Amit soha nem tudok megfejteni a magam szűkös kis szürkeállományával, az az amerikai túramotorok futóműve. A 2016 előtti években is sokkal többet teljesítettek, mint az ember várt volna tőlük – na de azóta meg egyszerűen értelmezhetetlen a helyzet. Az első Showa® SDBV™ teleszkópokon semmi nem állítható, mert a gyárban behangolták őket tökéletesre. Hátul két rugóstag bújik meg az oldalkofferek takarásában – ezek emulziós technológiájukkal szintén kifogástalanul teszik a dolgukat.
A futómű hihetetlen kiegyensúlyozottsággal teszi a dolgát – pedig elvileg nagy varázslat nincs benne. Egyszerűen jó!
A végeredmény egy tökéletes útfekvés jó és rossz aszfalton egyaránt. Amikor sima a flaszter, nem akkora meglepetés, hogy szépen tartja az ívet – de hogy miként produkálja ugyanezt akármilyen – és ezt vegyük szó szerint! – úthibák mellett, az kész csoda. Nekem legalábbis. Az örök etalon Etyek-Alcsútdoboz szakaszon ez a gép is teljes rezzenéstelenséggel futott végig. Mindegy a tempó, mindegy hogy egyenes vagy kanyar. A gerincedhez nem jutnak el a hibák, maximum csak érzed őket. A kormányon kicsit jobban, de abszolút nem zavaró az sem.
A 114-es blokk szép formás légszűrőn át szívja az ájert, nyomatéka pedig nagyjából minden helyzetben kellemesen elegendő
A Harley-Davidson túramotorokat a végtelen amerikai utakra tervezik. Ennek egyetlen negatív oldala a csekély bedönthetőség, amely nagyjából tíz fokkal elmarad egy jobbfajta “rendes” – vagy mondjuk, hogy felénk jobban megszokott – túramotortól. Ezt el kell fogadni és nem szabad ugyanazt várni tőle. A kanyar bejáratánál és csúcspontjánál kicsit lassabb leszel, de a kigyorsításkor minden visszajön. Ráadásul a fékkel és a gázzal is elég bátran bánhatsz – de erre is visszatérünk.
A mindenre kiterjedő fekete fényezés nagyon látványossá – és elég vaddá – teszi a Road Glide Special 114-et
Aki utálja és őskövületnek tartja a Harley-Davidson termékeit és esetleg egészen eddig eljutott az olvasásban, annak most jön egy sor rossz hír. A motor futóműve mellett ugyanis a fékrendszer és az egyéb biztonság is abszolút csúcson van. Hiába nem látunk ABS jeladót, ott van az – éppen csak a kerékagy-csapágyba integrálva. De nem csak blokkolásgátló van, hanem egy Reflex kapcsolt fékrendszer is, amely teljes számítógép-vezérelte integrált kiépítést takar. De okosabban, mint gondolnád!
A fékrendszer három darab 300-as tárcsából áll, és mindet négy fékdugattyú markolja. Az egész cucc igazi csúcstechnika – ahogy maga a motor is
Elöl két-, hátul egy darab 300-as tárcsát lassít mindenhol 4-4 fékdugattyú – a súlyelosztás miatt igen komoly szerepe van a hátsó féknek. Az elektronika ugyanúgy osztja el a fékerőt, akár kézzel-, akár lábbal fékezel – vagyis mindig minden fék lassít. A gyakorlatban egészen hihetetlen lassulást produkál, nagyon jól adagolható és szinte semmilyen bólintást nem mutat intenzív fékezés közben sem. Mindezt megfejeli egy kanyar-ABS, vagyis akár ledöntött motornál is parasztból markolászhatod a fékkart. És most jön egy fontos lényeg: az integrált működés csak 7 kilométer/óra fölött aktiválódik – vagyis egy szűk megforduláskor a hátsó fék csak hátra hat. Erre mondom, hogy átgondolt műszaki megoldás!
A fékrendszeren kívül a hátsó kerék véletlen megcsúszásait is igyekeztek kiküszöbölni. A cruiseres súlyelosztás miatt ugyan elég rossz tapadás mellett veszélyes csak a sok gáz kigyorsításkor, de azért ott figyel egy rendes menetvezérlő elektronika. Nagyon el kell baltázni a dolgot, hogy beavatkozzon – de ha kell, megteszi. Amennyiben pedig érzéketlenül váltasz vissza, a csúszókuplung igyekszik majd meggátolni, hogy meginduljon oldalra a monstrum hátsó kereke.
A méretes lábféket szinte csak szűk manőverkor és vészfékezéskor kell nyomni – a Reflex kapcsolt rendszere a többit megoldja a kézi működtetésével is
A Road Glide Special kényelmét bontsuk két oldalra. A vezető testhelyzete és szélvédelme egyaránt parádés. Kissé magunk elé tett lábbal és egyenes háttal ülünk, a kiváló futómű miatt az ebben a testhelyzetben kiszolgáltatottabb gerincünk sem kap terhelést. A sarokváltóval nagyon kényelmes kapcsolgatni, a széles kormánnyal meg jól lehet irányítani a testes és nehéz vasat. Kivéve a szűk megfordulásokat, mert a koppig eltekerés még az én hosszú karjaimmal is egy természetellenes szenvedés volt. Szögezzük le: az nem ennek a motornak való, ahogy a városi furakodás sem.
Az ülés kétarcú: a vezetőnek nagyon kényelmes – az utasnak meg nem annyira
A szélvédelem meglepően jó. Annak ellenére, hogy az egészen mélyre nőtt rájdereket leszámítva szépen ellátunk az alacsony szélterelőben végződő széles fejidom fölött, gyakorlatilag nem ér minket a menetszél. Nekem egészen a sisak tetejére csapódott a turbulencia – a zaj némileg zavart, de nem volt kirívóan veszélyes. Mivel a tesztút napjain kellemes őszi idő fogadott, kinyitottam a műszerfal fölötti középső szellőzőt, és ezzel meg is szüntettem a szélzajt.
A műszerfal tetején levő széles szellőzőnyíláson át pont az arcunkba áramlik a menetszél. Egyetlen hatása hogy hűt – bár nekem a szélzaj is sokat csökkent, ha nyitva volt
A melegebb napokra ugyanis a Harley-Davidson mérnökei szellőzőcsatornákat integráltak az idomokba. A felső a fejünkre, a két alsó-oldalsó pedig a komplett felsőtestünkre tolja a levegőt. A vicces az, hogy ha minden nyitva van, majdnem annyi szellő ér, mint egy csupasz motoron – ugyanakkor szélnyomás továbbra sincs. A lábakat viszont elég sok szél éri – ebből a szempontból nagy előny az Ultra változat itt is jelen levő védelme.
A 114-es blokk mellett van még egy adu-ász: a fedélzeti elektronika. Ezzel folytatjuk, lapozz!
Cimkék:
Vízálló és utcainak kinéző motoros kabátot keresel munkába járáshoz? Vagy éppen hasonló lábbeli kéne? Megoldások az Alpinestars választékából.
Elolvasom »Még egy olyan témában, mint egy hátizsák fejlesztése is lehetnek innovációk. Az ICON Dreadnaught remek példa erre. Igen praktikus cucc!
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »