Amikor utolsó beszámolónkat írtuk, még nagyon nyílt volt az élmezőny állása. Legalábbis a motoros mezőnyben – a többi kategóriában nagyjából eldőlt a győztesek személye. A kétkerekűek között azonban öten szinte egyenlő eséllyel álltak még, elképesztően csekély időkülönbségekkel. Ennyire kiélezett még talán soha nem volt a Dakar Rally! A 11. nap egy komoly körversenyt tartogatott Bisha körül. Az összekötő szakasz hossza összesen csekély 155 kilométer volt – bezzeg a speciálé 346! Ezzel szemben az utolsó nap – amely visszavitte a mezőnyt az indulási helyre, Jeddah-ba – 680 kilométeréből csupán 164 volt gyorsasági. Vagyis a 11. szakasz vízválasztónak ígérkezett.
Talán még emlékszünk rá: a címvédő Kevin Benavides technikai hiba miatt és könnyek között előző nap feladta a Dakar Rally-t. A szabályok szerint azonban egy 15 órás időbüntetés terhe mellett folytathatta a versenyt az utolsó két napon is. Ő pedig van akkora sportember, hogy ezzel a lehetőséggel élt is. Olyannyira, hogy másnap nem csak beállt a rajtgépbe, hanem konkrétan meg is nyerte a szakaszt! Igaz, végig 2. volt és csak a célban lett a leggyorsabb. Mert igazából az húzta legjobban a gázt, aki a végül szűk 4 (azaz NÉGY) másodperccel mögötte végzett.
Aki nem volt más, mint a versenynapok pontosan felének a végén élen álló angol GasGas pilóta, 2017. Dakar bajnoka, Sam Sunderland. Aki ezzel a győzelemmel hatalmasat lépett a 2022-es végső siker felé. Az előző este még az összetett élen álló Adrien Van Beveren (mellesleg ők Sam Sunderlanddel sógorok) csak 15. lett és 21 percet vesztett. Így a nap végén az angol előnye közel hét percre duzzadt a Honda színeiben száguldó Quintanilla előtt. Nem véletlenül mosolygott a célban: ebből az utolsó rövid gyorsaságin már elég jó esélye volt gazdálkodni!
Super Sam élt is a lehetőséggel. Az utolsó szakaszt ugyan “sprint etapnak” nevezték, azért méltó volt a Dakar logójához: a versenyzők szerint egyáltalán nem volt egyszerű a navigáció. De az élmezőnyből itt már senki nem hibázott. Logikusan Pablo Quintanilla sietett a legjobban: ő feltett mindent egy lapra, hogy hátha bejön. A tőle telhetőt megcselekedte: megnyerte a napot. Sunderland taktikusan versenyezve a célba érésre koncentrált, így “csak” 8. lett – de előnyéből éppen annyit őrzött meg, hogy a végén ő emelhesse magasba a trófeát.
Összetettben Sam mögött a végső eredményben is Pablo Quintanilla végzett másodikként, a bronzérmes pedig az osztrák Matthias Walkner lett. Vagyis a dobogón egy GasGas, egy Honda és egy KTM végzett. Az időbeli különbségek pedig történelmi módon csekélyek voltak, így a 2022-es Dakar nem csak nekünk tűnt egy hihetetlenül kiélezett küzdelemnek – valóban az is volt!
Gyenes Mani a 11. szakaszon a 42., a 12.-en pedig a 43. helyen végzett. Az Original By Motul (szerelők nélküli) kategóriában időrendben a 6. és a 4. pozícióban jegyezték. Saghmeister Gábor a teljes mezőnyben a 107. és 108., a Malle Motoban pedig minkétszer a 25. pozíciókban zárt. Így mindketten eredményesen fejezték be a 2022-es Dakart: Mani abszolútban a 40. Gábor a 106. lett. Csak információként: végül összesen 124 motoros érte el újra Jeddah-ban a záró pódiumot – ők mind hatalmas győzelmet arattak! Ja, az Original By Motul mezőnyében Mani végül 5., Gábor pedig 27. lett.
Nagy szívfájdalmam, hogy Gábor versenyéről sehol nem találtam a Dakar folyamán információkat – ő nem osztja úgy meg a napi történéseket, mint Mani. Így neki sajnos csak a napi adattáblázatban fellelhető néhány paraméterét tudtuk közzé tenni beszámolóinkban. Gyenes Mani mindenesetre elmondta, hogy ennyi technikai problémával összes eddigi Dakar Rally-ján nem szembesült – pedig ő Afrikában, Dél-Amerikában és Szaúd-Arábiában is versenyzett! Amit most a verseny végén mutatott, az pedig egyenesen elképesztő… (Lást a fenti fotót). Egy a lényeg: mind a két magyar motoros megcsinálta – GRATULÁLUNK, SRÁCOK!!!
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 1 | K. BENAVIDES | KTM | 3:30:56 | 0:00:00 |
2 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 0:00:04 | 0:00:00 |
3 | 27 | J. RODRIGUES | HERO | 0:02:26 | 0:00:00 |
4 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:04:54 | 0:00:00 |
5 | 2 | R. BRABEC | HONDA | 0:05:22 | 0:00:00 |
6 | 7 | P. QUINTANILLA | HONDA | 0:07:40 | 0:00:00 |
7 | 11 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 0:08:05 | 0:00:00 |
8 | 78 | R. DUMONTIER | HUSQVARNA | 0:15:00 | 0:00:00 |
9 | 29 | A. SHORT | YAMAHA | 0:15:46 | 0:00:00 |
10 | 142 | S. SVITKO | KTM | 0:17:51 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 37:04:05 | 0:00:00 |
2 | 7 | P. QUINTANILLA | HONDA | 0:06:52 | 0:01:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:07:15 | 0:00:00 |
4 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:15:30 | 0:00:00 |
5 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:27:54 | 0:03:00 |
6 | 2 | R. BRABEC | HONDA | 0:37:24 | 0:02:00 |
7 | 11 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 0:41:02 | 0:00:00 |
8 | 29 | A. SHORT | YAMAHA | 0:43:40 | 0:00:00 |
9 | 43 | M. KLEIN | KTM | 0:51:09 | 0:00:00 |
10 | 18 | T. PRICE | KTM | 0:52:27 | 0:06:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 7 | P. QUINTANILLA | HONDA | 1:40:00 | 0:00:00 |
2 | 18 | T. PRICE | KTM | 0:00:18 | 0:00:00 |
3 | 11 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 0:00:29 | 0:00:00 |
4 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:01:13 | 0:00:00 |
5 | 43 | M. KLEIN | KTM | 0:01:23 | 0:00:00 |
6 | 77 | L. BENAVIDES | HUSQVARNA | 0:02:38 | 0:00:00 |
7 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:02:57 | 0:00:00 |
8 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 0:03:25 | 0:00:00 |
9 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:04:18 | 0:00:00 |
10 | 158 | DG. LLANOS | KTM | 0:04:35 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 38:47:30 | 0:00:00 |
2 | 7 | P. QUINTANILLA | HONDA | 0:03:27 | 0:01:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:06:47 | 0:00:00 |
4 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:18:41 | 0:00:00 |
5 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:25:42 | 0:03:00 |
6 | 11 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 0:38:06 | 0:00:00 |
7 | 2 | R. BRABEC | HONDA | 0:46:04 | 0:14:00 |
8 | 29 | A. SHORT | YAMAHA | 0:46:08 | 0:00:00 |
9 | 43 | M. KLEIN | KTM | 0:49:07 | 0:00:00 |
10 | 18 | T. PRICE | KTM | 0:49:20 | 0:06:00 |
Forrás: Dakar.com, Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »