Ricky Brabec 2020-ban a KTM egyeduralmát megtörve egy Hondával megnyerte a Dakar Rally-t, tavaly pedig másodikként végzett. Az első igazi versenynap azonban olyan komolyat tévesztett a navigálással, hogy este egyenesen azt nyilatkozta: ez a verseny elment… Egyetlen nap alatt sikerült ugyanis 1 óra és 16 másodperc hátrányt begyűjtenie az éllovas Daniel Sanders mögött. Aki tavaly az Év Újonca különdíjat is bezsebelve lett abszolút negyedik, 2022-ben pedig behúzta az első két etapot… Erre mondhatjuk, hogy erős kezdés! Azonban az igazi versenyzők tudják: ez egy nagyon hosszú verseny, és bárkivel bármi megtörténhet egészen a célba futás pillanatáig! Akár egy bukás, akár egy műszaki hiba bármelyik pillanatban áthúzhatja a számításokat – így a legrosszabb helyzetben sem adják fel. Nyilván Brabec sem tette ezt – csak reálisan fogalmazott.
A második versenynap gyakorlatilag végig homokon vezetett. Voltak dűnés részek és nagyon gyors, homokos utak is. A 453 kilométernyi összekötő szakaszból és 338 kilométer gyorsaságiból álló etap szelektív részét pedig az jellemezte, hogy az erős esőzések miatt a homok igencsak összeállt – így nagyon tempósan és főleg könnyen lehetett motorozni rajta. Ennek megfelelően a lemaradásban levőknek muszáj volt komolyat húzni – főleg a gázkaron!
A nap jelentős részében egy szintén második Dakar Rally-ján versenyző pilóta, a portugál Rui Goncalves állt az élen. A speciál fele után vette át tőle az első helyet a Honda gyári alakulatának élmenője, Joan Barreda. Aki meg is őrizte azt a befutóig – miközben Goncalves egészen a 12. pozícióig csúszott vissza. Barreda viszont élete 28. Dakar szakasz-győzelmét könyvelhette el! Mögötte Sam Sunderland érkezett, aki kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően összetettben is az élre állt. A szakaszgyőztes hondáshoz képest nagyot zárkózott a napi 5. helyen befutó Toby Price is. Az összetett állás azonban teljesen megkavarodott: az első két napot nyerő Daniel Sanders majdnem 35 percet (!!!) kapott Barredatól – mivel volt vele szemben előnye bőven, “csak” a 7. pozícióba csúszott vissza. Az elsőből…
Érdemes megemlíteni még a Yamaha gyári alakulatánál maradt, tavaly nagyon komoly bukással búcsúzó francia Adrien Van Beverent, aki az első két versenynapon csak a 4. és a 8. pozíciókban végzett. Mivel azonban egyedül Sam Sunderland volt hozzá hasonlóan kiegyensúlyozott, a francia Yamahás az összetett második helyen van! Egyedül Super Sam van előtte, de ő is kevesebb, mint három perces előnnyel.
Mani a tegnapi drámai tengelytőrés után nagyon komoly hátrányba került. Hogy érezzük, mekkora szerencséje volt: az eső miatt módosítani kellett az esti táborhelyet és a verseny útvonalát is. Ennek köszönhetően az eredetileg maratoni szakaszt is megváltoztatták. A tervek szerint ugyanis az 1B és a 2. nap között nem lett volna engedélyezett a szerelés – vagyis Maninak még egy teljes napot a törött tengellyel kellett volna motoroznia…
Így azonban helyreállította a KTM-et, és a zömmel vizes homokon saját elmondása szerint motorozott egy nagyon élvezeteset. Ezzel összetettben feljött a 72. helyre – ami neki nyilván nem túl rózsás, de legalább jobb az egy nappal korábbinál. Az Original by Motul kategóriában pedig a negyedik helyen futott be – igaz, a korábban összeszedett hátrányból még maradt bőven: összesített állásban a 11. helyen van. Saghmeister Gábor a napot a 127. pozícióban fejezte be, összetettben pedig a 125.
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 3:31:20 | 0:00:00 |
2 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 0:05:33 | 0:00:00 |
3 | 1 | K. BENAVIDES | KTM | 0:05:54 | 0:00:00 |
4 | 5 | S. HOWES | HUSQVARNA | 0:06:16 | 0:00:00 |
5 | 18 | T. PRICE | KTM | 0:07:00 | 0:00:00 |
6 | 27 | J. RODRIGUES | HERO | 0:10:18 | 0:00:00 |
7 | 142 | S. SVITKO | KTM | 0:10:32 | 0:00:00 |
8 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:11:34 | 0:00:00 |
9 | 29 | A. SHORT | YAMAHA | 0:12:02 | 0:00:00 |
10 | 6 | A. MARE | HERO | 0:12:37 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 8:31:29 | 0:00:00 |
2 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:02:51 | 0:00:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:04:08 | 0:00:00 |
4 | 5 | S. HOWES | HUSQVARNA | 0:09:59 | 0:00:00 |
5 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:10:55 | 0:00:00 |
6 | 7 | P. QUINTANILLA | HONDA | 0:12:31 | 0:00:00 |
7 | 4 | D. SANDERS | GASGAS | 0:13:29 | 0:10:00 |
8 | 142 | S. SVITKO | KTM | 0:17:39 | 0:00:00 |
9 | 6 | A. MARE | HERO | 0:18:41 | 0:00:00 |
10 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:20:25 | 0:00:00 |
Fotók: Dakar.com, Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »