Nyilván nem csupán neveik azonos néhány első betűje miatt választotta Michael Schumacher fejvédőként a német márka termékét. Az együttműködés persze kölcsönösen igen előnyösnek bizonyult, hiszen a hétszeres világbajnok mind a Forma-1 mezőnyében, mind pedig az általános ismertséget tekintve komoly értéket hozott a Schuberth háza tájára. No de a cég mégsem az autóversenyzésre készített sisakokból él, hanem az utcára – vagyis a motorosoknak – tervezettekből. Idén pedig komoly újdonsággal jelentkezett a világ legcsendesebb fejvédőiről közismert márka: itt a zárt motoros bukósisakok új etalonja, az S2. Természetesen alig vártam, hogy végre kipróbálhassak egyet!
A BNV területén március utolsó napjaiban megrendezett Motorshow-n tudtam az Euromotor standján először felpróbálni az új sisakot. Azért is vártam nagyon az érkeztét, mert korábban birtokoltam egy R1-est (őszintén szólva azóta is verem a fejem a falba, hogy minek kellett túladnom rajta – életem legjobb tökfödője volt). Amikor azt vásároltam, megpróbáltam egy S1-est is, azt azonban túl zártnak találtam: majdnem leszakadtak a füleim, amikor fel-le vettem a próba során. Az R1 ugyan nem volt annyira zárt, nem is volt olyan extrém módon csendes, mi több: lényegesen keményebb anyagokból készült a bélése, mégis tökéletesen passzolt a fejformámhoz, és igen elégedetten motoroztam benne sok tízezer kilométert.
Már az S2 első felpróbálásakor az volt a szubjektív benyomásom, hogy ez a bukó egyesíti az S1 és az R1 előnyeit, de mintha nem lennének jelen azok hátrányai. Könnyű volt fel-le húzni, puha és nagyon kellemes érzetű volt a bélése, mégis nagyon jól zárt nyakrésznél. A plexi és az állszíj csattja pedig pont ugyanazt a rendszert követte, mint a korábban kipróbált C3 esetében: az előbbi páramentes (PinLockos), illetve mindkettő gyorszáras kivitelű.
No de mindez csak egy elméleti próba, véleményt csak motorkerékpáron szerzett tapasztalatok után lehet mondani egy bukósisakról. Így aztán amint volt kipróbálható példány a Lehet úti üzletben, bezarándokoltam egyért, és indulhatott a menetpróba. Amely szerencsére egybeesett a Honda VFR1200XD, vagyis a Crosstuurer és a Harley-Davidson V-Rod 10th Anniversary Edition (hamarosan!) tesztjével – így többféle szélvédelem mellett is kiderülhetett, mit tud a Schuberth S2. (Sőt, egy VFR1200F-en is sikerült tesztelnem, de erről majd később.)
Volt olyan sisakom, amely páratlanul csendes volt annak köszönhetően, hogy a bélés fül melletti része mintegy ráfeszült a kagylómra. Így a szél- és egyéb zajok nem jutottak el hozzám, azonban a forgalmi információk sem. Ami abban az esetben, ha mondjuk egy mentőautó szirénájáról van szó, nem éppen ideális helyzet. A Schubert bukói (az összes, amellyel eddig dolgom volt) azonban tudnak egy olyan dolgot, amellyel más motoros fejvédőknél eddig nem találkoztam. Nevezetesen a héj és a bélés anyagai a szélzajokat meglepően jól semlegesítik, azonban a külvilág azon hangjai, amelyek fontosak számunkra, nagyon szépen eljutnak hozzánk. Így a fent emlegetett mentőautó, a dudaszó, de ami szintén nagyon fontos: a saját kipufogónk szépen gurgulázó hangja is ott van a tudatunkban. Éppen csak a szélzaj nem.
Ugyanezt tudja az S2 is – mondjuk az lenne a meglepő, ha nem tudná. Ehhez szükség van a sisak nagyon jól illeszkedő alsó zárására is: a szelet is hatékonyan megfogó bogárháló az áll alatt és a nyakhoz nagyon szépen illeszkedő gallér gondoskodnak arról, hogy a turbulens áramlatok ne találjanak utat a fejvédő belsejébe. Ennek megfelelően – bár nekem nem volt olyan “klausztrofóbiás érzésem” benne, mint az S1-ben – bezárt szellőzők mellett nem nagyon jut hozzánk levegő. Így ha nagyon párás az idő (amikor fotóztunk pont az volt), akad dolga a PinLock páramentesítőnek bőven. Körülötte folyik a víz a vizor szélein, hiszen valahova muszáj neki lecsapódni. Ilyen időben, ha nem nyitunk szellőzőt, érdemesebb a plexin át beengedni némi friss levegőt amikor éppen némileg csökkentett tempóval haladunk.
A második oldalon kiderül, melyik motoron milyen csendes az S2 – meg még sok más is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Fontosnak tartanám, hogy egy ilyen cikkben mindig benne legyen: “csendes” sisak nem létezik! Van zajos és kevésbé zajos (mint pl a cikkben szereplő). Egy sisakban érzékelhető zajszintet alapvetően 3 dolog határoz meg: a bukó kiképzése (főleg a párnázás a nyaktájékon), az illeszkedés a viselő egyéni fejformájához (pont ezért adtam el az S1-em) és a motor által keltett turbulencia. Éppen ezért a zajszint rendkívül szubjektív és komoly meglepetések is érhetik az embert.
Amit mindenkinek tudnia kell(ene): a Schuberth által laboratóriumi körülmények között elért hangnyomás 100 km/h-nél 85 dBA. Ez a valóságban azt jelenti, hogy ha nem labor körülmények között motorozol (tesztelt szélerősség, motor, pálya és pilóta), nem 100%-ban a te fejedre lett fejlesztve a bukó, vagy szoktál 100 km/h -nél gyorsabban is menni, akkor simán elérhetsz 100 dBA közelébe, lényegesen fölé Ezt a zajszintet az emberi fül az egyéntől nem viseli el tartósan halláskárosodás nélkül! A halláskárosodás kialakulásához NEM kell hosszú éveknek eltelnie! Simán be lehet gyűjteni akár egy rövid túra alatt is!!!
Az idegi halláskárosodás rendkívül alattomos dolog: nagyon sokáig észrevétlen marad, mert az elszenvedője nem érzékeli, hogy egyes frekvenciákon már nem hall olyan jól. Kb olyan ez, mint ha néhány billentyű nem szólna a zongorán: a zenét akkor is felsimered. Egy idő után viszont eléri azt a szintet, mikor a beszédértést is befolyásolja. Két dolgot kell még tudni: az idegi halláskárosodás a korral folyamatosan romlik, illetve nem visszafordítható!
Ezt szerintem minden sisaktesztben le kellene írni.
Érdekes módon, azon senki nem csodálkozik, hogy a szemet motoron védeni kell. Ez a téma fel sem merül, pedig a fülünk legalább ennyire érzékeny szerv.
A tanulság: ha nem városban motorozol, mindenképpen használj füldugót, függetlenül attól, hogy milyen sisakod van! Biztosíthatlak: a szirénát és a dudát akkor is hallani fogod.