A gumiabroncsok biztonságával foglalkozó angol TyreSafe szervezet (milyen beszédes a nevük, ugye?) megdöbbentő jelentést tett közzé. A 2008-as évben 28 százalékkal nőtt a szigetországban a gumidefekt által okozott motoros balesetek száma. A kötelező műszaki vizsgákon ugyanabban az évben nem kevesebb, mint 26.000 motor bukott meg kizárólag a nem megfelelő gumiabroncsok miatt (pedig ott az előírt profilmélység még a magyarországinál is kevesebb, mindössze 1 milliméter)! Ez napi 75 megbuktatott motort jelent!
Pedig a gumiabroncsok állapotának ellenőrzésénél kevés egyszerűbb dolog van. Stuart Jackson, a TyreSafe elnöke szerint: “Az ugrásszerű emelkedés a gumihiba által okozott baleseteket illetően nagyon aggasztó és teljességgel fölösleges. Meghatározó szerepet játszanak gumijaink motorunk biztonságát illetően, így nagyon fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük azokat. Ráadásul az ellenőrzés csupán pillanatokat vesz igénybe, és különösen fontos azon motorosok számára, akik nem napi rendszerességgel használják járművüket. Minden hosszabb állás után meg kell ezt tenniük az elindulás előtt.”
Azt kell mondjuk, az elhangzottak maximálisan igazak. Szedjük össze gyorsan, mit is kell minden motorosnak – igen, nekünk is, kedves olvasó! – a lehető leggyakrabban ellenőriznünk a gumijainkon.
– A guminyomást mindig indulás előtt, hideg állapotban ellenőrizzük. Legalább hetente egyszer tegyük ezt meg, otthon, indulás előtt, egy hitelesített kézi műszerrel (olcsón beszerezhető bármely motorosboltban).
– A guminyomást minden esetben a gyártó által előírt értékre állítsuk be, figyelembe véve a terhelést is. A külső hőmérséklet változásával több tized barral változhat a nyomásunk, nekünk azonban mindig a megadott értéket kell tartanunk.
– Nézzük meg, nincs-e sérülés, oldalt dudor (ez szálszakadásra utalhat), esetleg oda nem illő fémtárgy (egy szög feje) a guminkban. Ezt az ellenőrzést a nyomásteszttel együtt másodpercek alatt elvégezhetjük.
– Ellenőrizzük a felnit is: egy kátyútól könnyen keletkezhet olyan sérülés a kerékövön, amely lassú nyomásvesztéshez vezet.
– Mindig használjunk szelepsapkát, hiszen annak hiányában a légzáró rendszer károsodhat a belekerülő szennyeződésektől.
– A profilmélységet folyamatosan kövessük figyelemmel. Nem szükséges megvárni a törvényileg előírt 1,6 millimétert, hiszen ekkor már gumink vízkiszorítási képessége csupán ötödét teszi ki az új állapoténak – ez pedig komoly veszély esőben haladva!
– Mindig motorunknak és vezetési stílusunknak megfelelő abroncsot válasszunk, ugyanolyan gumi (gyártmány és típus) legyen az első és hátsó kerekeinken, és azokat minden esetben párban cseréljük!
– Belsővel szerelt guminál mindig cseréljük azt is a külső köpennyel együtt!
– Minden esetben komoly, motorkerékpár-abroncsokra szakosodott műhelyben végeztessük a cserét, és tökéletesen centíroztassuk ki a kerekeinket!
– Amennyiben nem vagy biztos, hogy milyen nyomást használj, inkább érdeklődj egy szakszervizben, mintsem hogy nem megfelelő gumikkal közlekedj – a biztonságod múlik rajta!
Nos, lehet hogy a fentieket mind ismeritek, azonban ugyanilyen fontos a betartásuk is. Végezetül hadd ajánljam figyelmetekbe, hogy ma már számos, a hirtelen nyomásvesztést megakadályozó adalék kapható a piacon, például a kiejtve igen hangzatos nevű Slime (ejtsd slájm), amely az én motoromon a tavalyi évben már bizonyított. Mert defektet kapni nem jó – volt benne részem néhányszor -, így ha tehetjük, kerüljük el és motorozzunk minél biztonságosabban!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Ez szép és jó, de például a Veres Péteren a egymás után 3 benzinkút, ahol nincs normális lehetőség a kereket felfújni. Vadászni kell az olyan benzinkutat a környéken, ahol ez megoldható. Röhej.
A másikfele, hogy még normális pumpát sem lehet kapni akármilyen barkácsüzletben sem, illetve van kínai, ami pár emberesebb rátaposásra széthullik.
Tegnap pedig pont emiatt is ugrott be két motorosboltba a haverom, hátha ott kap normálisabbat, de persze nem tartottak.
Keksz, nézd meg a cikk végén említett Slime rendszert.
Ott egy kigazdálkodható összegért kapsz egy defektmentesítő adalékot, nyomásmérőt és egy olyan kompresszort, amely percek alatt nulláról is felfújja a motorgumit. Mindezt teljesen gusztusos, és hordozható, ráadásul kicsi csomagolásban.
Nekem közel egy éve a motoromban van, és bizony már használtam is. Szlovákiából Ukrajna felé, ahol elég körülményes lett volna megjavíttatni a defektemet.
A metzeler z6-omon középen default nulla a profilmélység
Tényleg jó ez a Slime cucc. Én igaz, hogy a bringáimba, de évek óta használom. És soha, azaz soha nem volt defektem, pedig sokfelé mentem. Érdemes használni.
Ez slejm mennyibe kerül?
Lehet én vagyok a béna, de árat sehol sem látok hozzá…
A Unixnál 13.237 fabatka a motoros set, folyadékkal, kompresszorral stb. kompletten. A 250 ml-es flakon 3.100 pénz. Kíváncsi vagyok, lehet, hogy kipróbálom – kaptam már defektet erdőben meg ralipálya mellett is, és volt, hogy nem segített az utólagos defektjavító sem, mert addigra elnyírta a gumit. Nyilván, ha eleve nem ereszt le, ilyen nem fordulhat elő. Kérdés, nem veszélyes-e esetleg, ha nem veszed észre, hogy sérült a gumi (pl. beleállt v.mi vasdarab, de nem ereszt le) és az autópályán szétszakad. Dehát ezért kell idulás előtt átnézni.
Van az úgynevezett “Thumbs up” defektjavító készlet, tudjátok a lyukba bele kell tolni ilyen ragacsos témát, és egy sűrített levegős patronnal lehet felfújni a kereket. Szal az nem megelőzős hanem amikor már gebasz van akkor játszik. Szal erről valakinek vélemény, tapasztalat?
http://www.motorrevu.hu/motorteszt/defektjavito_szerek_osszehasonlito_teszt
Van itt egy teszt is. Ők nem a slimet hozták ki a legjobbnak, le is van írva, hogy miért. Nem ajánlják nagy sebességre max 100 km/h.
Az alsó képen ott hátul azmiaz?? Légzsák?Ilyet hol kapni?
A Slime-nak csak akkor van értelme, ha a defektet okozott tárgy kijön a gumi felületéből. Ellenkező esetben nagyobb kárt tud okozni az “idegen test” az abroncs övszerkezetében. Nem mellesleg pedig az ilyen anyaggal töltött abroncsot nagyon nem jó szerelni. Pláne, hogy nem elterjedt és igen borsos az ára. Talán a dekektmentesítő spray és a behúzószál kombinációja tűnik a leghatékonyabbnak + a legolcsóbb rögtönzött megoldásnak is. Azonban ne felejtsük el, hogy bármelyik megoldást is választjuk, a biztonság szempontjából egyik termék sem pótolja a tapaszos megoldásokat. “Gumis”