Az elektromos kétkerekűek jelenleg három nagy kategóriába sorolhatók. Vannak a – mondjuk úgy – nagyon komoly technikát felvonultató, motorkerékpárnak beillő holmik, mint például a közelmúltban alaposan is kivallatott Vectrix VX-1. Ugyan még csak bizonyos fenntartásokkal nevezhetjük őket teljes értékű közlekedési eszközöknek, azonban ha valaki jól megismeri, és utána választja társának, minden bizonnyal nagy örömmel fog közlekedni velük. A felhozatal másik végén ott vannak az elektromos biciklik, amelyeket a kínai gyártók millió formában kínálnak. Közös jellemzőjük a viszonylag kis sebesség, amely miatt igazából tényleg csak a kerékpár alternatívájának tekinthetőek (no meg a sok esetben satnya minőség, de inkább ne is általánosítsunk). A felhasználóknak azonban kell legyen egy olyan – vélhetően egész népes – csoportja, akik szeretnének egy utóbbiaknál életképesebb villanyos kétkerekűt maguk alá, azonban azt csak városban használnák, meg esetleg jogosítványuk is csak a B kategóriára érvényes, így a VX-1 és versenytársai nem alkalmasak számukra.
Nos, örömhír, hogy pontosan nekik készítette az amerikai gyártó a kisebb elektromotorját, a VX-2 típust. Ezt vállaltan az ötvenes robogó osztály alternatívájának szánták. Azok a vásárlók egy jelentős része számára a nagy hangjuk és (mivel még ma is sok a kétütemű közöttük) füstösségük miatt riasztóak. Kellett tehát egy sima autós jogsival vezethető, a városi közlekedési kihívásoknak megfelelő elektromos robogó. Nézzük, teljesíti-e az elvárásokat a VX-2!
45 kilométer/órás végsebesség – ennyit enged a kategória. A maximális tempóra 7 másodperces gyorsulás – ennél azért lehetne kirobbanóbb is, de egy normális városi dinamikával gyorsító autós elől azért éppen meg tudunk vele lógni. 60-80 kilométer körüli hatótáv a felhasználás függvényében – ez elfogadható lenne. 3-5 óra alatt tölthető fel az akksi – ez teljesen megfelelő, ha akár otthon éjszaka, akár a melóhelyen akarjuk “megtankolni”. Nézzük hát, hogy felel meg mindennek a gyakorlatban a kis-Vectrix.
A VX-1 esetében megtanultam, hogy nem nyelezzük orrba-szájba a gázmarkolat helyén található potmétert, mert akkor bizony hamar gallyra vágjuk az akksinkat, és rosszabb esetben haza sem jutunk. Nos, a VX-2 esetében nagyon nincs más választásunk. A nagytesónál lényegesen kisebb teljesítményű, kerékagyba épített elektromotor ugyanis valóban meglehetősen lomhán indítja meg a szerkezetet, így egyetlen választásunk marad: folyton “csőáramon” kell igyekeznünk a forgalomban. A jelek szerint azonban erre számítottak a tervezők is, hiszen meglehetősen sok hegyes-völgyes szakasz került folyamatosan az utamba, de a hatvan kilométert így is vidáman túllépte a hatótávolságom. Ezzel a járművel le sem merültem menet közben, minden esetben eljutottam a tervezett uticélomhoz.
Közvetlenül a VX-1 után ültem fel a kis Vectrixre, így az első (ráadásul lejtős) féktávon mindjárt ért némi meglepetés. A nagy villanyrobesznél ugyanis megszoktam, hogy a potméter előretekerésével, vagyis generátorfék-üzemben akár napokig hozzá sem kell nyúlni az üzemi lassítóberendezés karjaihoz. Mivel a kistesó hajtóműve lényegesen szerényebb, értelemszerűen a motorfékje is az. Így itt ugyan szintén tudunk lassítani az akksi visszatöltésével párhuzamosan, de azért sokszor kell használnunk a fékeket is. Erre célszerű felkészülni: ki kell fejleszteni a technikát, amikor is egyszerre tekerem előre a “gázkart” és húzom az első féket. Néha közben kormányoznom is kell… A rutin megszerzése után megy a dolog, addig igényel egy kis koncentrációt.
A cikk folytatódik, lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Első kerékbe is szerelhetnének egy agymotort és akkor a tapasztalatlan többség számára sokkal biztonságosabb lenne.
Ez így összeségében még nem az igazi.
Az ár pedig nagyon durva.
Nem lenne ez rossz jármű. Nyilván a maga helyén kezelve.
A nagy baj valóban az árral van, no meg például a műszaki adatok között levő (remélem elírás az ameriaki honlapon, onnan vettem) 300 kisütési ciklusnyi élettartam. Az azt jelenti, hogy ha közel napi szinten használod, másfél év múlva kuka az energiatároló. Ha a VX-1-hez hasonlóan ez is 1 millió körüli összeg, akkor végképp baj van. Remélem, hogy miként a 140 Nm nyomaték vélhetően 40, úgy a 300 ciklus mondjuk 1300 helyesen. 🙂
Őszintén kérdezem, a ló nem jobb alternatíva, mint ez a jármű?
Valahol Budapest külvárosi részén laksz (mondjuk Zugló), és a belvárosban dolgozol (mondjuk Wesselényi utca). Mind a két helyen van teremgarázs.
Járnál lóval dolgozni???
Én az adatlaphoz szólnék hozzá.
Ha az akksi csak 300 töltést bír ki, akkor az valami egyszerű mélykisüthető savas akksi lesz. A motor árának tekintetében elég egyszerű megoldás. Ennyi pénzért minimum egy NiMh akksi lenne illő.
A nyomatéknak meg egy kicsit utána számoltam. Először is ne felejtsük el, hogy ez a nyomaték a keréken érvényes és nem egy 8-10’000-et forgó főtengelyen. A képlet a következő w=P/M (w=Omega=6,28*f, f=1/s), behelyettesítve a képletbe az jön ki, hogy 4000W-os teljesítményen a 140Nm-es nyomatékot a motor 273 percenkénti fordulatnál adja le. Ennél a kerékméretnél ez éppen 25 km/h-ás sebesség. Vagyis, valószínűleg a motor leadja ezt a nyomatékot 0-25km/h között és utána a teljesítmény állandó és a nyomaték hiperbólikusan csökken.
Szerintem, ha egy átlag robogónak kiszámolnánk, hogy mekkora a nyomaték a kerekén, akkor ott is hasonló érték jönne ki.
A VX-1 műszaki adatai részletesebbek, hiszen az jóval régebbi modell. Annál sokkal kisebb a meximális nyomaték értéke, holott lényegesen nagyobb és erősebb a motor. Ugyanúgy a kerékagyon van, csak ugye mellette, mert belül nyilván nem fért volna el.
Az akkumulátorra szóban NiMH-et mondott a forgalmazó, csak ezt leírva nem találtam meg. Én esélyesebbnek érzem, hogy a 300-as kisütési ciklus-maximum lesz a rosszul írt adat. Az nem is lenne reális különben, hogy van már egy járművük, amire 1700 ciklust adnak meg, majd piacra dobnak egy olyat, ami csak 300-at tud. Plusz az ár valóban minimum egy NiMH-et valószínűsít.
Megnéztem a VX-1 adatlapját és valóban sokkal alacsonyabb nyomatékot ad meg (65Nm). De van egy nagyon fontos különbség, amit szintén ír az adatlap. A kerék tengelye és a motor tengelye közé beépítettek egy bolygómüvet. Így aztán az könnyen elöfurdulhat, hogy a motor valójában 5-ször, 6-szor többet forog, mint a kerék. Tehát, ha visszaszámítjuk, akkor a VX-1-es kerekén simán el tudok képzelni akár 350Nm feletti nyomatékot is. Ez viszont már arányban van a VX-2-es nyomatékával.
Ettöl függetlenül, azért azt gondolom, hogy elég megtévesztö a dolog.
Városba tökéletes egy ilyen.
Nincs zaj és füst sem.