Némi magyarázattal és egyből magyarázkodással is kell kezdenem. Régi vágyam volt megcsinálni ezt a tesztet. Illetve volt a francot! Na elmagyarázom. Egy légzsákos motoros védőfelszerelést két módon lehet bemutatni. Vagy elmeséljük, hogy milyen – esetleg valamilyen gyári demó videóval illusztrálva, amiben egy szakképzett kaszkadőr elesik. Vagy pedig kipróbáljuk a működését. De ehhez el kell esni. Azt meg senki nem szeret. Én kimondottan gyűlölök! Mivel azonban 2019 tavaszán a MotoPartsShop.hu elkezdte a francia Helite légzsákos védőfelszereléseinek a forgalmazását, elérkezett a tesztelés lehetősége. Kaptam egy Turtle fedőnévre hallgató mellényt meg tartalék patront hozzá, így jöhetett a régi “vágy” kielégítése.
Mi is írtunk már olyan balesetről, ahol konkrétan a motoros életét mentette meg egy pontosan ugyanilyen Helite mellény. Persze hasonló “teszt” fel sem merült. Azt is tudtam magamról, hogy nem akarok igazán nagyot esni. A terv az volt, hogy keresünk egy kellemes, hívogatóan puha homokos területet, és ott éppen csak annyira lehuppanok a motor mellé, hogy kinyíljon a légzsák. Arra voltam ugyanis személyesen is nagyon kíváncsi, hogy a Helite által alkalmazott “legegyszerűbb”, úgynevezett zsinóros rendszer mennyire hatékonyan nyitja a légzsákot. Azaz a motortól milyen távolságra és mennyi idő alatt fújódik fel a cucc egy valódi borulás esetén.
Előzetesen telefonos segítséget kértem az ország biztosan egyik legjobb motoros kaszkadőrétől, Erdős Csabitól. Ő nagyon készségesen elmondta, hogy essek látványosat. Az intelem így hangzott: “Legalább nyolcvannál mard telibe az első féket, homokban úgyis lelassulsz legalább negyvenre mire elhagyod a motort. Másképp nem lesz elég látványos.” Előre tudtam, hogy ez nekem nem fog menni… Persze Csabi is mondta, hogy a saját motorommal ezt meg ne próbáljam, mert tuti sérülni fog. Úgyhogy leszavaztuk a tanácsot, és maradtunk a lehuppanós forgatókönyv mellett.
De még az sem nagyon akart sikerülni! Először csak azzal próbálkoztam, hogy egy nagyon enyhe lejtőn elzárom a gázt – a homokban úgyis kicsúszik valamerre az első kerék. Azonban minden alkalommal, amikor megpróbáltam, reflexből hátradobtam a popsit és rátekertem a gázt. Úgyhogy maradt az első fék. A kamera beállt, megvolt a célterület. Odaérve berántottam az első fékkart – és a lassított videón jól látszik, hogy kétszer is beleengedtem, amikor már majdnem elindult oldalra az eleje. A végén még full bénán “rollereztem” is – de annyira csak sikerült lehuppanni a motor mellé, hogy kiderüljön: hogy is működik a Helite Turtle rendszere.
A mellény egy nagyon erős cordura anyagból készült cucc, amit kívülről kell a motoros kabátra venni. Abban kell legyen váll- és könyök protektor, de gerincvédő nem. A Helite Turtle ugyanis tartalmaz egy abszolút csúcskategóriás SAS-TEC fizikai protektort, amelynek széléhez rögzül maga a légzsák. Ezt a motorhoz csatolt rugalmas kötél a lerepülés pillanatában nyitja, majd onnantól a törzs belső szerveit, a gerincet, a bordákat, a kulcscsontokat és a nyakat iszonyatosan szigorúan körülveszi a légzsák. Még a fejet is annyira a helyén tartja, hogy a sisak sem billenni, sem fordulni nem tud semmilyen irányba. Vagyis a végtagjaidon kívül aligha sérülsz meg komolyabban.
A szánalmas kis eséske arra tökéletesen megfelelt, hogy kiderüljön: a védelem határozottabb, mint arra személy szerint számítottam. Tisztán látszik, hogy a teljesen álló helyzetben végrehajtott felborulást leszámítva – amikor a lábad is a vas alatt marad – garantáltan előbb berobban és kifejti védelmi hatását, mint hogy földet érne a tested – vagy bárminek nekicsapódnál. Ráadásul legalább 1,5-2 perc volt, mire szépen lassan elkezdett leengedni – akkor sem hirtelen -, így egy hosszabb csúszás-hempergés során végig drasztikusan csökkenti a törzs-, a nyak- és a koponya sérülések kockázatát.
Ugyanakkor a szokásos félelem, miszerint nem enged mozogni a motoron meg leszálláskor majd mindig felrobbansz, ha elfelejtetted nem állja meg a helyét, ugyanis az oldáshoz szükséges erő akkora, hogy egy kézzel akarattal sem sikerült kirántanom az elsütőszeget. Ráadásul a Helite tényleg pillanatok alatt újra üzemkész állapotba hozható – már ha van nálad teljesen normális áron elérhető tartalék Co2 patron -, és egy pechesebb túra során akár többször is képes vigyázni a testi épségedre. Ha már neked nem megy…
Az elsődleges számomra az, hogy mostantól még hangosabban kacagok fel minden esetben, amikor valaki azt mondja: szándékosan “elfektette a mocit”, hogy megoldjon egy baleseti helyzetet. Erdős Csabi is megerősíti – és ő “némileg” tapasztaltabb nálam 🙂 -, hogy az ember nem képes direkt elesni. Simán bénaságból bármikor – ezen a téren azért van rutinom nekem is… De az életösztönünk sokkal erősebb annál, hogy tervezetten lefeküdjünk – pláne tempónál egy valós baleseti helyzetben! Arról nem is beszélve, hogy az aszfalton csúszva mindig hosszabb úton áll meg a tested, és soha nem tudod előre, minek csapódhatsz neki eközben.
De térjünk vissza a Helite Turtle rendszerére. Engem személy szerint maximálisan meggyőzött. Nagyon gyorsan old – de feleslegesen aligha. Simán tudsz állva is motorozni benne. A védelme vitán felül brilliáns – persze láttunk már animációt sokkal hatékonyabb elgondolásról, de maradjunk abban, hogy az csak fantázia – ez meg itt van és kézzel fogható, elérhető valóság! Mit lehet felhozni ellene? A mellény nehéz és a viselése bizony meleg – például a hálós kabát alig szellőzött át, amikor rajtam volt. (De mi jobb: büdösnek lenni, vagy várni a kulcscsont összeforrását?) Esetleg azt, hogy drága? Igen, nem filléres tétel – de azt gondold végig: ha csak egyszer nem törsz el egy csontot a kis testedben és esel ki mondjuk pár hétre a munkából, már visszahozta a befektetést. Szóval én most matekozok, hogy miként fog beleférni az idei költségvetésembe…
Amennyiben szeretnéd személyesen is megtapogatni a Helite Turtle mellényt, nézz be a MotoPartsShop.hu üzletébe, Budapesten ott van erre bármikor lehetőséged!
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »