A Wankel-motorok gépkocsikban is kimondottan ritkák, motorkerékpárokban pedig olyannyira, hogy bevallom korábban nem is hallottam róluk. Pedig legalább két típus is létezett, az egyik a Hercules W2000 Rotary, a másik pedig a Suzuki RE-5.
A Herculest 1974 októberétől, 1975 novemberéig gyártották, mindössze 1784 darab készült belőle. Az első modellek keverékkel üzemeltek, később már egy fejlettebb kenőrendszert és kényszerolajozást alkalmaztak. A 292 köbcentiméteres, egytárcsás erőforrás legkomolyabb problémája nagy hőtermelése volt, ez is hozzájárult ahhoz hogy hamar eltűnt a piacról. A Hercules volt ez első nagysorozatban gyártott Wankel-motoros motorkerékpár.
A másik ismert típus a Suzuki RE-5, amelyet 500 köbcentis vízhűtéses Wankel-motor hajtott. E modell esetében a vízhűtésnek köszönhetően a nagy hőtermelés kezelhető volt, azonban megbízhatósági problémák adódtak, így ez is hamar a temetőbe került. Teljesítményét tekintve a korabeli ezreseknek felelt meg, a Suzuki gyakran így hivatkozott a motorkerékpárra. A modell a Wankel-motoros jószágok esetében általánosnak nevezhető történetet élte meg. A vásárlók és a sajtó érdekesnek találta, azonban kevesen ragadtatták magukat vásárlásig, mert féltek (jogosan) az üzemeltetési gondoktól. Hiába épített a Suzuki teljesen új szerelősort és fektetett sok pénzt a modellbe, a kevés vásárló nem tudta nyereséges vállalkozássá érlelni a kuriózumot.
Lehet, hogy ennek a dolognak neki lehetne futni még egyszer, házi motorépítés szinten a Mazda RX-8 motorját felhasználva. Az egy eléggé kiforrott egység, a motorkerékpárban ráadásul lényegesen kisebb igénybevételt kellene elviselnie mint a többszörösen nehéz autóban. Nem hinném, hogy nehéz maga a motor, teljesítmény pedig van bőven. Sokan vagyunk, akik szeretik az egyedi konstrukciókat…