és jól láthatóan.
További információk, rendelés a forgalmazó honlapján keresztül!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Már meg is rendeltem.
karácsonyra megleptem magam, azóta használom főleg a túrákon. Mindenkinek ajánlom.
Hát én ezt nem hiszem el.
“A normál emberi beszéd 40-50 decibeles, ez számít normál zajnak. A kiabálás már zavaró hangereje körülbelül 80 decibel, egy légkalapácsé pedig, ami már zajártalommal jár, 120-130 decibel.”
Munkaruha, védőfelszerelés boltban vettem egy párat 540 Ft -ért. Szerintem az is jó. (?) A gyártmánya 3M és egy kék műanyag dobozkában van amit pl, ővre lehet csatolni.
Azzal az a baj, hogy minden frekvenciát szür.
Nem hallod a dudát, a mentöt, a melletted elhaladók zaját…
A magas frekvenciákat jól hallom (mentő stb) de valóban tompa
Nitrobi! Igen, az valószínüleg a sima lágyszivacsos füldugó. Az éppen az a kategória, ami minden zajt csillapít. Namármost, aki ezt nem szeretné, mert kockázatosnak tartja, annak megoldás ez a szűrős füldugó!
Eko! Mennyire áll ki a fülből? Csak oldalról látszik? Megnéztem a gyártó honlapját, s láttam, hogy széles skálán specializásódott világ ez. De így van jól.
Azt azért megnéztétek, hogy a BMW sportintegral nagyobb tempónál csendesebb? Ugyan nem top favorit, de ha nem elírás, akkor létezik olyan technika, amit lehetne alkalmazni, csak valszeg megint a gyártási költségek…
Nekem pont az volt a bajom, hogy nagyon kilógott a jobb fülemből (úgy látszik, nem szimmetrikus a kettő). Onnan levételkor kisodorta a sisak.
A csomagban levő magyar nyelvű leírásban szerepel is, hogy akinek nem passzol tökéletesen, az a szilikonos külső dugót vághatja, faraghatja tetszés szerint. Le is vágtam egy kicsit a kiálló szárból, ez után sokkal jobb lett, már a helyén marad.
Én használtam hosszú ideig Schuberthet. Az tudta ugyanazt, amit a mostani Nolanom és Uvexem ezzel a füldugóval: nem hallottam a szélzajt, de például a kipufogóm szép öblögető hangját azt igen. Szóval meg tudják ezt oldani a sisakokkal is, ha akarják.
Csak én most éppen olyan stádiumban vagyok, hogy inkább az 1150 grammos Uvex Carbon füldugóval…
A videón látszik, hogy mennyire áll ki a fülböl..
Én magamat meg nem látom, de nem érzek nyomást a sisakban még a hangszórós oldalon sem.–
Már én is nézegettem, hogy venni kell ilyet! Tegnap voltunk sokat motorozni és a zaj által keltett nyomást még most is érzem a fülemen. Korábban meg úgy zúgott egy alkalommal a fülem, hogy komolyan megijedtem. Bár másnapra elmúlt.
Amióta láttam Mackó beszámolóját a motorkiállításon erről a fülesről, azóta halasztgatom, hogy veszek. Hát most már elég. Nem akarok megsüketülni.
Egyetértek a cikk utolsó mondatával. Hétfőn meg fogom rendelni!
Eko!
Te milyen vasat hajtasz?
Ilyet:
De már nincs rajta az a kis plexi.
Akinek nagy plexije van az inkább 25 liter benzint vegyen ne ezt, a turbulenciával által keltett idegbaj fejleszakítós hanggal nem sokat kezd . De a normál szélzaj ellen tök faja. Vagy a discoba járósat vegye, az jól tompítja a turbulens, mélyebb spektrumú hangokat. (ezt a srác ajánlotta akinél én is nézegettem a dugót) Személy szerint Seinnheisser fülest használok, és néha viaszos füldugót,(gyógyszertári minőségi) de ezeket csak szigorúan vidéken. Főképpen zenét hallgatok a sennheiserel, de van mikor offon van és csak a tompító hatást használom.A kiképzése teljesen ilyen a fülesnek mint a cikkben szereplő dugónak. És még mielőtt valaki megkérdezné, miért halgatsz motorozás közben zenét ? Mert te te állat vagy?Nos az vagyok, de! Azért mert alapból a szélzajt a turbulenciát és a láncom érces játékának egyvelegét hallom csak. A kipufogóból áradó gyönyört viszont éppen, de 90 km/h fölött sehogy nem hallom. Versysnél alul van és minden okos” uniós előírásnak megfelelvén marha halk. Szóval így kedvenc eggyütesem karcolja a dobhártyámat és a turbulencia zaj is kicsukva. Budapesten belül meg nem igazán száguldozok, egyrészt nem merek, másrészt meg nem tudok.Úgyhogy BP-n semmit nem használok, itt nagy szükség van az összes Isten adta érzékszervemre a túléléshez… 🙂
Még valami, meg érne egy misét az olcsóbb 3.750 Ft-os munkavédelmi Alpine Worksafe is, nagyon jó decibel csillapítási értékei vannak. Nem biztos hogy egyből 9000 Ft-ot kell kiadni. mer ráírta egy fantasztikus marketinges tök, hogy MOTOSAFE.
Hát nemtom nekem sose volt bajom a menetzajjal pedig se plexi se drága bukó nincs…90-120 között persze.:)
Akinek nagy plexije van, az vegye le!
Szél lesz, zaj meg nem…
Még tegnap. Nem vártam vele máig. Remélem, hamar hozzák.
Én is próbáltam zenét hallgatni motorozás közben, de elvonja a figyelmem. Illetve nekem is Sennheiser fülesem van. De ha azt bedugom a fülembe, plusz zene, plusz sisak, plusz motorozom, akkor az égvilágon semmit nem hallok. Az meg durva…
Megjött (nem vagyok terhes) Uhhh
Na szóval profi a cucc, köszönöm hogy írtatok róla. Bár még csak futkároztam benne és berregtem, kipufogtam, meg a mentő hangját utánoztam (az asszony hívta is az igazit), de jó lesz ez.
Az enyém meg holnap érkezik. Már nagyon várom. Azt hiszem, én is berregve próbálom majd ki, keresek szélzaj hangot a neten, aztán tesztelem.
Zizi, és nehezen nyelted le?Olyan kis bordás a cucc.
A mai napot én is neghezen nyeltem le.Szép fotót kaptam, meg csekket. 🙂
Pedig én is venni akartam ilyet. Bíróságra viszem a dolgot.Be fogom perelni a rendőrséget szándékos halláskárosodás okozása megalapozott bűntett gyanúja miatt. És a teve utcai épület előtt fogok hangosan óbégatni, de nem szándékosan. Vagy bekenem a képemet pipamocsokkal vagy pókhálóval. A fotó árán vehettem volna 5 llyen füldugót és még mindig maradt volna 14.492 liter benzinre vagy 20.923 Liter bioetanolra pénzem. Most süketen szegényedek 🙂 A 8-as főúton nagyon vigyázz állásba menjetek. Sok a sündisznó.
Vazze, le kellett volna nyelni? Én meg kúpként …….. (azt hittem a kipufogó hangcsillapítására kell) 🙂
Megjött az enyiméjé is, bibibííí! Örülök neki, mert tényleg kellemetlen a fülemnek a szélzaj. És tényleg, egyre többször kérdezek vissza, ha szólnak hozzám.
Végre tegnap sikerült egy nagy tesztnek alávetni nekem is ezt a füldugeszt. Nagyon jó. Szélzaj abszolut normális szint alatt! A kipuff hangja bár áthallatszott, de nem volt erős! Beszélgetni simán lehet vele még útközben is, felcsapott plexivel!
Köszi Eko az utolsó lökést, hogy végre vegyek egyet.