Néhány éve a magyar motorosok között nagy felháborodást váltott ki a gépjárműadó szabályzásának megváltoztatása. A teljesítmény után fizetendő gépjárműadó a motorosokat hátrányosan érinti, hiszen egy mai modern utcai középkategóriás motor is 80-100 lóerős teljesítménye jelentős plusz anyagi terhet ró gazdájára. Bár a teljesítmény alapú adózás elterjedt Európában, a hollandok most az EU normák miatt egy új adózási rendszerrel próbálkoznak. A minap hallottam a rádióban a hírt, mi szerint a hollandok ezentúl a megtett kilométerek után fognak adózni. Jellemző a magyar tömegtájékoztatásra, hogy az autókra vonatkozó szabályzás mellett egy szó sem esett a motorosokról – azok ugyanis adómentesen lesznek használhatók.
A szabályozás lényege, hogy egy korlátozott GPS eszközzel, amely nem tárol más adatot, csak a gépjármű mozgásából eredő megtett távolságot, rögzítik a járművel megtett utat. Így a teljesítmény vagy éppen a jármű tömege helyett annak használata után kell fizetnie a tulajdonosnak (jelenlegi tervek szerint 0,03 €/km az adó mértéke). Ezzel kívánják ösztönözni a lakosságot, hogy minél kevesebbszer használják autójukat, rövid távolságok megtételére más közlekedési módot válasszanak, ezáltal csökkentve a károsanyag kibocsátást. Akarva-akaratlanul a holland törvényhozók a motorosok számának növekedését érhetik el, az adómentesség miatt sokan ugyanis valószínűleg motorra fognak ülni. A megnövekedett számú (kezdő) motoros viszont a több motoros baleset veszélyét is magában hordozza: remélhetőleg a holland motorosok jobb döntéseket fognak hozni a közlekedésben, mint a holland motoros rendőrök.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
A motoros rendőrös balesetre mutató linken nem található már a felvétel!
:((
http://www.youtube.com/watch?v=kvRJJWhmvVE
Hát nem mondom, hogy nem lenne rossz, ha nálunk is bevezetnének valami rendszert, hogy olcsóbban jöjjünk ki az adóval. Meg tényleg rá kéne venni valahogy az embereket, hogy a szomszéd sarokra ugyan ne már autóval menjenek. Nem hiszem, hogy jobban megéri nekik órákat dugóban rostokolni, plusz ilyenkor aztán fogyaszt az autó rendesen. Használják a békávét… vagy menjenek valami olcsó, könnyen fenntartható kismotorral, akármi. Olyan szintű dugók tudnak lenni Pesten! Egyszer motorral belefutottam ilyenbe, de még azzal sem volt könnyű menni. Olyan szűk volt az út, hogy két autó között nem lehetett elmenni motorral. Kénytelen voltam járdázni.
A videó meg nem semmi. Az a sárga autós jól bealudt vagy ki tudja, merre nézett. Így beleszállni a rendőrbe.
a hollandok ezentúl a megtett kilométerek után fognak adózni.”
végülis jogos mert amennyit megy annyit használja (és amortizálja) az utakat és szennyezi a környezetet. ez a GPS dolog már nekem nem teccik annyira…..a végén télleg chippet tesznek a bőralá. jó talán ez tulzás de akkoris. nálunk amugy is drága lenne.
amugy sztem az is számít hogy mekkora a súly mert azis rongálja az utat. (feltételezem a pénzt utkarbantartásra hasznosítják).
Olvastam olyat is, hogy nem érdekli a hatóságot, hogy merre jársz (országo) kívül, azért is fizeted az adót. Háááát…
Ez nekem nem bejövős, inkább adózok minthogy gps-el nézegessék mikor merre járok. Eleve rossz irány ez, az általányadó a legjobb megoldás mindenre. Befizetsz egy fix pénzt aztán csinálsz amit akarsz. Nincs bevallás, nincs könyvelés, nincs korrupt közhivatali ellenőrzés, és így tovább. A legegyszerűbb megoldás a legjobb. Ez a rendszer mekkora vízfejet hozna létre? Jó nagyot. Általányadót a népnek 🙂
Magyar specialítás:
Kötelező biztosítás utánfutóra: -Ez mikor él? Ha az utánfutóm úgy magától nekicsúszik egy kocsinak, vagy mi? Ilyet még más országban nem tapasztaltam. Az hogy adó, meg forgalmi meg rendszám jár…. …ám legyen.. de kötelező biztosítás?… …kiicsit gondoljátok végig, aztán kiderül mennyire abszurd.
Holland érdekesség (lesz):
Kilóméterearányos lesz az adó, de az úthasználat is. Tehát ennek elsősorban az autópályadí-j fizetés lesz a lényege ( nemtudom, hogy a hír ide miylen forrásból került fel, én holland és német tv- híradóból értesültem, de így csak részben valós… …a nagy hír az autópályadíj kilóméterarányos szedése személyautókra… …németek szempontjából ez most próbaüzemnek számít, mert ott is sokat vacilál a politika, hogy miylen formában lehetne többet fizettetni… ….a baj scak annyi, hogy kb annyira nemzeti kincs a németeknek a “kilóméterkorlátozás nélküli, ingyenes autópálya”, mint amennyire egy magyar ember nem is tudom mihez ragaszkodik ennyire… ….polgárháboró lesz a németeknél az tuti, ha rosszul lépnek…. ..ezért tekintik német-próbaüzemnek a holland rendszert) A baj csak az, hogy az üzemanyag adótartalmának egy része is az óthasználat címere alatt kerül beszedésre, namármost arrafelé eléggé harapnak a dupla adóztatásra. (remélem hamarosan itthon is)
vilmo:
A történet arról szólt, hogy nem érdekli a hatóságot merre jársz, csak a megtett km. Adatvédelmi okokból kell egy ilyen butított GPS-es megoldás.
Vadász:
Ez most nem az autópályahasználatról szól, hanem a mezei gépjárműadóról. Az autópálya használat elektronikus figyelése és az automatikus számlázás meg egy kurrens EU-s projekt, nem függ össze a kettő (egyelőre).
TJ: a hollandoknál igen!