Néhány hasznos tudnivaló, amiket a motorosok közlekedéséről tudni érdemes minden autósnak és célszerű megfontolni minden motorosnak.
Bár ezek a szabályok nincsenek bent egy KRESZ könyvben sem, mégis érdemes vele tisztában lennie, autósnak, motorosnak egyaránt.
Főleg most a szezon kezdetén…
1. Az utakon általában nagyobb méretű járművek közlekednek, sokan egyszerűen csak a motor méretei miatt nem veszik észre a motorosokat. Autósként keressük tekintetünkkel a motorokat, különösen kereszteződések környékén. Motoron ülve ne feltételezzük, hogy észrevettek minket, csak ha ennek egyértelmű jelét adta a tervezett utunkat keresztező autós.
2. Szintén a motor kis mérete miatt esélyes, hogy autóban ülve távolibbnak tűnhet a kétkerekű, mint a valóságban. Feltételezzük, hogy a motoros közelebb van és hamarabb odaér, mint azt első pillanatban gondoljuk. Motorosként tekintsük előre, mérjük fel az autók szándékát időben.
3. A nagyobb járművekhez szokott szemnek különösen nehezen érzékelhető a motor a gépkocsi tükreiben, tükreinek holt terében. Terepakadályok mögött sokszor fel sem tűnik a motor jelenléte. Sávváltáskor, kanyarodáskor fordítsunk külön figyelmet a motorosokra. Motorosként mérjük fel az autók szándékát jó előre, feltételezzük, hogy nem számítanak a jelenlétünkre.
4. Bár sok hír szól a gyorshajtó motorosokról, ne feltételezzük, hogy mindegyik motoros a sebesség démonának képzeli magát. Motorok előzésekor tartsunk kellő oldaltávolságot: a motorok felépítése miatt sokszor kerülgetik az úthibákat sávon belül is. Motorosként (is) használjuk a tükröt, a környezetet figyelembe vevő vezetésről szóló előadás nemcsak az oktató magánszáma volt.
5. Gyakran találkozhatunk csapatban haladó motorosokkal. Ha lassabbak, csak akkor kezdjünk előzésbe, ha az elsőt is biztonsággal meg tudjuk előzni. Ha egy motoros megelőz, számítsunk további motorosokra. Ha meglepetésszerűen elhúz mellettünk egy motoros, ne változtassunk a tempónkon hirtelen, esetleg ijedtségből: a tükrök holt terében ott lehet még egy-két motoros. Motorosként a választott tempónak megfelelően alakítsuk ki a csoportot vagy csoportokat. A csoport nagyságától függően érdemes elgondolkozni felvezető és „söprögető” motorosokról, láthatósági mellénnyel. Tapasztalatlanabbakat illik a túravezető mögé besorolni.
6. A motorosok gyakran használják a motorféket lassításhoz, ami motoron igen erőteljes, ráadásul kis méretük miatt nehéz felmérni a lassulásukat: tartsunk megfelelő követési távolságot. Motorosként illik a féklámpát akkor is aktiválni, ha csak a motorféket használjuk.
7. Az irányjelzők a motorokon nem kapcsolnak ki automatikusan, egy-két kezdő vagy figyelmetlen motoros bekapcsolva felejtheti. Győződjünk meg róla, hogy a kanyarodási szándék valós, de ne feltételezzük, hogy az irányjelző csak figyelmetlenségből maradt bekapcsolva. Motorosként tessék megtanulni az elektronika helyes működtetését…
8. Kedves autósok, ne akarjuk megleckéztetni a motorost. Az életébe kerülhet. Kedves motorosok, ne akarjuk megleckéztetni az autósokat. Az életünkbe kerülhet…
A listát minden bizonnyal lehet folytatni. A konstruktív hozzászólásokat kiemeljük a cikkbe.