A járművek fejlődése megállíthatatlanul halad előre, ami természetesen a motorkerékpárok általunk imádott világára is abszolút igaz. Az evolúció vitán felül egy irányba mutat: a jövő – akár tetszik, akár nem – az elektromos meghajtású gépeké. A kezdetben még sokakat megmosolyogtató, nehéz és lassú, rövid hatótávú és lassan feltölthető holmik mára egyre életképesebbeké válnak. Egyik legújabb képviselőjük, a kizárólag elektromos motorkerékpárokat gyártó Energica friss típusa, az Eva izgalmas, brutálisan megy és teljesen élhető gépnek tűnik.
Kezdjük a külsővel! Egy igazi csupasz motort látunk kellően szabadon hagyott technikával, tolakodó térhálós acélcső vázzal, nagyon szépre megformált alumínium lengőkarral, kellően agresszív fejidommal és igen erős élekkel határolt műanyag takaróelemekkel. A belsőégésű erőforrással hajtott motorokon megszokott “tank” is teljesen “igazinak” mutatja az Eva fizimiskáját. Az egész vad, valódi streetfigteres érzelmet sugall magából. A testhelyzet is a csupasz gépeken megszokott aktív pozíció – ezen a téren tehát semmi hiánya nincs az embernek. Legfeljebb hogy nem talál kipufogót.
A meghajtásról ugyanis egy olajhűtésű AC elektromotor gondoskodik. Benzin tehát sose fordul meg a fedélzeten – de nem fogunk lemaradni a lámpától elrajtolva, de még a szerpentinen sem! Az Eva hajtóműve ugyanis 95 lóerős (itt még nem kaptál sokkot) és 170 newtonméter forgatónyomatékú (itt már talán igen). Mindezzel hogy megy? Nagyon! A végsebességét elektronikusan kellett 200 kilométer/órában korlátozni – sajnos nem kötötte az orrunkra a gyár, hogy egyébként mire lenne képes. Ahogy a gyorsulást sem adták meg, de nagyjából vegyük biztosra, hogy legfeljebb néhány kivétellel nagyon csúnyán elkeni a benzines társainak a száját – egy kanyargós hegyi úton is!
A futómű terén ugyanis semmilyen kompromisszumot nem kötöttek. Elöl két 43 milliméteres teleszkóp található, amelyeknek minden paramétere (előfeszítés, húzó- és nyomófokozati csillapítás) állítható, míg hátul a Bitubo központi rugóstag előfeszítését és húzófokozati csillapítását szabhatjuk igényeinkre. A fékek szintén alkumentesek: 330 milliméteres tárcsák négydugattyús radiális nyergekkel elöl, 240 milliméteres tárcsa kétdugattyús nyereggel hátul – minden a Boschtól jön, ahogy a kikapcsolható ABS is.
De nem csupán a fékasszisztens kapcsolgatható, hanem a vezető négy lehetséges üzemmód közül is válogathat: URBAN (városi), ECO (takarékos), RAIN (eső) és SPORT (nem szorul magyarázatra) érhető el. Ezeken felül az energia-visszatáplálás szintje is négy beállítással rendelkezik: alacsony, közepes, magas és kikapcsolt is lehet. Mindezek függvényében a hatótáv normál közúti használat esetén, végig ECO módban a gyár szerint a 200 kilométert is eléri! Ami azért – valljuk meg – már kezd egészen élhető adattá válni.
Nagy kérdés persze, hogy a “tankolás”, vagyis a 11,7 kWh kapacitású akkumulátor feltöltése mennyi időt vesz igénybe. A hajdani nyolc órás egész éjszakás konnektorozások szerencsére a múlt homályába vesztek, a technika itt is megállíthatatlanul fejlődik. Az Energica Eva normál hálózatról 3,5 óra alatt töltődik fel 0-ról 100 százalékra, speciális gyorstöltővel (amilyet egyre több helyen találunk Európában és Amerikában is) azonban ez csupán 30 percet igényel! És akkor most legyünk őszinték: ennyit egy kis pisiléssel meg kávézgatással eltökölünk egy benzinkúton is… Ráadásul mindegyik töltési módhoz szükséges kábelek a járműben megtalálhatók.
Aki igazi motorozási élményekre vágyik, az szerintem ebben a motorban már egészen kevés kompromisszummal meg fogja azt találni. És mielőtt valaki elkezdi a “de hát nincs hangja” monológot, gyorsan tegyük hozzá: van neki, csak más. A villanymotor visítása nagyon is élvezhetővé teszi a motorozást! Az egyetlen negatívum az Eva ára lesz: az Egyesült Államokban 34’500.- dollár – ami pedig közvetlenül átszámolva is 9,5 millió forint. Durva – de a jövőbe mutató, ugyanakkor már ma is teljes értékűen használható technika a hozzáadott mérnöki tudással sajnos ennyibe kerül 2016-ban.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »